Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Får inte igång datorn

Moderkort: Gigabyte GA-MA790X-UD3P

Processor: Phenom II x4

Minnen: A-data 1+1+2+2 1066

Skulle testa att överklocka datorn för första gången idag, jag testade att höja CPU frequency från 200 till 300. Sen höjde jag VCore och NBnågonting... + minnena som de på inet hade sagt skulle gå att överklockas till 1066 då de automatiskt sätts i 833. Jag sparade ändringarna och datorn restartades. Men jag såg ingen bild. Jag hann inte acceptera intställningarna som jag var tvungen den andra gången.

Mitt problem är att jag fortfarande inte får någon bild. Räcker det att resetta BIOS eller måste jag göra något annat? om jag ska resetta Hur gör jag det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På nätet
Registrerad
Jan 2009

Herregud, du kan inte bara öka FSB från 200 till 300. Det är ju ett hopp på runt 1,5 ghz beroende på multipliern. Vilken processor har du och hur mycket ökade du Vcore i sådana fall? Hursomhelst, resetta BIOS genom att plocka ur CMOS-batteriet på moderkortet, vänta några minuter, stoppa tillbaka det och starta igen. Nu borde det funka. Efter detta tar du och läser Sweclockers guide för hur man överklockar processorer.

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Rickard11:

Herregud, du kan inte bara öka FSB från 200 till 300. Det är ju ett hopp på 1,5 ghz. Hur mycket ökade du Vcore i sådana fall? Hursomhelst, resetta BIOS genom att plocka ur CMOS-batteriet på moderkortet, vänta några minuter, stoppa tillbaka det och starta igen. Nu borde det funka. Efter detta tar du och läser Sweclockers guide för hur man överklockar processorer.

+1
väl sagt

Skrivet av zl33ter:

Mitt problem är att jag fortfarande inte får någon bild. Räcker det att resetta BIOS eller måste jag göra något annat? om jag ska resetta Hur gör jag det?

Manual ???

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Tack, får gå igenom den guiden bättre den här gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Feb 2008

Som Rickard sa var det inte CPU frequencyn du höjde, du höjde din FSB vilket i stort sätt klockade både din CPU och ditt minne, din CPU kör förmodligen 200x15, 200x16 eller 200x17, om du då höjer den till 300 blir det 300x15, 300x16 eller 300x17 vilket ger en otrolig ökning i minne och CPU, det är alltså lätt över 4ghz, närmare 5ghz (över beroende på din processor modell) och jag tror inte någon får en dator att starta med en FSB på 300, brukare vara andra saker de höjer istället.

Ska du bara klocka processorn så höjer du inte FSB'n (den på 200) utan CPU'ns Multiplier så att den blir 200x18.5 eller något, det är en klock på 3.9 ghz men men, shit happends :D. Gör som Rickard säger och läs igenom guiden riktigt så det inte blir ngt krångel, lycka till med klockningen.

Dator R7 1700@3.8Ghz, 16GB@3Ghz, EVGA GTX 1070
Bild & Ljud: Samsung KS8005, MA Silver 5.0, XTZ Sub 12, Yamaha RX-V781
Konsoler: PS3, Xbox 360, PS4 Pro, Nintendo Switch, Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Hade den 15x. Förstår nu att jag försökte få upp min processor i 6Ghz xD Har nu klockat den från 3.0 till 3.4 utan problem. Men man lär sig av sina misstag Ni räddade precis mitt Höstlovs-Lan <3