Tips på bra fantasyböcker sökes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Du kanske testa Jonathan Stroud och hans serie om Demonen Bartimaeus. En triologi som visserligen är ganska mycket ungdomsfantasy men riktigt underhållande och lyckas på ett bra sätt blanda fantasy och den relativt moderna världen.

Läst dom böckerna själv och dom är jäkligt bra! Roliga och spännande böcker

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lian Hearn - Sagan om klanen Otori

1) Över näktergalens golv
2) På kudde av gräs
3) Under lysande måne
4) Vid hägerns skarpa skri
5) Himlens vida väv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första boken i Otori-serien var mycket bra, den andra och tredje var sådär om jag minns rätt. Hur är dom två sista, jämförelsevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Fast om man läser Uppenbarelseboken där på slutet så är det ungefär som Silmarillion på crack.

Vi har nog rätt så olika definitioner på vad som är "bra".
Jag skulle nog hellre läsa all skit som Moorcock någonsin har skrivit, samtidigt som jag lyssnar på Hawkwind.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalimac:

Första boken i Otori-serien var mycket bra, den andra och tredje var sådär om jag minns rätt. Hur är dom två sista, jämförelsevis?

Det ballar ur hyfsat med yttre hot om jag minns rätt men kan för mitt liv inte minnas om det var på ett bra eller dåligt sätt. Läste dock igenom hela serien så ger den det hur som helst

Felcitering
Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa alla inlägg, men några böcker jag kan rekomendera på rak arm är Eragon av Christopher Paolini! Riktigt jävla bra böcker, och börjar du läsa nu så är du nog klar tills sista boken kommer (det är 3 nu, kommer en 4de)

Permalänk
Medlem

Säger som Kolsvart Katt, läs Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant.
Läser sista quadrologin nu, väntar med spänning på den sista boken. 1:a och 2:a trilogin är hur bra som helst!

Sen så är Det Mörka Tornet av Stephen King att rekommendera!