Vårt gemensamma rit/målar/illustrationsprojekt! (Kanske en bakgrundsbild!?)

Permalänk
Medlem

Vårt gemensamma rit/målar/illustrationsprojekt! (Kanske en bakgrundsbild!?)

Snabblänk till aktuell fil -> http://data.fuskbugg.se/dipdip/____sweclockersPNG.png

Sitter här mitt i natten och har lust att skapa något och tänkte att vi kunde väl börja på ett projekt, en stor bild där alla som vill får bidra till motivet.

Målet är en ny bakgrundsbild. - Jag fick denna idén från en liknande tråd på Flashback och kunde inte hitta någon sådan här - ber om ursäkt om det redan fanns.

Några tankar för att få lite struktur på det hela, kom gärna med synpunkter;

Riktlinjer

1. Vi sparar bilden i PNG-format för att undvika kvalitetsförlust.

2. Vi respekterar tidigare skapares kreationer och gör ingenting över andras bidrag om det inte kan anses estetiskt befogat.

3. Vi försöker på ett eller annat sätt hålla oss till dator/IT/spel-relaterade motiv.

4. Vi skapar materialet själva, inga inklistrade bilder eller liknande.

5. Vi följer svensk lag och illustrerar inga olagliga eller stötande motiv eller texter.

6. Vi tar inte upp orimligt mycket utrymme i dokumentet för vårt bidrag.

7. Alla bidrag är välkomna oavsett konstnärlig begåvning,
det uppskattas dock om man lägger ner lite själ i sitt bidrag och försöker hålla en viss standard.

8. För säkerhets skull är det bra att, i ett separat dokument spara ert motiv mot transparent bakgrund. Ifall två motiv läggs till samtidigt så finns det möjlighet att enkelt flytta om dem så båda får plats. Beroende på hur seriöst och bra det här blir kan det även vara bra att ha ert bidrag separat så att man vid ett senare tillfälle kan anpassa projektets storlek, format eller bakgrund osv.

9. Till att börja med så kan vi försöka hålla oss till max 2 bidrag per användare/dag.

10. Publicerat material får ej användas för kommersiellt bruk utan respektive upphovsmans tillstånd.

Observera att vi bör ha en marginal på ca 1.5cm vid nederkanten av dokumentet för att inte Windowsraden ska skymma motiv längst ner när bilden används som bakgrundsbild.
Men använd gärna något för att fylla ut ändå så det inte blir ett mellanrum om det går att undvika.
(Se mitt bidrag, den arga videospelsnörden - Kroppen går ända ned men handkontrollen och texten är placerad så att den syns även då bilden används som bakgrund.)

Det skulle kanske vara bra om vi skapar en tumnagel i 25% storlek och länkar till den högupplösta bilden, detta för att få en bättre översikt i forumet - Om det blir för omständigt så låter vi bli.
- Återigen, kom med synpunkter

Mjukvara & Hur gör man?
Saknar ni mjukvara finns GIMP här, det är gratis-> GIMP - Downloads
Vill ni testa era vingar finns det tutorials här-> GIMP - Tutorials
och Gimp-tutorials.net - Gimp , tutorials , brushes , downloads, forum.
Här fungerar det utmärkt att ladda upp bilder-> Fuskbugg.se - Ladda upp din fil

Var inte rädd för att ge det ett försök även om du är oerfaren.
Det behöver inte vara så svårt men våga ge det lite tid, mitt bidrag är det första jag gör själv på frihand och jag är ganska nöjd med den för att vara första gången.
-Dessutom behöver det inte vara ett avancerat bidrag, kanske en snygg text, ett skissat självporträtt eller en finurlig streckgubbe har sin plats någonstans - det är upp till Dig!

Låt projektet börja

PNG -> http://data.fuskbugg.se/dipdip/_sweclockersPNG.png

Man skulle kunna säga att bilden är en karikatyr av mig själv när det inte går så bra i diverse spel.
- Ja, jag är en ganska dålig förlorare...

Dela gärna med er av era tankar bakom ert bidrag.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Om man suger totalt på att rita, får man vara med ändå?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Om man suger totalt på att rita, får man vara med ändå?

Skrivet av Eduardo:

7. Alla bidrag är välkomna, oavsett konstnärlig begåvning.

Men ta gärna en stund och kolla igenom några tutorials om du inte vill bidra med en streckgubbe

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

För trött för att måla nu känner jag men bra initiativ måste jag säga, var länge sen man höll på med Photoshop å liknande så det var väll lite övande innan man kommer in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

För trött för att måla nu känner jag men bra initiativ måste jag säga, var länge sen man höll på med Photoshop å liknande så det var väll lite övande innan man kommer in.

Jo det är väl förståeligt.
Hoppas du hittar tillbaka och lämnar ditt avtryck snart

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Nått som måste vara med på en nördwallpaper är väl ändå Space invaders

PNG-> http://data.fuskbugg.se/dipdip/__sweclockersPNG.png

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Fick mig att minnas en lek på ett annat forum. Känner ni till när man gör en orm av bilder och fortsätter på tidigare inläggs motiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fick mig att minnas en lek på ett annat forum. Känner ni till när man gör en orm av bilder och fortsätter på tidigare inläggs motiv?

Nope men det låter ganska kul, förklara gärna mer.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Nått som måste vara med på en nördwallpaper är väl ändå Space invaders
http://u.snelhest.org/i/2010/11/10_2490.png

PNG-> http://data.fuskbugg.se/dipdip/__sweclockersPNG.png

Schysst, personligen har jag aldrig varit någon stor lirare av space invaders dock

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

MAGGOTS!

Och ja, jag hatar allt bebisblått som alla kör med. Jag hatar blått överhuvudtaget...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo:

Nope men det låter ganska kul, förklara gärna mer.

Ännu bättre. Visar ett exempel.

- BlueSfear.com - Official Bluesfear Worm -

Någon börjar alltså med en bild, sen bygger alla andra på åt höger så det blir en lång "orm" av bilder. Så visar man med streck nertill var bilderna slutar och börjar och vem som gjort bilden. Det ska nog dock göras genom att ladda upp på någon sida som själv markerar vart bilderna slutar och börjar samt lägger in namn så man inte sitter och gör det själv i sin bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

MAGGOTS!

Och ja, jag hatar allt bebisblått som alla kör med. Jag hatar blått överhuvudtaget...

Då är det är noterat!!

Du lyckades helt strunta i riktlinjerna men kul att du tog dig tid och ja, ditt resultat är väl ett bra alternativ kanske men vi kommer av förståeliga skäl inte fortsätta på den stigen...

Skrivet av Shimonu:

Ännu bättre. Visar ett exempel.

- BlueSfear.com - Official Bluesfear Worm -

Någon börjar alltså med en bild, sen bygger alla andra på åt höger så det blir en lång "orm" av bilder. Så visar man med streck nertill var bilderna slutar och börjar och vem som gjort bilden. Det ska nog dock göras genom att ladda upp på någon sida som själv markerar vart bilderna slutar och börjar samt lägger in namn så man inte sitter och gör det själv i sin bild.

Wow, det var grymt minst sagt och skulle väl vara kul om man kunde dra igång något liknande här!
Någon aning om hur man skulle börja?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Hedersmedlem

Vet faktiskt inte riktigt hur det funkar, har bara sett det göras nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Då är det är noterat!!

Skrivet av Eduardo:

Du lyckades helt strunta i riktlinjerna men kul att du tog dig tid och ja, ditt resultat är väl ett bra alternativ kanske men vi kommer av förståeliga skäl inte fortsätta på den stigen...

Om jag ska vara ärlig läste jag dem inte längra än .PNG och ladda p. Samtidigt antog jag att det hela troligen inte skulle byggas vidare på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte riktigt om §10. Den innebär t.ex. att man kan inte använda bakgrunden på arbetet o.s.v.
Jag tycker att vi ska köra på public domain, rubb och stubb. Enkelt och smidigt.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Jag tycker inte riktigt om §10. Den innebär t.ex. att man kan inte använda bakgrunden på arbetet o.s.v.
Jag tycker att vi ska köra på public domain, rubb och stubb. Enkelt och smidigt.

Nja, tanken med punkt 10 är mer att ingen ska ta de andras design/bidrag för att sälja och tjäna pengar på.. Att använda bilden i sin helhet som bakgrundsbild är inga problem, hemma, på jobb eller var man nu behagar.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk

Jag tänkte precis göra lite, men... vilken ska jag fortsätta på? Rydens eller Aggemans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Jag tänkte precis göra lite, men... vilken ska jag fortsätta på? Rydens eller Aggemans?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__sweclockersPNG.png Blir den primära vi kör på, finns intresset så fortsätt med Aggermans med men i så fall blir den som ett parallet sidoprojekt..

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/__sweclockersPNG.png Blir den primära vi kör på, finns intresset så fortsätt med Aggermans med men i så fall blir den som ett parallet sidoprojekt..

Då gör jag lite nu! återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Fick mig att minnas en lek på ett annat forum. Känner ni till när man gör en orm av bilder och fortsätter på tidigare inläggs motiv?

Tror mig minnas på den gammla hedliga tiden på OÄ så fanns det någon liknade prodjekt. Känner igen det s å väl.

Tyvärr så har jag ingenting att tillföra för prodjektet. Ledsen för snedhoppet....

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

sådär då: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_sweclockersz.png
Och om någon får för sig att lägga något bakom min bild, här finns den i .psd också: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_sweclockersz.psd

Lycka till!
Lj

ediittt: Jag kom på en sak jag måste göra! vänta lite så återkommer jag!!
edit: Sådär, näste man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

sådär då: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_sweclockersz.png
Och om någon får för sig att lägga något bakom min bild, här finns den i .psd också: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_sweclockersz.psd

Lycka till!
Lj

ediittt: Jag kom på en sak jag måste göra! vänta lite så återkommer jag!!
edit: Sådär, näste man!

Kul att du bidrar!
- Tyvärr var tanken att vi skulle skapa materialet själva och inte klippa in bilder / logos osv..

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

Kul att du bidrar!
- Tyvärr var tanken att vi skulle skapa materialet själva och inte klippa in bilder / logos osv..

Jaha... Jag trodde att man fick använda klipp & klistra om man gjorde någon ting av det, alltså inte c/p rätt av...

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag: http://data.fuskbugg.se/dipdip/asd.svg (Public Domain)

Inklistrat på bilden: http://data.fuskbugg.se/dipdip/___sweclockersPNG.png

Tänk på regel nummer 7 nu!

EDIT:
Kanske lite långt ner, glömde bort att det fanns folk som kör windows... (fast jag tycker de får skylla sig själva, men den diskussionen ska vi nog inte ta här)

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Najs, ser att du följt sjuan och lagt ner din själ

Jag har inget att anmärka på förutom att kroppen kunde varit lite längre så bilden kommer upp en bit från botten.
-Som den är nu så kommer ena armen hamna under windowsraden om man har den längst ner på skärmen som ju är vanligast.

Du gjorde ett bra jobb med skärmen - kunde du inte använt liknande teknik för att göra gubben så skulle den passa in lite bättre?

Citat:

Tänk på regel nummer 7 nu!

Och vi får inte glömma tian heller! - Vill ju inte att någon ska tjäna pengar på ditt verk

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Najs, ser att du följt sjuan och lagt ner din själ

Jag har inget att anmärka på förutom att kroppen kunde varit lite längre så bilden kommer upp en bit från botten.
-Som den är nu så kommer ena armen hamna under windowsraden om man har den längst ner på skärmen som ju är vanligast.

Du gjorde ett bra jobb med skärmen - kunde du inte använt liknande teknik för att göra gubben så skulle den passa in lite bättre?

Och vi får inte glömma tian heller! - Vill ju inte att någon ska tjäna pengar på ditt verk

Själen består av den filosofiska tanken att gubben är genomskinlig. Man ser rakt igenom honom och han är helt paralyserad av skärmen. En person som har ett tomt liv och flyr till datorn... men precis som du säger så passar inte gubben riktigt in...
Ska försöka igen... (det här är första gången jag försöker rita något på fri hand )

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Själen består av den filosofiska tanken att gubben är genomskinlig. Man ser rakt igenom honom och han är helt paralyserad av skärmen. En person som har ett tomt liv och flyr till datorn... men precis som du säger så passar inte gubben riktigt in...
Ska försöka igen... (det här är första gången jag försöker rita något på fri hand )

Om inte det är en motivering som heter duga så säg mig då vet jag inte vad som är!
Lycka till med 2.0 förresten:)

Min gubbe var den första "illustrationen" jag gjorde utan någon tutorial eller liknande.
- Använde i stort sett bara ovala verktyget och sen färgsatte med lite gradients och skuggor på det.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Om inte det är en motivering som heter duga så säg mig då vet jag inte vad som är!
Lycka till med 2.0 förresten:)

Tackar!

Skrivet av Eduardo:

Min gubbe var den första "illustrationen" jag gjorde utan någon tutorial eller liknande.
- Använde i stort sett bara ovala verktyget och sen färgsatte med lite gradients och skuggor på det.

Den ser ju professionell ut, speciellt kontrollen med sladden och skuggorna!

Jag vet inte om det blev så mycket bättre, men här är det.

Mitt bidrag 2.0: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_asd.svg (Public Domain)
Inklistrat på bilden: http://data.fuskbugg.se/dipdip/____sweclockersPNG.png

Går ju väldigt lätt att flytta/skala/modifiera/radera bidraget då det är svg.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Tackar!

Den ser ju professionell ut, speciellt kontrollen med sladden och skuggorna!

Jag vet inte om det blev så mycket bättre, men här är det.

Mitt bidrag 2.0: http://data.fuskbugg.se/dipdip/_asd.svg (Public Domain)
Inklistrat på bilden: http://data.fuskbugg.se/dipdip/____sweclockersPNG.png

Går ju väldigt lätt att flytta/skala/modifiera/radera bidraget då det är svg.

Jo den fick lite mer dimension nu och kom upp med så det är bra.
En tanke med som slog mig, du kanske skulla haft kroppen svart med, men behålla gradient mot ljusgrått. Alternativt kan man färga en bit av armarna gula som en tröja. (?)

Tack för det.
Kontrollen var ganska pillig och jag bemödade mig inte att få linjerna helt raka, syns mest på start, paus och styrkorset

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina