Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009

800Mhz till 860Mhz omöjligt?

hejsan! Jag överklclockade min CPU (258*14, 3.6Ghz) och det gick förvånansvärt bra men så upptäckte jag att mina minnen gick i 516Mhz vilket är lägre än 800Mhz som är original.

Nu till problemet! När jag kollade på vad jag har att välja mellan så finns det 516Mhz, 680Mhz, 860Mhz och 1037Mhz har jag för mig, något i den stilen i alla fall. jag tänkte att jag kunde ta 860Mhz eftersom det är inte en så stor överklockning så det borde dom klara av utan att öka volten Mm. Det gjorde dom inte, jag kan faktiskt inte ens starta datorn. Den kommer inte förbi POST med 860Mhz (1.8v)(2v).
jag vet dock att DRAM hastigheterna har med FSB att göra men då kan man alltså inte överklocka till 3.6Ghz med ett par 800Mhz stickor? Låter väldigt konstigt!

jag skulle bli väldigt glad om någon där ute kan förklarar för mig varför 860Mhz inte fungerar (Har ändrat volten från 1.8V till 2V och blir ingen skillnad).

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Var läste du av 516MHz för ev så är det den dubbla dvs 1033MHz?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Jalle64:

Exakt, ddr2 800mhz minnen körs egentligen i 400mhz. Men eftersom de skickar dubbelt med data på varje hertz så skriver man att den effektiva frekvensen är 800mhz, men de körs ändå i 400mhz. Hade de gjort en teknik som gjorde att de skickade data 4 ggr per klock så hade de vart 1600mhz minnen, även ifall de egentligen kör i 400mhz. Så det beror på vart du läser 516mhz, vissa program läser den aktuella frekvensen, medans vissa läser den effektiva frekvensen. Eftersom du ökat FSBn så ökar oftast minnena med, så jag antar att de kör i 1032mhz

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Jalle64:

I BIOS läste jag det, inte i CPU Z för där står det 258Mhz (258*2=516)

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av alteam:

I BIOS läste jag det, inte i CPU Z för där står det 258Mhz (258*2=516)

Då är det ju ganska åt hellvete. Kan ju vara så att dina minnens muiltiplier hoppade ner ett snäpp automatiskt när du ökade fsbn för att inte klockas för mycket och gå sönder?

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2010

Höj volten lite, 1.9-2.0 så borde den vara stabil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Devrer:

Då är det ju ganska åt hellvete. Kan ju vara så att dina minnens muiltiplier hoppade ner ett snäpp automatiskt när du ökade fsbn för att inte klockas för mycket och gå sönder?

Men kan man inte öka den nu igen då? Till sin normala?

Skrivet av Werdes:

Höj volten lite, 1.9-2.0 så borde den vara stabil

Det händer inget fastän jag ändrar volten.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Släpp på timingarna, alltså cas, ras, o.s.v...

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av heatm:

Släpp på timingarna, alltså cas, ras, o.s.v...

Jag är faktiskt inte så insatt i det där med timings så du skulle inte kunna länka till någon bra sida som guidar igenom en? Skulle uppskattas!

Citera för svar.