Köpråd processor/moderkort! Help:)

Permalänk
Medlem

Köpråd processor/moderkort! Help:)

Hejsan, Nu är det så att jag förra veckan köpte ett nytt grafikkort, ett hd 5670 512, hade innan ett geforce 8600gt 256 mb! Köpte nytt grafikkort för jag trodde det var det som var felet angående min spelkänsla i world of warcraft! Fps droppade som satan i raids osv.. ni som spelar vet nog vad jag menar, för er andra så ja, spelkänslan är inte på topp iallfall:)

Det jag blev besviken över är väl att skillnaden blev knappt ingen, en liten skillnad blev det ju självklart, ligger på 25-30 stabilt i 25 manna raids, förut låg jag på 10-25, Men antar att det är processorn som är problemet och kanske mina minnen?

Just nu har jag: Amd athlon x2 5000+ 2.61 ghz(har inte vågat klockat den, då mina fläktar nog inte är så bra, men hjälp inom det uppskattas också) 3000gb ram ddr2 och mitt nya budget kort: hd 5670 512

Och nu är det ju så att min processor/moderkort bara stödjer AM2! Så hitta en ny processor kan ju vara ganska svårt, framför allt ifall man vill se skillnad? Så nu frågar jag er, är detta billiga budget paket ifrån komplett värt att köpa? kommer jag märka någon skillnad? kanske är svårt att avgöra så här, men hjälp uppskattas verkligen Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - Athlon II köper med mig 2gb minne till..

Mitt mål, eller hur man ska säga är bara att kunna spela World of warcraft på "fair" Med 50-60 Fps konstant! Många ber mig köpa något dyrare för att investera för framtiden, men har knappt råd med det där paketet förtillfället så det blir svårt:)

Permalänk
Avstängd

Du kommer inte kunna ha 50 till 60fps konstant i raids med din dator, kommer bara inte gå, spelar ingen roll hur du upgraderar på ditt moderkort.

Den billigaste lösningen är en AM2+/AM3 moderkort och 2 till 4 GB ddr2/3, allt från 8800GT till 460GTX (4870/90 till 5770) En processor med fyra kärnor från am3/2+.

Vilken upplösning kör du på?

Edit; Köp ett beg. 8800GT/GTX+. köp en athlon x2 6400+. det kan hjälpa dig o allt ska max gå på 700kr.

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldphag:

Du kommer inte kunna ha 50 till 60fps konstant i raids med din dator, kommer bara inte gå, spelar ingen roll hur du upgraderar på ditt moderkort.

Den billigaste lösningen är en AM2+/AM3 moderkort och 2 till 4 GB ddr2/3, allt från 8800GT till 460GTX (4870/90 till 5770) En processor med fyra kärnor från am3/2+.

Vilken upplösning kör du på?

Edit; Köp ett beg. 8800GT/GTX+. köp en athlon x2 6400+. det kan hjälpa dig o allt ska max gå på 700kr.

Han kommer inte i närheten av max meed 8800GTX/GT och X2 6400+, särskilt inte med att ribban har höjts på inställningarna med den nya expansionen.

Jag förstår inte varför du uppgraderade till ett 5670, ett 5670 motsvarar en 3870 ungefär och 3870 är inte så mycket bättre än ett 8600GT.

I alla fall, grafikkortet duger till wow, det är inte grafikkrävande. Ska du spela på 1920x1080 så bör du ha 1GB minne i ditt kort. Så 5670 duger bra. Vad som gäller är processorn och ramminnet.. Har du 3 GB DDR2 minst ska det inte vara några problem om du inte har över 20 addons, när vi kommer till cpus så ska du satsa på ett begagnat 3-4 kärnigt från PHENOM I serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Han kommer inte i närheten av max meed 8800GTX/GT och X2 6400+, särskilt inte med att ribban har höjts på inställningarna med den nya expansionen.

Jag förstår inte varför du uppgraderade till ett 5670, ett 5670 motsvarar en 3870 ungefär och 3870 är inte så mycket bättre än ett 8600GT.

I alla fall, grafikkortet duger till wow, det är inte grafikkrävande. Ska du spela på 1920x1080 så bör du ha 1GB minne i ditt kort. Så 5670 duger bra. Vad som gäller är processorn och ramminnet.. Har du 3 GB DDR2 minst ska det inte vara några problem om du inte har över 20 addons, när vi kommer till cpus så ska du satsa på ett begagnat 3-4 kärnigt från PHENOM I serien.

Har inga addons alls:) får leta upp ett begagnat ifrån phenom 1 serien isånnafall, ifall det inte finns någon annan lösning.. ska andå köpa ny dator tills våren 2011, men vänta tills dess är svårt för mig:)

tack för svaren iallafall

Hittade detta: AMD PHENOM II X4 940 - 3 GHZ, CACHE L3 6 MB, SOCKET AM2 tjäna pengar hos Pixmania

Relativt dyrt, men passar det?

hittade även en gammal nyhet ifrån sweclockers, ifrån 2006, ja ni kan läsa själva, http://www.sweclockers.com/nyhet/4539-socket-am3-processorer-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikaa:

Har inga addons alls:) får leta upp ett begagnat ifrån phenom 1 serien isånnafall, ifall det inte finns någon annan lösning.. ska andå köpa ny dator tills våren 2011, men vänta tills dess är svårt för mig:)

tack för svaren iallafall

Hittade detta: AMD PHENOM II X4 940 - 3 GHZ, CACHE L3 6 MB, SOCKET AM2 tjäna pengar hos Pixmania

Relativt dyrt, men passar det?

hittade även en gammal nyhet ifrån sweclockers, ifrån 2006, ja ni kan läsa själva, http://www.sweclockers.com/nyhet/4539-socket-am3-processorer-...

Du ska ha Phenom, inte Phenom II, Phenom säljes tyvär inte längre du måste hitta det beg.

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem

Sök resultat - Sekvencia

Här finns en del Phenom I som väntas på att säljas.

Sen grundas Phenom I serien på AM2 + . Det är samma artitektur fast om ditt moderkort är byggt på AM2 så måste du kola om tillverkaren valt att man ska kunna flasha din modell av moderkort. Skulle du kunna nämna vad du har för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sök resultat - Sekvencia

Här finns en del Phenom I som väntas på att säljas.

Sen grundas Phenom I serien på AM2 + . Det är samma artitektur fast om ditt moderkort är byggt på AM2 så måste du kola om tillverkaren valt att man ska kunna flasha din modell av moderkort. Skulle du kunna nämna vad du har för moderkort?

Nividia c51gm-m Heter det( Komplett.se - ECS C51GM-M, nForce410+GeForce 6100, tror det är det där) , iallafall det enda jag hittar på kortet nu när ja öppnade burken.!

Hjälp uppskattas, tack så hemskt mycket för sidan du länkade.. ifall du får reda på något mer om mitt moderkort, får du gärna tipsa om en bra processor också!

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns det inget hopp för det, du kan inte gå bättre än AMD X2 64 6400+, och då pratar vi inte stora prestandaökningar.
Moderkortet stödjer endast två kärniga processorer och i utvecklarens hemsida finns det ingen bios tillgänglig att uppdatera för att
den skall stödja X3 eller X4.

Egentligen så kan du få ett billigt AM3 kort i dagsläget, finns även AM3 kort som stödjer DDR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tyvärr finns det inget hopp för det, du kan inte gå bättre än AMD X2 64 6400+, och då pratar vi inte stora prestandaökningar.
Moderkortet stödjer endast två kärniga processorer och i utvecklarens hemsida finns det ingen bios tillgänglig att uppdatera för att
den skall stödja X3 eller X4.

Egentligen så kan du få ett billigt AM3 kort i dagsläget, finns även AM3 kort som stödjer DDR2.

Oh fan:) . Jahapp, ja, det blir väl köpa nytt moderkort och processor då. Hur vet man det då?, tex, hittade något budget kort på komplett: Komplett.se - MSI GF615M-P33, Socket-AM3 ifall det stödjer ddr2 på minnena alltså

Men paketpriset jag länkade i första posten!

Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - Athlon II är helt värdelöst eller? Det låter ju bättre, då det använder nya teknologi, fattar inte ett skit inom detta med am2 am3. men men ni som är lite mer insatta i det, vet väl hur det funkar antar jag!.. Just nu vill jag bara hitta en så billig uppgradering som möjligt, som fortfarande är bättre än vad jag har!

Permalänk
Medlem

Du har flera alternativ.

Du kan behålla dina DDR2 minnen, och köra på ett AM2+ kort och använda en AM3 processor, då AM3 processorer funkar att sätta på AM2+.
Men eftersom utbudet av moderkort av AM2+ modellerna är utgående och väldigt svåra att hitta så skulle jag gått på en hel ny AM3 bräda med DDR3 minnen och prisvärd AM3 processor. Eftersom du har 3 GB ramminne så antar jag att det är 3 stickor, de ända AM2+ moderkorten jag hittar har plats för 2 stickor.

MSI GF615M-P33 AM3 mATX KAMPANJ! - Inet.se
'
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se

Det bästa budgetpaketet du kommer fram till.
-----------------------------------------------------

Paketet ifrån komplett kommer inte ge dig bättre prestanda i wow, snarare tvärtom då det är ganska fattigt på ramminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Du har flera alternativ.

Du kan behålla dina DDR2 minnen, och köra på ett AM2+ kort och använda en AM3 processor, då AM3 processorer funkar att sätta på AM2+.
Men eftersom utbudet av moderkort av AM2+ modellerna är utgående och väldigt svåra att hitta så skulle jag gått på en hel ny AM3 bräda med DDR3 minnen och prisvärd AM3 processor. Eftersom du har 3 GB ramminne så antar jag att det är 3 stickor, de ända AM2+ moderkorten jag hittar har plats för 2 stickor.

MSI GF615M-P33 AM3 mATX KAMPANJ! - Inet.se
'
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se

Det bästa budgetpaketet du kommer fram till.
-----------------------------------------------------

Paketet ifrån komplett kommer inte ge dig bättre prestanda i wow, snarare tvärtom då det är ganska fattigt på ramminne.

2 stickor är det, är ett minne med 2gb, och ett minne med 1gb!

Men iallfall det du plockade fram åt mig, ser ju bra ut.. så kör nog på det:) tack för hjälpen.. får bara se till & vänta tills den 25 november:(