Permalänk

Ström för CPU och Grafikkort?!

Hej alla,

Kalla mig noob, men jag blir en aning förvirrad när jag stöter på detta under mitt bygge, allt fungerar fint när jag startar upp datorn, så det verkar inte vara några problem, men det stör mig lite:

Det finns på moderkortet två kontakter som enligt manualen gör följande:

"ATX 8-pn Power Connector: JPWR2 These connectors provide 12V power output to the CPUs.
ATX 6-pn Power Connector: PWRCONN1 Ths connector s used to provde power to the graphcs card."

Vidare står det:

"Important
• Make sure that all the connectors are connected to proper ATX power supples to ensure stable operaton of the manboard."

Min fråga är, bör jag ha kopplat in strömkablar till dessa två? Även om mitt grafikkort får ström från en separat kabel och processorns leds indikerar att det finns ström.

Det var länge sedan jag byggde en dator, men kan inte minnas detta från tidigare.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Du har kopplat in 24 pins kablen antar jag uppe vid processorn så finns det ett uttag med för 8pins elelr 4 eller 6 vad det nu ligger på som är extra strömförsörjning och den ska vara med inkopplad resterande sen måste du ha strömförsörjning till grafikkortet med...

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av psykiskanka:

Du har kopplat in 24 pins kablen antar jag uppe vid processorn så finns det ett uttag med för 8pins elelr 4 eller 6 vad det nu ligger på som är extra strömförsörjning och den ska vara med inkopplad resterande sen måste du ha strömförsörjning till grafikkortet med...

Hej,

Precis. Har kört in 24-pin (längst ner nära agget) och precis ovanför processorn (längst upp på moderkortet) ligger det en 8pin som har ett skydd över 4 utav dem, antagligen för att man ska kunna köra en enkel 4pin. Så denna behövs alltså. Bra att veta!

Så grafikkorten kommer nu alltså han en kabel till själva kortet och en kabel till moderkortet?

Tack!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Hej,

Så grafikkorten kommer nu alltså han en kabel till själva kortet och en kabel till moderkortet?

Tack!

Nej inte direkt.
Det kommer gå en eller 2 6/8 pins till grafikkortet från nätagget.
Kortet stoppar du i den färgade pci-e x16 (den längsta)

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av nfskillen:

Nej inte direkt.
Det kommer gå en eller 2 6/8 pins till grafikkortet från nätagget.
Kortet stoppar du i den färgade pci-e x16 (den längsta)

Haha, ok? Men varför finns det en 6-pin kontakt för grafikkortet på moderkortet?
"ATX 6-pin Power Connector: PWRCONN1 This connector is used to provide power to the grapihcs card."

För då blir det en 6 pin till kortet (som jag har nu) och en till moderkortet?

Är det om man har ett tyngre kort? eller kör crossfire? Har nu bara ett 6850.
Ursäkta om jag är förvirrad.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt vad du menar

Du har en 6-pins utgång FÖR grafikkortet PÅ moderkortet?
Låter helt kefft

Grafikkortet får ström från sin Pci-e-kontakt samt de 2x6pins som sitter i bak-kant på grafikkortet, inget mer.
2x6-pins går från nätaggregatet till grafikkortet, inget annat!

EDIT: vad har du för mobo?

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Fattar inte riktigt vad du menar

Du har en 6-pins utgång FÖR grafikkortet PÅ moderkortet?
Låter helt kefft

Grafikkortet får ström från sin Pci-e-kontakt samt de 2x6pins som sitter i bak-kant på grafikkortet, inget mer.
2x6-pins går från nätaggregatet till grafikkortet, inget annat!

EDIT: vad har du för mobo?

Haha! Jag fattar inte vad dem menar, men det är så här det står i manualen för moderkortet:
"ATX 8-pn Power Connector: JPWR2 These connectors provde 12V power output to the CPUs.
ATX 6-pn Power Connector: PWRCONN1 Ths connector s used to provde power to the graphcs card."

Important
• Make sure that all the connectors are connected to proper ATX power supples to ensure stable operaton of the manboard."
(av någon anledning saknas alla i när jag kopierar...)

CPUn är jag med på. Men precis ovanför grafikkortet sitter just denna 6pins kontakt som de beskriver i manualen.

Har ett MSI 870A Fuzion AM3 mobo.

Vad jag kan se på grafikkortet har jag bara en 6-pin kontakt (Gigabyte Radeon HD6850 1GB).

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Du ska sätta en 6 pin pci-e på grafikkortet.
Sen sätter du 8 pinnarn. den som INTE är modulär om du har modulärt nätagg.
Något mer du behöver hjälp med isf säg till

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

En del giggabyte moderkort har extra strömkontakt för grafikorts bussarna, den behöver inte vara ansluten normalt
Tror det är när man har flera grafikort den kan vara bra att ansluta, dock dom jag har sett har varit 4 pins molex kontakt.

Hursom det som måste vara anslutet är 4 alt 8 pins kontakten för CPU, samt den stora 24 pins kontakten + (beronde förstås vilket grafikort) ström till grafikortet

Tyvärr blir det mesta i den här tråden lite förvirrat och svävande när du inte beratar om vilken hårdvara du har

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

En del giggabyte moderkort har extra strömkontakt för grafikorts bussarna, den behöver inte vara ansluten normalt
Tror det är när man har flera grafikort den kan vara bra att ansluta, dock dom jag har sett har varit 4 pins molex kontakt.

Hursom det som måste vara anslutet är 4 alt 8 pins kontakten för CPU, samt den stora 24 pins kontakten + (beronde förstås vilket grafikort) ström till grafikortet

Tyvärr blir det mesta i den här tråden lite förvirrat och svävande när du inte beratar om vilken hårdvara du har

Hej,

Det är så det får bli, låter logiskt.

Jag vet, trodde att det var någon nyare standard än vad jag varit van vid. Hat inte byggt på många år. Får vara lite rakare tills nästa gång.

Tack för alla grymma svar. Känner mig lite lugnare nu.

Edit:

Tillägga att jag har ett Fractal Design Integra 500W nätagg och AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition. Nu är alla kort lagda.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

En del giggabyte moderkort har extra strömkontakt för grafikorts bussarna, den behöver inte vara ansluten normalt
Tror det är när man har flera grafikort den kan vara bra att ansluta, dock dom jag har sett har varit 4 pins molex kontakt.

Hursom det som måste vara anslutet är 4 alt 8 pins kontakten för CPU, samt den stora 24 pins kontakten + (beronde förstås vilket grafikort) ström till grafikortet

Tyvärr blir det mesta i den här tråden lite förvirrat och svävande när du inte beratar om vilken hårdvara du har

haha jag förstår vad han menar gigabyte moderkorten har försörjning på moderkortet när man kör sli eller crossdfire och där ska icke det inte kopplas in när han inte kör cf eller sli

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Skrivet av psykiskanka:

haha jag förstår vad han menar gigabyte moderkorten har försörjning på moderkortet när man kör sli eller crossdfire och där ska icke det inte kopplas in när han inte kör cf eller sli

Tack! Då kör vi så här tillsvidare. Har ju funderingar på CF senare.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Kan ju även ha ngt med Hydra-kretsen att göra, men normalt sett ger bara pci-e-bussen bara runt 75w, resten dras från 6-pinnen på grafikkortet.