Permalänk
Medlem

Mint debian

Hej provar nu linux mint debian. funkar kanon men har en fråga bara hur kommer det sig att dom skickar med så J*vla mycke program som gör samma sak, har ju 4filmuppspelare som exempel. =/ finns det något annan dist som man inte får med så mycke program i fast ändå så man klarar sig har provat Debian, men lyckades inte få igång mitt trådlösa kort =(

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk

Hej

aldrig provat Linux mint men en gissning är att det Mint kör med flera skrivbordsmiljöer (KDE/LXDE/Xfce/fluxbox) som alla kanske använder sig av olika spelare. Sen kan det att dom både kör med "hänglse och livrem" - funkar inte det ena har du det andra s.a.s
Testa Kubuntu med KDE eller Ubuntu med Gnome tror det blir mer "slimmat" i ditt fall.

Om du skriver vad du har för burk/kort är det lättare för folk att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

datorn är det inga problem med den klarar nog alla, men man vill ju inte ha massa extra skräp, men man kanske får återgå till ubuntu då.

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jo, Linux Mint är ju baserat på Ubuntu, men med "extra allt" Så om du tycker att Mint är för bloatat så gör du nog rätt i att gå tillbaks till Ubuntu. Om du annars gillade Debian så kan du ju även testa med testing-versionen som innehåller nyare paket, ifall det var stable du testade förrut. I testing så kanske det finns bättre stöd för ditt trådlösa nätverkskort. Annars så kan du fråga här på Sweclockers hur du får igång det, för om det fungerar i Ubuntu och Mint så borde det inte vara svårt att få igång det i Debian också.

Permalänk
Medlem

LMDE är baserat på Debian testing så man tycker ju att om det funkar i LMDE så borde det även funka i Debian testing. Så du kanske skulle försöka med Debian testing istället?

Permalänk
Medlem

Debian netinstall, kör det. Då efter installationen kommer det bara upp bash, sedan får man själv installera hela systemet ifrån grunden
32bit:
http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-lat...
64bit:
http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-lat...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Debian netinstall, kör det. Då efter installationen kommer det bara upp bash, sedan får man själv installera hela systemet ifrån grunden
32bit:
http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-lat...
64bit:
http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-lat...

Nja, om nätverkskortet identifieras som det ska kan man väl ändå få in GNOME osv också direkt vid installationen?

Ett annat alternativ (som jag fick köra, eftersom mitt nätverkskort inte identifierades) är att använda CD/DVD1 och installera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, man kan välja "desktop enviorment" och så i slutet utav installationen, men jag föredrar att göra det själv för att få en ännu mindre installation.

apt-get install gnome-core network-manager-gnome sudo gdm gnome-screensaver gnome-themes
Sedan är det bara att kasta på program efter önskemål.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Okej, kanske ska prova debian testing. kan ju notera att jag får inte igång mitt trådlösa på någon 64bits version av någon dist har provat massa olika,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Vad har du för wifi-kort?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

jadu det var en bra fråga, hur kan man kolla det på bästa sät i ubuntu?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

ralink heter det, aldrig hört förut

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Googla på debian och ralink så kan du nog hitta någon lösning. Annars gör en tråd i deras forum. Sweclockers må vara bra, men inte bäst inom allt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Okej, ska kolla det. ni som kör ubuntu 64 är det någon skillnad på det mot 32bits? eller kvittar det vad man kör? och problemet med mitt nätverkskort måste väl vara samma problem som jag har med ubuntu 64bits? trodde det skulle finnas stöd i ubuntu 64 för trådlösa kort.

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

64-bitars Ubuntu är inte lika bra som 32-bitars, mer strul med drivrutiner i 64-bitars

Permalänk
Medlem

Okej, då får man väl hålla sig till 32bits ett tag till.

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu