Tips vid köp av HP Probook 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2010

Tips vid köp av HP Probook 13"

Hej allesammans

Student, har bestämt mig för att köpa ny bärbar dator. Har efter en del eftersökningar sållat bort ASUS och ACER till förmån för HP:s Probook serie. Detta på grund av att utseendet och byggkvaliteten tilltalar mig.

Dock finns det en massa specifikationer att välja mellan. Jag är inte intresserad av att spela en sekund på burken, dock ska den klara att köra PowerPoint och Illustrator samtidigt samt streama video till min server etc. Hur mycket krut behöver jag egentligen? Länken nedan är till Prisjakts jämförelse. 53-serien är lättare än 43, men saknar HDMI eller DVD, istället får man DisplayPort.

Har tidigare kikat på Intel Core i3 eller i5 och 4GB RAM, vad tycker ni jag behöver? Det skiljer sig även i antal battericeller på de olika modellerna, och batteritid är något jag vill ha. Hade tänkt mig hålla mig till 6-7000 först men det verkar nu som budgeten glider uppåt, ju billigare desto bättre gäller dock fortf.

Prisjakts jämförelse över Probook 13"

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Personligen hade jag inte valt de billigast modellerna utan tittat på vad för CPU och hur mycket ram den klarar. Och detta för att jag kör mycket vmware och behöver ha flera virtuella maskiner igång samtidigt pga. mina studier, gällande cpu så är jag själv lite osäker, men enligt vad en klasskompis påstår så säger han att i3 är lika bra eller kass som gamla dual core.

Hade jag haft pengarna att köpa en bärbar idag så hade HP varit intressant, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610389#extra men även dells maskiner mest för de har ett mycket bra serviceavtal (plats service).

Så länge du kör original installation på hp så klarar du dig, men vill du labba och installera linux så tänk på att gamla HP (2008 och framåt) lägger serienummret på bootsektorn, vet dock inte hur det är idag men tropr att de fortfarande gör det.