PS3 -> Monitor -> 3.5mm stereo audio output -> (Amp & Dac)? -> hörlurar -> Fungerar?

Permalänk

PS3 -> Monitor -> 3.5mm stereo audio output -> (Amp & Dac)? -> hörlurar -> Fungerar?

Hejsan jag beställde nyss en Samsung BX2450 LED Monitor. Jag ska använda den främst till pcn men även till min ps3, båda kopplade med hdmi. På skär,men finns det ett 3.5mm stereo audio output som jag antar att används för att höra ljud från ps3an? Om detta stämmer har vi kommit någon vart.

Jag använder ett par lurar vid namn: Audio Technica ATH-M50 som jag är grymt nöjd med. Dom kör i ett Asus Xonar STX ljudkort och det låter grymt. Nu vill jag använda dessa lurar till ps3an med som jag endast ska lira spel på. Lurarna låter rätt schysst direkt i iphonen tex men vill gärna få dom att blomma ut och antar att man kan köra med en väldigt simpel amp/dac mellan skärmens ingång och lurarna?

Är verkligen helt ute och cyklar när det gäller externa amps och dacar. Så kom gärna med förslag på något som skulle kunna få mina lurar att låta markant bättre.

Jag kan spendera runt 2.000 kr om det så behövs på amp/dac.

Väldigt tacksam för tips och tankar Ha en bra dag!

Audio Technica ATH-M50
Egenskaper för Audio Technica ATH-M50

Samsung SyncMaster BX2450
Egenskaper för Samsung SyncMaster BX2450

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem

varför inte bara använda hörlursutgång som finns direkt på tv:n? såvida dom inte bestämt sig för att slopa den på tv:n du köpt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

varför inte bara använda hörlursutgång som finns direkt på tv:n? såvida dom inte bestämt sig för att slopa den på tv:n du köpt.

Detta är ingen TV utan LED Monitor utan Tv-tuner. Enda ljudjacket är ett 3.5mm stereo audio output. Och känns som att ljudet inte är så himla bra genom det i kombination med mina lurar. Dom är inte svårdrivna men låter mycket bättre med amp och dac. Bra exemple är Iphonen kontra mitt Xonar STX som har inbyggd amp och en hyffsad dac.

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Permalänk

Verkar väldigt intressant. Hört mycket gott om Musical Fidelity produkter. Behöver jag en DAC också eller är det onödigt för spelande? Vet jö inte hur bra den "inbyggda" dacen i monitoren är.. om det sitter någon där o.O? Som ni märker är jag en rövnoob på detta ämnet så fortsätt gärna att lämna tankar, tips och åsikter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblomstrand92:

Verkar väldigt intressant. Hört mycket gott om Musical Fidelity produkter. Behöver jag en DAC också eller är det onödigt för spelande? Vet jö inte hur bra den "inbyggda" dacen i monitoren är.. om det sitter någon där o.O? Som ni märker är jag en rövnoob på detta ämnet så fortsätt gärna att lämna tankar, tips och åsikter

Jo en separat DAC kan göra susen dock medför det ytterligare kostnader.
https://www.referenceaudio.se/products/8249/pro-ject_dac-box-...
Vet inte om det är lönande med DAC för spelande men för musik är det bra.
Kanske inte aktuellt för dig just nu på grund av extra kostnader men kanske i framtiden.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Jo en separat DAC kan göra susen dock medför det ytterligare kostnader.
https://www.referenceaudio.se/products/8249/pro-ject_dac-box-...
Vet inte om det är lönande med DAC för spelande men för musik är det bra.
Kanske inte aktuellt för dig just nu på grund av extra kostnader men kanske i framtiden.

Sant sant, musik, skottljud och mycket dialoger förekommer i spel men inte alls på samma sätt som det gör i musik. Dock undrar jag hur jag skulle kopplat min lurar i detta fallet? Vart är 3.5mm ingången? från monitoren och ut till lurarna? Eller kanske behöver en annan dac i så fall. Kommer ha runt 13.000 kr i vinter att spendera på allt möjligt så pengar är egentligen inget problem. Frågan är jö om det gör en märkbar skillnad. Är lätt villig att spendera runt 3.000 - 3.500 kr om det gör att mina lurar blommar ut på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sant sant, musik och ljud förekommer i spel men inte alls på samma sätt som det gör i musik. Dock undrar jag hur jag skulle kopplat min lurar i detta fallet? Vart är 3.5mm ingången? från monitoren och ut Eller kanske behöver en annan dac i så fall. Kommer ha runt 13.000 kr i vinter att spendera på allt möjligt så pengar är egentligen inget problem. Frågan är jö om det gör en märkbar skillnad.

Ja du ska inte koppla DACen via analog 3.5mm utgång för det funkar inte.
Det du behöver är en digital SPDIF utgång som kan vara toslink el coax.
Vet ej om det finns nåt sånt på din skärm men du bör ha det på datorn och PS3.
Om det gör skillnad? Ja det blir en märkbar skillnad.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Ja du ska inte koppla DACen via analog 3.5mm utgång för det funkar inte.
Det du behöver är en digital SPDIF utgång som kan vara toslink el coax.
Vet ej om det finns nåt sånt på din skärm men du bör ha det på datorn och PS3.
Om det gör skillnad? Ja det blir en märkbar skillnad.

Tydligen finns det ingen Digital SPDIF utgång på PS3an enligt följande länk: Does Playstation 3 have a digital audio out? - Yahoo! Answers
Stod att ps3an också har en audio output vore det bättre att koppla lurarna direkt till ps3an då?

Och skrämen verkar bara ha 3.5mm Stereo audio output.
Här är en bild på skrämens baksida med alla in/utgångar: http://i.testfreaks.com/images/products/340x170/255/samsung-syncmaster-bx2450.19182591.jpg

Kan jag endast köra med en hörlursförstärkare i så fall?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen finns det ingen Digital SPDIF utgång på PS3an enligt följande länk: Does Playstation 3 have a digital audio out? - Yahoo! Answers Stod att ps3an också har en audio output vore det bättre att koppla lurarna direkt till ps3an då?

Och skrämen verkar bara ha 3.5mm Stereo audio output.
Här är en bild på skrämens baksida med alla in/utgångar: http://i.testfreaks.com/images/products/340x170/255/samsung-syncmaster-bx2450.19182591.jpg

Kan jag endast köra med en hörlursförstärkare i så fall?

Din PS3 ska ha spdif annars vore det ganska konstigt.

"yes, it only has optical and you can use HDMI as well...
it does not have SPDIF"

Var det sämsta svaret jag har hört,optiskt och SPDIF är två olika saker.

Går givetvis bra att koppla ampen via de analoga ljudutgångarna.