Permalänk
Medlem

Snö = Extra vägfil

Vad är det med folk överlag när det väl kommer snö?? Varje år samma sak så fort snön kommer så tror majoriteten av folket att vägverket har lagt upp en fil i mitten.... Blir så förbannad på detta då det ger skeva spår och man själv blir nästan tvungen att lägga sig i diket för att inte krocka med ärkenötterna. Tycker att man borde ha krav på halkkörning vart tredje, fjärde år typ för dom som har körtkort för att se att dom fortfarande kan hantera det.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jaadu, snön plockar fram okunskapen och osäkerheten hos folk. På motorvägen är det väl en femma, men landsväg kan man ju undra.

Däremot är jag mer rädd för de rikspuckon som tror de kan ha samma körstil på snö med vinterdäck som de har på sommaren med sommardäcken.
Det är skrämmande!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Jaadu, snön plockar fram okunskapen och osäkerheten hos folk. På motorvägen är det väl en femma, men landsväg kan man ju undra.

Däremot är jag mer rädd för de rikspuckon som tror de kan ha samma körstil på snö med vinterdäck som de har på sommaren med sommardäcken.
Det är skrämmande!

Tycker nästan det är lite värre med våra efterkloka individer som säger "det säkra före det osäkra" och kör 40 efter 90 väg, DET av någon skapar kaos när folk bakom börjar bli otåliga.
Visst man behöver inte mata full hastighet men det är ju inte som att bilen exploderar om man håller den givna hastigheten när det är snöigt ute..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BesteN:

Tycker nästan det är lite värre med våra efterkloka individer som säger "det säkra före det osäkra" och kör 40 efter 90 väg, DET av någon skapar kaos när folk bakom börjar bli otåliga.
Visst man behöver inte mata full hastighet men det är ju inte som att bilen exploderar om man håller den givna hastigheten när det är snöigt ute..

de som gör det är kanske osäkra på sig själv, eller kanske rent av så är de osäkra på bilens förmåga att greppa snön

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Tycker nästan det är lite värre med våra efterkloka individer som säger "det säkra före det osäkra" och kör 40 efter 90 väg, DET av någon skapar kaos när folk bakom börjar bli otåliga.
Visst man behöver inte mata full hastighet men det är ju inte som att bilen exploderar om man håller den givna hastigheten när det är snöigt ute..

Detta beror väl i allra högsta grad på situationen. Bara för att det står "90" på skylten betyder det inte att man måste köra det. Förstår dig i vissa lägen. Men som idag när vägarna är oplogade/osaltade/osandade samt fulla med nötter som fortfarande har sommardäck, då kanske det är bättre att de ligger i 40 än att fronta med någon för att de tappar kontrollen över bilen.

Sen detta med att folk kör i mitten... Vad jag märkt så gör folk det på sommaren också, speciellt folk som kommer i sina SUV:s och bokstavligen plöjer en av vägen.

Permalänk

Värsta är alla idioter som kör för närma mitten av vägen från första början och skapar en massa 'vallar' på det sättet så det blir spårigt sen får man möte på ett ställe där det är lite skymd sikt och bilen man möter ligger kvar i sitt spår bara för där har ju alla andra kört och man är snart en backspegel fattigare.

Sen så är nog en 30km/h på 110väg det värsta jag varit med om. fint väder och välsandat. jag låg i en ca 90km/h när folk blåste förbi mig långt över 110 så en person som fiskör i 30 på motorvägen gör mer skada än bara för de tänker att hastigheten är viktig och sänker därefter. Som sagt det som står på skylten är max . man får köra under det och anpassa farten efter det men man får inte blockera för någon annan häller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

de som gör det är kanske osäkra på sig själv, eller kanske rent av så är de osäkra på bilens förmåga att greppa snön

Ja självfallet är det ju så, annars skulle dom väl inte vara så försiktiga, det jag menar är att dom är överdrivet försiktiga

Skrivet av Exry:

Detta beror väl i allra högsta grad på situationen. Bara för att det står "90" på skylten betyder det inte att man måste köra det. Förstår dig i vissa lägen. Men som idag när vägarna är oplogade/osaltade/osandade samt fulla med nötter som fortfarande har sommardäck, då kanske det är bättre att de ligger i 40 än att fronta med någon för att de tappar kontrollen över bilen.

Sen detta med att folk kör i mitten... Vad jag märkt så gör folk det på sommaren också, speciellt folk som kommer i sina SUV:s och bokstavligen plöjer en av vägen.

Nä, är det ny snöat och jävligt så är det ju klart att man inte kör på som en tok men nu pratade jag förstås om normalt vinterväglag Bor i norr så idag är vägarna både plogade och saltade/sandade och likörbannat är det massa gamla människor som kryper fram och hytter med näven åt "ungdomar" som kör efter hastighetsbegränsningen..