Guide: Installera Ubuntu 10.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Satte i en cd/dvd-enhet från en annan dator och brände ison på skiva, då fungerade det utmärkt. Har använt usb-stickan för installation av Windows 7 innan, kanske har nåt med det att göra.

Men får ju passa på att tacka för en bra guide även om jag tycker det fattades lite info för installationen där man väljer partition att installera på. Vilket filsystem ska man välja? (jag valde ext4) hur mycket växlingsutrymme bör man ha? Och stod det inte att man ska välja "\" (antar att det innebär root?) på den disken man ska installera. Var nämligen första gången jag provade på en linuxdist så det fanns endel frågetecken.

Men i övrigt så var det en bra guide!

Mvh Marcus

Ext 4 är standard nuförtiden, ett snabbt fil system och man behöver inte oroa sig för defragmentering om man inte fyller den helt.

Swap ska vara ungefär lika mycket som ditt ram minne, men det funkar bra med mindre också.

Jo "\" är där root filsystemet hamnar, har klagat på det länge, är förvirrande för dem som inte använt linux förut, en bättre förklaring behövs. De tror säkert att om man tar manuell partionering så är man expert..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Under installationen får jag upp en ruta, precis efter att ha valt ett utrymme som jag krympt från hårddisk C, där det står:
" Inget Rotfilsytem är definerat.
Korrigera det här ifrån partioneringsmenyn. "

Sen kan jag inte gå vidare i installationen.
Vad är detta och hur åtgärdar man problemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellex:

Under installationen får jag upp en ruta, precis efter att ha valt ett utrymme som jag krympt från hårddisk C, där det står:
" Inget Rotfilsytem är definerat.
Korrigera det här ifrån partioneringsmenyn. "

Sen kan jag inte gå vidare i installationen.
Vad är detta och hur åtgärdar man problemet?

Tack på förhand!

Det är just det som jag syftade till i min tidigare post. Du väljer "/" på den hårddisken du vill installera på, det gör du på samma ställe som du väljer vilket filsystem partitionen ska.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Det är just det som jag syftade till i min tidigare post. Du väljer "/" på den hårddisken du vill installera på, det gör du på samma ställe som du väljer vilket filsystem partitionen ska.

Ja, jag fick reda på att jag skulle välja "/" fast jag förstår inte var man ska göra det?
Det funkade inte under installationen.

(yes im a n00b )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellex:

Ja, jag fick reda på att jag skulle välja "/" fast jag förstår inte var man ska göra det?
Det funkade inte under installationen.

(yes im a n00b )

Där du väljer vilken partition du vill installera på kan du ta "avancerat" eller nåt liknande, väl där kan du välja vilket filsystem partitionen ska ha, t.ex. ext2/ext3 osv osv. lite längre ner där finns en dropdownlist där du kan välja mellan olika saker, den översta är "/" sen kommer det "home" eller nåt osv osv. välj "/" där så ska det bara vara att köra sen.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Försökte installera Ubuntu 10.10 med usb i windows xp, gjorde allt som stod i guiden. Jag körde Wubi, jag klickade "Demo och fullständig installation", sen så finns det massa alternativ, "Starta om nu", "Jag vill starta om manuellt senare", "Hjälp mig att starta om från cd-skiva".
Vilken av dom ska jag välja och vad gör jag efter det??

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av FåJel:

Hejsan.
Försökte installera Ubuntu 10.10 med usb i windows xp, gjorde allt som stod i guiden. Jag körde Wubi, jag klickade "Demo och fullständig installation", sen så finns det massa alternativ, "Starta om nu", "Jag vill starta om manuellt senare", "Hjälp mig att starta om från cd-skiva".
Vilken av dom ska jag välja och vad gör jag efter det??

Tack på förhand!

Har du installerat det? Om du installerat det så borde det komma upp en "starta om nu" och "starta om senare", när installationen är klar. Frågan är dock om du får en prompt vid boot där du kan välja windows eller ubuntu - om du nu installerat ubuntu vid sidan av windows(?)

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en Samsung Series 9 13.3" Premium Ultrabook http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP900X3D-A01US med windows 8 installerat. Jag trodde mycket på windows 8 av någon anledning tills det att jag började använda det. Det föll mig inte alls i smaken och jag tycker det är allmänt rörigt. Inte alls så som jag vill ha det. Det har funkat till det jag använt det till (XBMC, typ som en HTPC). Nu är det så att jag tänkte börja plugga till hösten och är sugen på ett "riktigt" desktop os.

Ubuntu har länge varit intressant för mig men jag har aldrig lagt ner varken tid eller ork för att försöka installera det. Jag har läst på en del och tänkte prova installera det via USB då jag inte har någon cd-läsare. Jag har sett att, rätta mig om jag har fel, att man på något sätt ska "behålla" windows 8 så att jag kan gå tillbaka till windows 8 om jag vill det. Utan att det ska bli något strul med licens osv..

Finns det någon metod för detta? Är det dual-boot som gäller i så fall? Jag är inte intresserad av att installera Ubuntu i Windows 8.

Edit: Alla skriverier som http://www.sweclockers.com/nyhet/17252-microsoft-lovar-forbat... låter intressant men det verkar ligga lite längre fram i tiden. Jag hade velat försöka komma igång med http://www.sommarprogrammering.se/ nu i sommar och då jag vill helst ha typ Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Hej,

Jag har en Samsung Series 9 13.3" Premium Ultrabook http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP900X3D-A01US med windows 8 installerat. Jag trodde mycket på windows 8 av någon anledning tills det att jag började använda det. Det föll mig inte alls i smaken och jag tycker det är allmänt rörigt. Inte alls så som jag vill ha det. Det har funkat till det jag använt det till (XBMC, typ som en HTPC). Nu är det så att jag tänkte börja plugga till hösten och är sugen på ett "riktigt" desktop os.

Ubuntu har länge varit intressant för mig men jag har aldrig lagt ner varken tid eller ork för att försöka installera det. Jag har läst på en del och tänkte prova installera det via USB då jag inte har någon cd-läsare. Jag har sett att, rätta mig om jag har fel, att man på något sätt ska "behålla" windows 8 så att jag kan gå tillbaka till windows 8 om jag vill det. Utan att det ska bli något strul med licens osv..

Finns det någon metod för detta? Är det dual-boot som gäller i så fall? Jag är inte intresserad av att installera Ubuntu i Windows 8.

Edit: Alla skriverier som http://www.sweclockers.com/nyhet/17252-microsoft-lovar-forbat... låter intressant men det verkar ligga lite längre fram i tiden. Jag hade velat försöka komma igång med http://www.sommarprogrammering.se/ nu i sommar och då jag vill helst ha typ Ubuntu.

Ja, det är möjligt. Ladda ner deras iso och läs på om hur man lägger den på en usb sticka (Använd LiLi usb creator t ex.) under installationen så kan du välja att installera det "brevid" Windows så det är inga problem.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Hej,

Jag har en Samsung Series 9 13.3" Premium Ultrabook http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP900X3D-A01US med windows 8 installerat. Jag trodde mycket på windows 8 av någon anledning tills det att jag började använda det. Det föll mig inte alls i smaken och jag tycker det är allmänt rörigt. Inte alls så som jag vill ha det. Det har funkat till det jag använt det till (XBMC, typ som en HTPC). Nu är det så att jag tänkte börja plugga till hösten och är sugen på ett "riktigt" desktop os.

Ubuntu har länge varit intressant för mig men jag har aldrig lagt ner varken tid eller ork för att försöka installera det. Jag har läst på en del och tänkte prova installera det via USB då jag inte har någon cd-läsare. Jag har sett att, rätta mig om jag har fel, att man på något sätt ska "behålla" windows 8 så att jag kan gå tillbaka till windows 8 om jag vill det. Utan att det ska bli något strul med licens osv..

Finns det någon metod för detta? Är det dual-boot som gäller i så fall? Jag är inte intresserad av att installera Ubuntu i Windows 8.

Edit: Alla skriverier som http://www.sweclockers.com/nyhet/17252-microsoft-lovar-forbat... låter intressant men det verkar ligga lite längre fram i tiden. Jag hade velat försöka komma igång med http://www.sommarprogrammering.se/ nu i sommar och då jag vill helst ha typ Ubuntu.

Enklast är att först köra in Windows (vilket du har9 och sedan köra ubuntu. Den ger dig möjlighet att krympa Windowspartitionen för att göra plats för Ubuntu. Dock ett problem, uefi. Vet att det varit lite problem med Linux och det, antagligen värre om man rör in dualboot. Kolla upp det.

Sedan kan du välja Ubuntu 12.04 lts eller senaste 13.04. 12.04 supportas cirka 4 år, medan de andra som kommer mellan lts förväntas uppgraderas årligen. Vill man att allt ska flyta på med samma inställningar och minimalt med problem välj lts. Vill du ha det senaste med förbättringar och funktioner kör 13.04.

Permalänk
Medlem

Det går bra att dualboota win8 och linux med UEFI med http://www.rodsbooks.com/refind/ den fixade det åt mig helt enkelt.
men det kan bli bökigt med om man har otur

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Hej,

Jag har en Samsung Series 9 13.3" Premium Ultrabook http://www.samsung.com/us/computer/pcs/NP900X3D-A01US med windows 8 installerat. Jag trodde mycket på windows 8 av någon anledning tills det att jag började använda det. Det föll mig inte alls i smaken och jag tycker det är allmänt rörigt. Inte alls så som jag vill ha det. Det har funkat till det jag använt det till (XBMC, typ som en HTPC). Nu är det så att jag tänkte börja plugga till hösten och är sugen på ett "riktigt" desktop os.

Ubuntu har länge varit intressant för mig men jag har aldrig lagt ner varken tid eller ork för att försöka installera det. Jag har läst på en del och tänkte prova installera det via USB då jag inte har någon cd-läsare. Jag har sett att, rätta mig om jag har fel, att man på något sätt ska "behålla" windows 8 så att jag kan gå tillbaka till windows 8 om jag vill det. Utan att det ska bli något strul med licens osv..

Finns det någon metod för detta? Är det dual-boot som gäller i så fall? Jag är inte intresserad av att installera Ubuntu i Windows 8.

Edit: Alla skriverier som http://www.sweclockers.com/nyhet/17252-microsoft-lovar-forbat... låter intressant men det verkar ligga lite längre fram i tiden. Jag hade velat försöka komma igång med http://www.sommarprogrammering.se/ nu i sommar och då jag vill helst ha typ Ubuntu.

Gör en ny tråd istället för att hålla på med "necromancery"

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Hej,

Jag har problem när jag vill krympa min ssd, det står att jag bara har ca 400MB fritt när jag har närmare 30GB.
Kickat runt lite och hittat att man kan defraga för att frigöra utrymme men det är ju en ssd och det vore väl självmord?

Någon ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turglarokhn:

Hej,

Jag har problem när jag vill krympa min ssd, det står att jag bara har ca 400MB fritt när jag har närmare 30GB.
Kickat runt lite och hittat att man kan defraga för att frigöra utrymme men det är ju en ssd och det vore väl självmord?

Någon ide?

Självmord är det inte. Inte värre än att du tex flyttar massa filer från ssd för att frigöra och sedan tillbaka dem en stund senare. Blir kanske något mer med skrivningar om han behöver mellanlagra. Men döden är det inte, bara bortslösade skrivningar. Du borde ju få betydligt mer om du installerar om allt från scratch.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Självmord är det inte. Inte värre än att du tex flyttar massa filer från ssd för att frigöra och sedan tillbaka dem en stund senare. Blir kanske något mer med skrivningar om han behöver mellanlagra. Men döden är det inte, bara bortslösade skrivningar. Du borde ju få betydligt mer om du installerar om allt från scratch.

Okey,
jag tänkte dual boota så har ingen lust att formatera hela ssd.

Permalänk

Tack så mycket för guiden! Håller på att installera kubuntu på en av mina stationära nu, Det gick inte att boota från usb först men sen testa jag ett annat usb minne och nu funkar det. 10/10 poäng för guiden!

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag blev intresserad av Linux eller Ubuntu till min något ålderstigna notebook laptop när supporten för xp försvann.
Den har 40 gb på hdd 1gb ram och processorn tror jag är på runt 1,5c ghz .Det enda jag till slut lyckats installera
är Ubuntu 8.04,jag tänkte uppdatera till 10.04 men när datorn startar om efter uppdatering ser man först Ubuntu loggan
sen blinkar det till och skärmen blir blå opch inget mer händer. Jag måste installera om 8.04 från cd´n igen,likadant om
jag försöker installera 10.04 från dvd.När jag försöker installera 12.04 från dvd blir jag upplyst om att datorn saknar stöd
för pae.Jag har även försökt med Lubuntu,samma resultat.Vid försök med Linux mint 13 meddelas det:panic occured
tror jag det stod.Jag har nog bränt 10 dvd och cd minst.Jag har även försökt ladda ner 12.04 med mini ison men fick
inte till någon internetanslutning.På dator finns endast 8.04,XP partionen råkade jag formatera om.........
Skulle opensuse funka om datorn inte klarar dom andra