Permalänk
Medlem

Byte av moderkort och processor

Nu är det så att mitt moderkort håller på att lägga av, USB platserna funkar inte m.m.
Jag ska samtidigt köpa en processor, jag har kollat runt lite på am2+ moderkort eftersom jag inte vill köpa nya minnen.
Krav:
4 minnesplatser
am2+
och eventuellt crossfire.

här är länkar till det jag hittat:
MP Butiken / SAPPHIRE PC-AM2RS790G AM2+ AMD790GX ATX VGA+SND+GLN+USB2 SATA2 IN

AMD Athlon II X4 640 / 3 GHz processor

Vore väldigt tacksam för hjälp med val av komponenterna eftersom det är lite kris nu

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till? Vad har du för grafikkort? Hur mycket är du villig att punga ut?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Vad ska du använda datorn till? Vad har du för grafikkort? Hur mycket är du villig att punga ut?

Ska ha datorn till att spela på, t.ex MW2, BC2 m.m. Har ett XFX Radeon 5670.
Jag vill helst lägga ungefär dom pengarna som jag har på dom två grejerna i länkarna. Inte allt för höga priser

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då måste jag dock köpa nya minnen också...

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry såg inte att den var satt i "fel" kategori, då den låg i AM2+

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Sorry såg inte att den var satt i "fel" kategori, då den låg i AM2+

ok. Har plockat ihop ett paket här inkl. nätagg eftersom jag nu har ett Ace och vet att det inte är så populärt...

https://www.inet.se/artikel/5308655/amd-athlon2-x4-640-3-0ghz

https://www.inet.se/artikel/5315032/corsair-4gb-2x2gb-value-s...

OCZ ModXStream Pro 600W - Inet.se

MSI 770-C45 AM3 KAMPANJ! - Inet.se

ser det bra ut? funderar också på om det räcker med 500w?

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser väldigt bra ut, glöm inte gratisfrakten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Räcker med ett 500 W nätagg ja. Jag kör ModXStream 500 W med en phenom X6 1055t överklockad + ett GTX 460 överklockat. Nätagget varvar upp lite granna i spel men inte mycket. Jag skulle dock köpt Corsairs VX 550W istället, just nu 590 kr på Inet. Bättre komponenter (japanska kondingar) och 5 års garanti. OCZ ModXStream har, om jag inte missminner mig nu, en hel del kinagrejor i sig. Coarsairs VX-serie har hängt med i många år nu och alltid varit stabil som berget. Sen har dom även en 12V lina och inte 2 som OCZ har. Nackdelen är att det inte är modulärt men det är ju en smaksak.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Räcker med ett 500 W nätagg ja. Jag kör ModXStream 500 W med en phenom X6 1055t överklockad + ett GTX 460 överklockat. Nätagget varvar upp lite granna i spel men inte mycket. Jag skulle dock köpt Corsairs VX 550W istället, just nu 590 kr på Inet. Bättre komponenter (japanska kondingar) och 5 års garanti. OCZ ModXStream har, om jag inte missminner mig nu, en hel del kinagrejor i sig. Coarsairs VX-serie har hängt med i många år nu och alltid varit stabil som berget. Sen har dom även en 12V lina och inte 2 som OCZ har. Nackdelen är att det inte är modulärt men det är ju en smaksak.

Okej. Det är inte nödvändigt med modulärt och jag har funderat lite på om jag verkligen ska ta OCZ istället för Corsair, men nu när ni säger att det räcker med 500w så tar jag Corsairs 550w utan tvekan eftersom jag vet att dom alltid gör bra grejor

Dom andra grejerna som jag länkade då? ser dom bra ut? En sak jag ville ha på moderkortet först var crossfire men efter lite kollande i forumet och sånt så säger dom flesta att man ska satsa på ett grafikkort istället för crossfire eller SLI. Så då kunde jag dra ner lite på moderkortet och få plats med ett nätagg där också. Det finns ju annars ett alternativ om jag ska ha crossfire: Asrock M3A770DE - Inet.se men det rekomenderas ju med att ha ett kort så jag tror jag tar MSIs kort. Jag känner ju till MSI också, har aldrig hört talas om asrock innan.

Eller om jag ska ta detta med 2x 16 pci-e om jag senare ska använda crossfire iallafall blir det bra tror ni?

MSI 870A-G54 AM3 KAMPANJ! - Inet.se

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli dyrare och dyrare det här

Jag skulle tagit MSI 870A-G54 AM3 KAMPANJ! - Inet.se då jag värdesätter framförallt usb 3.0. Det stödjer visserligen crossfire men bara i x4 läge. Alltså det har 2st x16 portar men använder du dom i crossfire så kommer det köras i x4. Det kanske inte gör så mycket med två 5670 men kommer definitivt göra livet surt för snabbare kort. Däremot så har du ju möjligheten att köpa ett gammalt nVidia-kort och köra det som ett dedikerat PhysX/Cuda-kort.

Om du däremot inte värdesätter usb 3.0 så kör på det billigare MSI-kortet. Är du sugen på lite snabbare Crossfire så är nog Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se ett bättre val. Det kan köra CF i x8 läge vilket i stort sätt är lika snabbt som x16. Har dock inte heller usb 3.0. Asus-kortet kommer dessutom antagligen att vara snällare på att överklocka då det har mycket värre kylning än båda MSI-korten.

Athlon II 640 är ju en klockren processor om man vill ha lagomt mycket prestanda på allt man gör. Vågar du chansa så kan dock Phenom II x2 560BE vara ett bättre val då du med den har chansen att låsa upp 1 eller 2 kärnor extra och på så sätt få en mycket bättre processor. Båda MSI-korten kan göra detta, dock hittade jag ingen info angående Asus-kortet. Det har dock SB750 så det borde gå, kan vara så att Asus inte skryter med det bara...

felskrivning
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Sen är det ju ett helvete att Inet.se aldrig har någonting i lager.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Ser ut att bli dyrare och dyrare det här

Jag skulle tagit MSI 870A-G54 AM3 KAMPANJ! - Inet.se då jag värdesätter framförallt usb 3.0. Det stödjer visserligen crossfire men bara i x4 läge. Alltså det har 2st x16 portar men använder du dom i crossfire så kommer det köras i x4. Det kanske inte gör så mycket med två 5670 men kommer definitivt göra livet surt för snabbare kort. Däremot så har du ju möjligheten att köpa ett gammalt nVidia-kort och köra det som ett dedikerat PhysX/Cuda-kort.

Om du däremot inte värdesätter usb 3.0 så kör på det billigare MSI-kortet. Är du sugen på lite snabbare Crossfire så är nog Asus M4A79XTD EVO DDR3 - Inet.se ett bättre val. Det kan köra CF i x8 läge vilket i stort sätt är lika snabbt som x16. Har dock inte heller usb 3.0. Asus-kortet kommer dessutom antagligen att vara snällare på att överklocka då det har mycket värre kylning än båda MSI-korten.

Athlon II 640 är ju en klockren processor om man vill ha lagomt mycket prestanda på allt man gör. Vågar du chansa så kan dock Phenom II x2 560BE vara ett bättre val då du med den har chansen att låsa upp 1 eller 2 kärnor extra och på så sätt få en mycket bättre processor. Båda MSI-korten kan göra detta, dock hittade jag ingen info angående Asus-kortet. Det har dock SB750 så det borde gå, kan vara så att Asus inte skryter med det bara...

okej. Jag har nu beställt:

Asus M4A88TD-V EVO/USB3
Corsair VX 550W 80+ KAMPANJ!
AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz
Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600

Har nu också en fråga: Jag har googlat lite och har då förstått att det är lämpligt att omformatera datorn när jag byter moderkort. Nu är det så att jag vill inte ha kvar den hårddisken som jag har systemet på utan bara min andra 1tb hdd. Hur gör jag för att lägga win7 på den hdd utan att köpa ny produktnyckel? har en uppgraderingskiva till win7. Jag vet att man kan välja vilken hdd/ partion när man installerar 7an men är det bara att installera på den HDDn och plocka ur den andra efteråt eller ska man göra det innan?

Permalänk
Hedersmedlem

När du installerar W7 dra ur den "gamla" hdd:n och installera med bara 1TB kopplad i burken, och när du installrerar välj inte uppgradering utan avancerat eller vad det står som andraval, and go from there

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så, när jag håller på att installera w7 så ska jag dra ur hddn:n eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusalm:

Så, när jag håller på att installera w7 så ska jag dra ur hddn:n eller hur menar du?

Nej, du ska starta upp datorn med bara 1 disk inkopplad. Dra ur strömmen till den du inte ska använda.
Koppla aldrig ur något som sitter inne i chassiet medans datorn är igång. Ljusbågar kan uppstå och skada komponenterna.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

okej jag tänkte det skulle vara konstigt att dra ut den när det var igång. Jag hör av mig om det uppstår något problem. tack för hjälpen!