Permalänk
Medlem

cm HAF X vs corsair 700D

Jag ska välja chassi till min dator, mitt gammla kyler dåligt och är så litet.

HAF X
vs
700D

Jag hade tänkt mig ett fulltower som ska funka bra till både luft och vattenkylning. Jag har inget problem med hur något av chassina serut. Det viktigaste för mig är att få ett prisvärt chasssi med bra kylning, det får gärna vara tyst men det behöver inte vara som ett factal. Mitt chassi ska funka att ha ett bra tag. Min budget är upp till vad 700d kostar, även ifall det är lite väl mycket.

Kom gärna med andra chassi förslag.

ps ifall ni letar efter fler argu ment kolla gärna på http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/9... som är en identisk tråd

Permalänk
Entusiast

700D, Corsair ftw
Finns ju ett X antal bra chassin i den Prisklassen,
Bland annat. Lian-Li är ett bra märke.
Men som sagt, Föredrar Corsair
Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

mm men det kyler inte särskilt bra, vad för fördelar finns det med att gå på ett dyrare chassi.

Permalänk
Medlem

Köpte 700D själv helt klart ett bra chassi. Några missar enligt mig är:

- Lite ljudisolering skulle inte skadat för att minska ljudet av hårddiskarna etc. speciellt vibrationer som uppstår.
- Den lilla luckan som man tar bort för att montera cpu kylarens fäste är i plast och speciellt de små tapparna som håller fast dem känns i snikigaste laget.. borde bara i metall (fast man är inte där så ofta och meckar så..)
- Inga gummifästen för montering av nätagget.. skapar vibrationer eftersom det fästs direkt i chassit, metall mot metall.
- Stort chassi men varför inte göra det 2 cm bredare så man får bättre plats med kablarna bakom högra sidoplåten.. visst inga problem om man kör en eller 2 hårddiskar men om man som jag har 6st blir det trångt.
- Inga fästen för kablarna bakom sidoplåten, de kunde i alla fall satt ett par ögglor så man kan fästa ett par stripes.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

jag är lite skeptisk till att 700d inte har någon front eller sidofläkt. Detta borde vara ett problem ifall man skulle köra nvidia kort typ 480 som är ett riktigt varmt kort.

Permalänk
Medlem

Som ni ser lutar jag lite åt HAF X men jag har ju inte köpt chassit än. Det finns inga hot swap på 700d är det så viktigt igentligen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag kollade lite på lian li men de chassina som kan mäta sig med 700d och haf x är...mycket dyra.

Permalänk
Medlem

seriöst. två trådar om samma sak o världens bumpande..inte bra!

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Angår det dig jag komm på att det borde vara bra att göra en omröstning också. Du fattade nog inte grejen med denna tråd det var vilket av chassina du föredrog inte vad jag gör för fel. Det är inte dina pengar.

PS jag är ganska ny

Permalänk
Medlem

HAF-X har hotwap och usb3 samt garanterat bra kylning.

Permalänk
Medlem

kom med flera argument!!!! hällst inte om designen

Permalänk
Medlem

har hafen nu mera damm filter till nätagget den första upplagan hade nämligen inte det

Permalänk
Medlem

HAF X: En riktigt bra luftkylningslåda som har gott om utrymme och en bra vattenkylningslåda. Har prylar som USB3 och hotswap (Även fast hot swap känns rätt meningslöst för de flesta)

700D: En vattenkylninglåda; som man med arbete; såsom fläktbyten, offrande av en get o.s.v kan använda för att luftkyla.

Med just 800/700D så blir jag att tänka på south park avsnittet "Bebe's Boobs Destroy Society".. Utseendet, kvalitetskänslan och de smarta små lösningarna som finns i lådan får folk att inte tänka riktigt så klart som de borde.

Om ni tänker köra varmt grafikort och/eller flera grafikort så är 700D knappast ett bra val; eftersom flödet över korten är rätt klent. Speciellt jämfört med HAF X där man pressar luft från en 200mm fläkt rakt över grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

har hafen nu mera damm filter till nätagget den första upplagan hade nämligen inte det

Den HAF-X jag har finns det dammfilter på, på nätagget Jag tror att det bara var dom alllra första som saknade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

HAF X: En riktigt bra luftkylningslåda som har gott om utrymme och en bra vattenkylningslåda. Har prylar som USB3 och hotswap (Även fast hot swap känns rätt meningslöst för de flesta)

hotswap är faktikts riktigt användbart bara att slänga in en ny disk i farten om man behöver det, har haft mer användning av hotswap än usb3 hittils.

Permalänk
Medlem

Köpte lådan igår är ** nöjd.

Permalänk
Skrivet av neom96:

Köpte lådan igår är ** nöjd.

HAF X alltså? Bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

HAF X alltså? Bra val.

ja, tycker också det

Permalänk
Medlem

gillar man plast så är väl haf X kul.. men jag trivdes bättre med lian li, fast jag tycker å andra sidan att corsair obsidian 800d är lite halv taskigt då jag sett ett lite för välanvänt med pajj lucka bla. som såg ruggigt trist ut.

ps. har latså haft och lekt med ett haf X skulle ge 800kr max

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

gillar man plast så är väl haf X kul.. men jag trivdes bättre med lian li, fast jag tycker å andra sidan att corsair obsidian 800d är lite halv taskigt då jag sett ett lite för välanvänt med pajj lucka bla. som såg ruggigt trist ut.

ps. har latså haft och lekt med ett haf X skulle ge 800kr max

Det där är något jag inte riktigt förstått; eftersom endast en liten del av själva lådan är i plast. Förrutom det så tycker jag det har en viss vikt i att folk ser skillnad på "gjord av ett plast material" och plastig. D.v.s bara för att något är gjort i plast så behöver det inte vara billigt skräp som lätt går sönder o.s.v.

HAF-X har delar i plast, men den plasten verkar vara nån form av vettig ABS plast inte den plasten som man annars kanske hittar i billiga chassin.

Permalänk
Medlem

köp HAF-X bättre luftflöde och sjukt mycket snyggare!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

HAF för kylning, tyst blir det ändå aldrig med ett GTX480 så lika bra att gå på maximal kylning direkt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det där är något jag inte riktigt förstått; eftersom endast en liten del av själva lådan är i plast. Förrutom det så tycker jag det har en viss vikt i att folk ser skillnad på "gjord av ett plast material" och plastig. D.v.s bara för att något är gjort i plast så behöver det inte vara billigt skräp som lätt går sönder o.s.v.

HAF-X har delar i plast, men den plasten verkar vara nån form av vettig ABS plast inte den plasten som man annars kanske hittar i billiga chassin.

nej gå sönder bara för att det var plast menade aldrig jag, bra plast må det vara men alla hackiga former blir dammsamlare, samtidigt tyckte jag att plåtdelen tog åt sig repor lite väl lätt.. jämför dock lackad plåt mot silverfärgad alu (repan ser ut som utsidan) jag var aldrig orolig för att den skulle ramla ihop, välbyggd, men inget för mig.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd

Det där om att 700D skuller vara ett bättre vattenkylnings chassi håller jag inte med om...i HAF X kan du också sätta in en 360 rad i toppen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem

Fyller man ut ett HAF X med alla fläktarna som det finns plats för borde den döpas om till HAF Vindtunnel, för det är vad det egentligen är!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fyller man ut ett HAF X med alla fläktarna som det finns plats för borde den döpas om till HAF Vindtunnel, för det är vad det egentligen är!

håller med.. xD

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Fyller man ut ett HAF X med alla fläktarna som det finns plats för borde den döpas om till HAF Vindtunnel, för det är vad det egentligen är!

HUR KAN DU DÅ SÄGA ATT Silverstone Fortress FT02 ÄR BÄTTRE! vindtunnel brukar menasmed att den kyler oavsätt vad man stoppari !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neom96:

HUR KAN DU DÅ SÄGA ATT Silverstone Fortress FT02 ÄR BÄTTRE! vindtunnel brukar menasmed att den kyler oavsätt vad man stoppari !

Ta't lugnt här nu.

För det första, jag har väl aldrig någonsin sagt att FT02 är BÄTTRE än HAF X? Jag har däremot sagt att FT02 är unikt och att jag definitivt kan se charmen i det.

Dessutom betyder vindtunnel att det blåser mycket, inte nödvändigtvis kall luft?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av neom96:

HUR KAN DU DÅ SÄGA ATT Silverstone Fortress FT02 ÄR BÄTTRE! vindtunnel brukar menasmed att den kyler oavsätt vad man stoppari !

WTF var fick du det ifrån? Nåja HAF X är ett dröm chassi ska skaffa ett så snabbt jag kan (14år med snåla föräldrar)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...