Intel kan använda SOI för 22 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Länk till ett sådant test?

De tester jag sett innan visar att skillnaden mellan phenom II 965 och I5 750 var ca 3-5% till I5s fördel, så jag antar att phenom II x6 bör krossa I5 750, så länge 6 trådar körs, annars borde det vara jämnare

Gaming CPU Hierarchy Chart : Best Gaming CPUs For The Money: September 2010

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Då har du inte handlat nån AMD rigg

Köpte en förra veckan till en kund och den blev runt 1500kr billigare med samma chassi HDD DVD rom och nätagg mot en Intel rigg med exakt samma build utom moderkort och cpu.

prestandan vart det fan inte nån skillnad på alls :S

om man läser tester där de kollar prestandan på riktigt så märker man skillnad, och tror du mig inte kan du ju gå in och kolla på SweC:s egna tester.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av heatm:

Det här låter som mycket snack... varför skulle överhuvudtaget Intel vilja ligga så långt före? Kanske på ULV-marknaden, eller servermarknaden men inte desktops. Om Intel är snabbast i slutet av 2011 så kommer dom aldrig gå ner i 22 nm. Ni ska nog se att dom kommer mjölka ur 32 nm innan och på så sätt kunna ha större marginaler på sina processorer. Varför byta till en dyrare tillverkningsteknik när man redan är bäst?

Intels största konkurrent är Intel själva, företaget måste få användare att vilja uppgradera. Skulle de resonera på det viset finns det ingen anledning att lansera Sandy Bridge till årsskiftet heller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Länk till ett sådant test?

De tester jag sett innan visar att skillnaden mellan phenom II 965 och I5 750 var ca 3-5% till I5s fördel, så jag antar att phenom II x6 bör krossa I5 750, så länge 6 trådar körs, annars borde det vara jämnare

Phenom II X6 1055T and 1090T review

1095T är bättre än i5 750 men inte 1055T, vilken låg i samma prisklass då iaf.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Handlar artikeln om LGA2011 eller något utanför roadmappen?

Det undrar jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

I nuläget kan ADM inte konkurrera med moderna processorer utan ligger kvar i 2008....
Jag ser hellre att de kursar och att det kommer ett mer nytänkande företag med stabila finansiärer istället

AMD var först med x86-64 i konsumentprocessorer, Intel använder sig av deras implementation.
AMD har använt SOI i snart 10 år, Intel planerar på att snart gå över till det.
AMD är först med att skala om processorn så att den har mycket mindre flyttalsprestanda jämfört med heltalsprestanda eftersom mer och mer av den typen av beräkningar flyttas över till grafikkortet.
AMD har en otroligt effektiv grafikkortsarkitektur och är världsledande på separate mobila grafikkretsar.
osv osv osv.

Jag vet inte om du bara trollar eller är så korkad, men AMD har en hel del bra och nyskapande teknik.
Dom har inte samma resurser som Intel så ibland tar det dom lite längre tid att komma ikapp och just nu har dom svårt att konkurrera vad gäller högsta prestanda eller prestanda per watt, men i prestanda per krona är dom väldigt konkurrenskraftiga i flera prisklasser.

Permalänk
Medlem

Ja och killroy, att vara först betyder inget om man inte är bäst, det är där dom ligger efter.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

AMD har använt SOI i 10 år och har ju inte direkt varit en enorm fördel för dom, men klart, lite gör det ju.

Det har inneburit en stor fördel för AMD! Utan SOI hade Intels försprång med mindre linjebredd varit än större! Intel kan kasta enorma mängder pengar på nya fabriker med den senaste tekniken. AMD har inte råd med det utan måste förlita sig på smarta tekniska lösningar.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ja och kilroy, att vara först betyder inget om man inte är bäst, det är där dom ligger efter.

Jag syftade på det här med nytänkande.
Det är inte så att AMD är efter Intel för att man inte är tillräckligt nytänkande...

Permalänk
Medlem

Det många inte tänker på är nog att Intel inte vill att AMD kursar.... vad tror du EU och USA kommer att göra med deras monopol?... EU är ju nära att splitta teliasonera vad jag vet då dom i princip har monopol på svartfibern i EU.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

detta med AMD mot intel är lite sjukt för att alla återförsäljare verkar rekommendera intel även runt 1000kr där man kan få en mycket bättre AMD processor.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

detta med AMD mot intel är lite sjukt för att alla återförsäljare verkar rekommendera intel även runt 1000kr där man kan få en mycket bättre AMD processor.

Kan man verkligen få en mycket bättre AMD processor? är de inte ganska likvärdiga där?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte klok på detta.

Permalänk

hmm här verkar som ett bra ställe för denna frågan så att dom som mig som läser detta kan förstå lite mer.

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

Intel Core i7 960, 3.20GHz - Inet.se

Vrf den enorma prisskillnaden ? jag menar amd har 0.3 hhz mer på sin där, och intel har 2 mb mer L3 chache, gör dom 2 mb så överdrivet så stor skillnad eller vad är de som gör att intels kan kosta 3200 kr mer ? och är de verkligen värt pengarna ?

Permalänk
Skrivet av JimJimJim:

hmm här verkar som ett bra ställe för denna frågan så att dom som mig som läser detta kan förstå lite mer.

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

Intel Core i7 960, 3.20GHz - Inet.se

Vrf den enorma prisskillnaden ? jag menar amd har 0.3 hhz mer på sin där, och intel har 2 mb mer L3 chache, gör dom 2 mb så överdrivet så stor skillnad eller vad är de som gör att intels kan kosta 3200 kr mer ? och är de verkligen värt pengarna ?

Varför prisskillnad säger du?

Kolla på prestandan istället för på specsen så ser du varför.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimJimJim:

hmm här verkar som ett bra ställe för denna frågan så att dom som mig som läser detta kan förstå lite mer.

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

Intel Core i7 960, 3.20GHz - Inet.se

Vrf den enorma prisskillnaden ? jag menar amd har 0.3 hhz mer på sin där, och intel har 2 mb mer L3 chache, gör dom 2 mb så överdrivet så stor skillnad eller vad är de som gör att intels kan kosta 3200 kr mer ? och är de verkligen värt pengarna ?

Kortfattat så går det inte att jämföra GHz mot GHz mellan olika tillverkare. GHz är lite som varvtal i bilar, bara för att 2 olika bilar kan varva 6000 så behöver de inte gå lika snabbt :).

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Kortfattat så går det inte att jämföra GHz mot GHz mellan olika tillverkare. GHz är lite som varvtal i bilar, bara för att 2 olika bilar kan varva 6000 så behöver de inte gå lika snabbt :).

Inte heller mellan processorer hos samma tillverkare.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Varför prisskillnad säger du?

Kolla på prestandan istället för på specsen så ser du varför.

ok men inte vrf prisskillnad då utan vrf prestandaskillnaden ?

så så som jag fattar de så ist

Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

så prestarar dom 2 ungefär likabra å kostar ungefär samma så egentligen så är de inte så stor skillnad på amd å intel vid prestana per krona ? innan har jag fått för mig att intel egentligen är mkt dyrare, men de är inte så då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det här låter som mycket snack... varför skulle överhuvudtaget Intel vilja ligga så långt före? Kanske på ULV-marknaden, eller servermarknaden men inte desktops. Om Intel är snabbast i slutet av 2011 så kommer dom aldrig gå ner i 22 nm. Ni ska nog se att dom kommer mjölka ur 32 nm innan och på så sätt kunna ha större marginaler på sina processorer. Varför byta till en dyrare tillverkningsteknik när man redan är bäst?

22 nm ger billigare tillverkningsteknik än 32 nm eftersom man får plats med fler processorer på samma yta kisel. Men själva övergången i sig kostar förstås mycket pengar så du kan ju ha rätt i att de kan tjäna på att uppgradera tillverkningstekniken mera sällan om de vill minska investeringskostnaderna. Men antagligen tillverkar de så stora volymer att de ganska snabbt tjänar in kostnaden genom att uppgradera tillverkningstekniken.

AMD å sin sida har mindre tillverkningsvolymer som gör att det tar längre tid att tjäna in kostnaden för investeringarna vilket i sin tur gör att de hamnar än mera på efterkälken och på så vis hamnar i en ond spiral...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Phenom II X6 1055T and 1090T review

1095T är bättre än i5 750 men inte 1055T, vilken låg i samma prisklass då iaf.

Tycker det är intressant hur du verkar kunna läsa en sida(?) i ett test och komma med den slutsatsen?
Vilken cpu som är bäst för just dig beror ju på vad du använder den till, om du testar att gå till nästa sida och sedan fortsätta med att läsa hela testet så inser du att processorerna är bra på olika saker och du kanske får ett grepp på vilken cpu som är bäst i sin prisklass och till vad.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Tycker det är intressant hur du verkar kunna läsa en sida(?) i ett test och komma med den slutsatsen?
Vilken cpu som är bäst för just dig beror ju på vad du använder den till, om du testar att gå till nästa sida och sedan fortsätta med att läsa hela testet så inser du att processorerna är bra på olika saker och du kanske får ett grepp på vilken cpu som är bäst i sin prisklass och till vad.

Jamen visst, men nu snackar vi om "overall" och de är ungefär samma bara att 750 klår den i det mesta som inte riktigt klarar 6 kärnor.
annars måste vi skriva T.ex spel processor elr server processor eller media processor....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimJimJim:

ok men inte vrf prisskillnad då utan vrf prestandaskillnaden ?

så så som jag fattar de så ist

Intel Core i5 760, 2.8GHz - Inet.se

AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz BE - Inet.se

så prestarar dom 2 ungefär likabra å kostar ungefär samma så egentligen så är de inte så stor skillnad på amd å intel vid prestana per krona ? innan har jag fått för mig att intel egentligen är mkt dyrare, men de är inte så då ?

Intel har väldigt höga priser på de processorerna som AMD inte kan tävla mot, annars konkurrerar de ganska bra.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Jamen visst, men nu snackar vi om "overall" och de är ungefär samma bara att 750 klår den i det mesta som inte riktigt klarar 6 kärnor.
annars måste vi skriva T.ex spel processor elr server processor eller media processor....

Måste fråga om du fortfarande inte läst testet du länkade?

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Måste fråga om du fortfarande inte läst testet du länkade?

ja men jag HAR läst hela testet, och skrev som sagt att I5 är lika bra och lite bättre i praktiska tester som inte riktigt klarar av 6 kärnor.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Intels största konkurrent är Intel själva, företaget måste få användare att vilja uppgradera. Skulle de resonera på det viset finns det ingen anledning att lansera Sandy Bridge till årsskiftet heller.

Vidare får sådana här budskap folk att uppgradera i förtid för att sedan köpa nytt igen om ett år. Istället för att vänta 6 mån till ex bulldozer, så köper folk Sandy Bridge nu och uppgraderar sen igen nästa vinter.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Ja tänk vad långt man kan komma om man kör på olagliga metoder. Intel har snart fullständigt monopol. Detta är skrämmande.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Stödköp är idiotiskt. Ett företag som klarar inte av konkurrans ska inte ha få konstgjord andning för att överleva.

Om AMD, nVIDIA eller VIA skulle gå omkull så skulle jag inte bli deppig och inte heller någon annan borde, ja förutom fanboys.

Var exakt påstår jag att de ska få, som du väljer att kalla det, "konstgjord andning för att överleva"?

Min poäng var annars att är man en del av problemet är man inte riktigt i rätt sits för att klaga. Och vill man bidra till en förbättring så är ett steg på vägen att vara en bidragande del till lösningen. Men det verkar ju inte gått hem hos dig...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk klagar på detta. Det är väl skitbra om prestandan tar ett jättekliv. Att konkurrenterna inte kan hänga med är väl inte Intels fel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

folk här i forumet skrämmer mig lite... tror ni verkligen att ni tjänar på att det går dåligt för amd? bästa scenariot vore om amd och intel hade lika stora marknadsandelar. antagligen skulle utvecklingen då gå snabbare framåt än nu. Intel ligger redan före amd och har gjort det bra länge nu och märker ni att det blir bättre? för det verkar som om folk tycker det blir bättre? ... går amd under finns INGEN som kan ta efter. Det är helt enkelt så att det skulle kosta för mycket Att gå upp mot intel som ny aktör och hoppas på att du går runt är ju bara drömma om. VIA lyckas delvis men dom tillverkar inte processorer för samma marknad som intel till största delen. Så gl med att hitta ett nytt "amd" ... enda som kommer hända är att utvecklingen går långsammare och att priserna skjuter i höjden. Har man monopol på något som i princip kan ses som motorn i hela samhället så kan du ju sätta vilka priser som helst och folk tvingas betala. Egentligen skulle alla oljebolagen kunna göra det samma vilket dom till viss del redan gör men men. Alla verkar tycka om att betala oskäligt mycket för saker så have fun with that lixom >_<

Kan väll vidare säga att spel i stort inte kan utnyttja alla kärnor som dom borde kunna vid det här laget. Men men eftersom spel är det som säljer high-end så är det väll där man får räkna. får väll se vad framtiden innehåller men tänk efter före. Vill ni verkligen gå tillbaka till priserna i mitten på 90-talet när datorer kostade typ 30k? vill ni det så se till så amd går i konkurs

let the flaming begin.... bah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Helt rätt, man skall inte behöva "stödköpa" skitprocessorer man inte vill ha bara för att.
Om AMD inte klarar av att leverera produkter (annat än samma gamla grejer de kört med i flera år) så är det inte mer än rätt att de går under.
Det kommer alltid att komma nya i deras fotspår, och nu har AMD inte haft en suck sen core 2 dou 2006, då är det kanske dags nu efter snart 5 år..

I nuläget kan ADM inte konkurrera med moderna processorer utan ligger kvar i 2008....
Jag ser hellre att de kursar och att det kommer ett mer nytänkande företag med stabila finansiärer istället

Nu är det väl inte så att amd inte kan kankurrera, utan de har alltid kämpat i en uppförsbacke.
Så vitt jag vet så var de först med:
-Att släppa en fungera 64bitars processor, som intel sedan tog efter
-De var först med riktig dualcore, i alla fall till desktop, men tror över huvud taget
-De var först med en riktig quad-processor (core 2 due quad är bara två dualcores)
-De har även legat lika långt före intel som intel ligger före dem nu, detta med betydligt mindre resurser

Trotts att amd legat i framkant och haft betydligt bättre produkter så har de inte sålt många. OEM tillverkarna körde nästan uteslutande med intel, trotts att amd bar betydligt bättre. Detta gjorde ju att alla som köpte en dator "stödköpte" intels skitprocessorer omedvetet.

Vore oerhört synd och orättvist om amd kursade, eftersom intel alltid kör fulknep mot dem. Mutat tillverkare att inte sälja amd-datorer osv. Dessutom skulle nog inte intel ha de priser som de har idag, ifall inte amd hade funnits.

Själv hoppas jag på att det blir som med athlon 64 tiden, då amd sålde snabbare, billigare och mer effektiva processorer än intel. Trotts det köpte de flesta intel, så amd var tvungen till att pressa sina priser. Det var prisvärda processorer, speciellt för spel

Det absolut bästa för marknaden hade varit ifall amd var en bra bit före intel. Amd konkurrerar med prisvärda bra processorer, intel konkurrerar genom att muta OEM tillverkare. Då hade vi fått prisvärda processorer:P

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg