Nytt moderkort installerat och USB-portar samt VGA-port fungerar inte...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2010

Nytt moderkort installerat och USB-portar samt VGA-port fungerar inte...

Har precis byggt ihop den nyinköpta datorn och jag har stött på en del problem.

- USB portarna i fronten fungerar inte, mobilt bredband, trådlös mus etc hittas inte. Portarna (2 st) på baksidan funkar och så även de två USB 3.0 portarna också som jag har pluggat in mobila bredbandet i just nu.

- skärmporten fungerar inte inte heller. Använder den ena porteni grafikkortet istället så länge.

Jag har kört drivrutinerna till moderkortet från skivan och dessa installerades utan problem. Har kikat på tillverkarens hemsida men är osäker på vilken av drivrutinerna jag ska ladda hem eller om jag behöver allihopa. ( Mitt internet är långsamt för närvarande då BBB tar tid på sig att skicka en tekniker till stationen i källaren. En vecka in och alla i huset är lagom arga...)

Eftersom jag inte har något fungerande nätverk just nu så vet jag inte om nätverksporten på moderkortet fungerar eller inte.

Någon som har några idéer? Känns lite surt när den efterlängtade burken inte fungerar felfritt...

just det, moderkortet är ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H rev. 2.1

/ Elin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Kontrollera distanserna, brukar oftast vara felet till sådana här problem.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2010

Får nog dessvärre spela noob kortet och fråga var någonstans man kan hitta dessa distanser och hur man gör för att kontrollera dem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Distanser är skruvar som du monterar i chassit innan moderkortet.
Du har haft riktigt bra tur om moderkortet inte har gått sönder!

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av CousinTed:

Har precis byggt ihop den nyinköpta datorn och jag har stött på en del problem.

- USB portarna i fronten fungerar inte, mobilt bredband, trådlös mus etc hittas inte. Portarna (2 st) på baksidan funkar och så även de två USB 3.0 portarna också som jag har pluggat in mobila bredbandet i just nu.

- skärmporten fungerar inte inte heller. Använder den ena porteni grafikkortet istället så länge.

just det, moderkortet är ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H rev. 2.1

/ Elin

Om jag fattat dig rätt så låter på din fråga som att du inte pluggat in chassits usb-portar i moderkortet, eller att de är anslutna på fel sätt! Vill minnas att det på Fractal design R2 fanns en del exemplar där sladdarna var felmonterade från fabriken till chassits frontpanel ifall det är ett sådant chassi du har.

Skärmporten till moderkortet (om det nu finns en sådan) skall du väl inte använda om du har ett externt grafikkort, du ska använda porten i grafikkortet (kan vara så att integrerad grafik kopplas ur då du ansluter ett externt grafikkort).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2010

Anade nästan att skärmen skulle kopplas i grafikkortet istället, men okunnig som jag är så vågade jag inte ta det för givet. Sambon monterade moderkortet med minne och grafikkort inatt så färdigställde jag idag m ström sladdar, fläkt, hårddisk etc. Ringde honom och frågade om distanserna och han blev helt tyst i luren. Tog det som ett "förlåtjagglömdevisstbortdom" och fixade det. Som tur är så tror jag inte att kortet hunnit gå sönder så nu sitter det distanser till alla skruvhålen på kortet. Sista gången dock jag går på mitt pucko till sambo och hans "klart jag kan fixa allt som har med datorer att göra"-snack. Tack för heads-upen Superlight!
Dock funkar fortfarande inte USB portarna i fronten, och ja jag har ett R2 chassi. Kopplade in USB sladden i chassit till den första porten på moderkortet, den den hade dock annan färg (vit/röd) än de tre övriga portarna (blå) så det kanske räcker med att flytta kontakten ett steg? Om sladdarna är felmonterade som ni säger, vad gör man då?

är hemskt tacksam för hjälpen också!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskrona
Registrerad
Maj 2008

Så distanserna saknades verkligen, Jag håller tummarna för att allt fortsätter fungera som det ska och att inget kortslutits! Jag vill bara påpeka att du har extrem tur att det inte blev rökeffekter.

Kolla din moderkortsmanual först så att usb-kabeln sitter på rätt plats. annars kan du vända dig direkt till säljaren av chassit, eller mejla fractal design på support@fractal-design.com och beskriva ditt ärende. Dom skickar nog per omgående ny kabel med kontaktdon, verkar vara flera som fått det snabbt tidigare vad jag sett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av CousinTed:

Dock funkar fortfarande inte USB portarna i fronten, och ja jag har ett R2 chassi. Kopplade in USB sladden i chassit till den första porten på moderkortet, den den hade dock annan färg (vit/röd) än de tre övriga portarna (blå) så det kanske räcker med att flytta kontakten ett steg? Om sladdarna är felmonterade som ni säger, vad gör man då?

är hemskt tacksam för hjälpen också!!

Så vitt jag vet bukar ju vit/röda kontakter vara 1394 firewire och inte usb ( blå kontakter )
Det brukar vara uppmärkt vad dessa kontakter är på moderkortet ( och manualen! ). Kolla så att det står USB och inget annat. Gör det inte det så får du byta till en som gör det.