Permalänk
Hedersmedlem

Omlackering av fläktar

Har tröttnat på den ganska tråkiga färgen på Noctuas fläktar, och var sugen på att lacka om dessa till en annan färg.

Min fråga är nu, måste man ta isär fläkten för att göra det, eller räcker med med att tejpa?
Andra tips och idéer är mer än välkomna också!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Lättast är ju att plocka isär den, blir nog ganska jobbigt o tejpa varenda litet ställe där du inte vill ha färg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Melysia:

Lättast är ju att plocka isär den, blir nog ganska jobbigt o tejpa varenda litet ställe där du inte vill ha färg

Hur mycket arbete innebär det?

Och är den enkel att få ihop igen? Är inte extremt teknisk av mig, och att sitta utan cpu-kylare hade vart lite tråkigt..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Hjälpsam

Mest fundersam på att få balanserade blad efter lackning, lite överflöd på ett blad och den kommer vibrera rätt ordentligt. Men om det görs rätt med precision kan det gå.

Hur man plockar isär en standard chassi fläkt
How to take apart a case fan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Youtube är din vän!
YouTube - Noctua NF-P12 Disassembly & Custom Paint

Gick i samma tankar för ett tag sen och hittade den där. Väldigt enkel att följa och täcker alla delar!

Skrivet av Fluf:

Mest fundersam på att få balanserade blad efter lackning, lite överflöd på ett blad och den kommer vibrera rätt ordentligt. Men om det görs rätt med precision kan det gå.

Hur man plockar isär en standard chassi fläkt
How to take apart a case fan

För att undvika detta använder man s.k. vinylfärg som färgar plasten, snarare än lackar den!

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perper:

Youtube är din vän!
YouTube - Noctua NF-P12 Disassembly & Custom Paint

Gick i samma tankar för ett tag sen och hittade den där. Väldigt enkel att följa och täcker alla delar!

För att undvika detta använder man s.k. vinylfärg som färgar plasten, snarare än lackar den!

Mvh

Vinylfärg? Vart hittar man sån?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bestämde mig för att skippa att måla om fläktbladen, och endast måla om "hållaren".
Vill inte riskera prestandaförluster!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Vinylfärg? Vart hittar man sån?

Här finns ganska ett antal färger att välja emellan:
Färgproffsen i Mälardalen AB

Har själv aldrig beställt från deras hemsida så jag kan tyvärr inte säga om de är att lita på eller inte.

Mvh