Snabbare AMD Phenom II X6 i december

Permalänk
Melding Plague

Snabbare AMD Phenom II X6 i december

Efter åtskilliga prissänkningar är det dags för en ny toppmodell i Phenom II X6-serien. Ett helt gäng färska processorer släpps i december.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt trevligt

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Keeper of the Bamse

3.7ghz är ju helt stört

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag har alltid haft känslan av att AMD trycker upp stockfrekvensen farligt högt, är det bara inbillning eller är det fler som känner det lite ?

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en X6 1090T klockade hur enkelt som helst över 4ghz +med ett inköpspris på under 2000kr känns det extremt prisvärt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jag har alltid haft känslan av att AMD trycker upp stockfrekvensen farligt högt, är det bara inbillning eller är det fler som känner det lite ?

Vad är farligt?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Min 1090T snurrar i 4.2ghz 24/7 otroligt prisvärd processor
1100T blir som 965an, ingen anledning att köpa den då 955 klockar lika bra..

Permalänk
Medlem

1100T känns inte speciellt motiverat, en halv multipel upp från 1090T. Och den lär väl inte klocka så mycket högre heller.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Vad är det som är prisvärt, sämre än 930 som utan problem klockar till 4.2.

Läser man detta test så är det ju ingen vill ha känsla.

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Vad är farligt?

Tänker på om nån inte allt för insatt kör en sån på 3.7GHz 24/7 på stockkylare med halvtaskig ventilation på chassit, kanske inte händer så ofta men ett intryck iaf jag får när det inte är så vanligt med så "höga" frekvenser på stock

Permalänk
Medlem

Eftersom AMD processorerna är så klockvänliga..nåja en liten bit iallafall med stabila resultat så passar väl dom på att klocka själva och få ut lite till.
1055an går ju att klocka upp till en 1090T och över utan vidare,
En x2 555 går ju at låsa upp till åtminstonne x4 955 men oxå den går ju att klocka uppåt 3,7Ghz så det verkar som om AMD har fått en bra tillverkningsprosess med väldigt stabila prosessorer.
Dag tror att AMD nu försöker at suga ut det sista av den arkitektur som dom bugger dagens processorer på i väntan på Bulldooser.
Vi såg ju att x6orna fick lägre klockfrekvens från början för att kunna släppa några till innan det nya kommer.
Det är ju ordentliga prissänkningar oxå bla 1000:- ner för 1090T sedan introduktionen.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

ooh en 970BE för 1600

Eftersom min 925 Stepping 2 inte vill mer än 3,57 max kanske man skulle byta upp sig till en 970 stepping 3 så man kommer över 4ghz ?
Blev lite besviken när jag köpte kylare för 700 och inte kommer någonstans..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt med en price / performance tabell med jämförelser mot intel!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Eftersom AMD processorerna är så klockvänliga..nåja en liten bit iallafall med stabila resultat så passar väl dom på att klocka själva och få ut lite till.
1055an går ju att klocka upp till en 1090T och över utan vidare,
En x2 555 går ju at låsa upp till åtminstonne x4 955 men oxå den går ju att klocka uppåt 3,7Ghz så det verkar som om AMD har fått en bra tillverkningsprosess med väldigt stabila prosessorer.
Dag tror att AMD nu försöker at suga ut det sista av den arkitektur som dom bugger dagens processorer på i väntan på Bulldooser.
Vi såg ju att x6orna fick lägre klockfrekvens från början för att kunna släppa några till innan det nya kommer.
Det är ju ordentliga prissänkningar oxå bla 1000:- ner för 1090T sedan introduktionen.

Men då måste man också tänka på att intel har likvärdiga CPUer i samma prisklass.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Vad är det som är prisvärt, sämre än 930 som utan problem klockar till 4.2.

Läser man detta test så är det ju ingen vill ha känsla.

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/6...

930 är dyrare? 930 är varmare vid överklockning? Moderkorten till 930 är dubbelt så dyra? Ramen dyrare?

Phenom II x6 presterar som en I7 och till och med bättre i många beräkningsprogram. Beroende på vad man ska ha datorn till kan phII x6 vara sinnes sjuk prisvärd. I folding@home presterar phII x6 som I7 i samma klockfrekvens, och eftersom båda klockar ungefär lika högt, samt att phII x6 kommer i betydligt högre klockfrekvens orginal så är de riktigt prisvärda där till exempel.

I en rå speldator med dubbla grafikkort är en 4-kärnig I5 det bästa valet dock, gärna överklockad

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

Devrer har du bott under en sten det senaste åren eller?..

i7 är bättre än amd en i7 i stock presterar ofta mycket bättre än amd's skitprollar som har en klock på 4-600mhz mera.

Klockar du en i7 till samma speed som en amd så är en amd prolle som en slö p4'a.

Ditt inlägg är ju bara för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

930 är dyrare? 930 är varmare vid överklockning? Moderkorten till 930 är dubbelt så dyra? Ramen dyrare?

Phenom II x6 presterar som en I7 och till och med bättre i många beräkningsprogram. Beroende på vad man ska ha datorn till kan phII x6 vara sinnes sjuk prisvärd. I folding@home presterar phII x6 som I7 i samma klockfrekvens, och eftersom båda klockar ungefär lika högt, samt att phII x6 kommer i betydligt högre klockfrekvens orginal så är de riktigt prisvärda där till exempel.

I en rå speldator med dubbla grafikkort är en 4-kärnig I5 det bästa valet dock, gärna överklockad

Skrivet av biffen_OC:

Devrer har du bott under en sten det senaste åren eller?..

i7 är bättre än amd en i7 i stock presterar ofta mycket bättre än amd's skitprollar som har en klock på 4-600mhz mera.

Klockar du en i7 till samma speed som en amd så är en amd prolle som en slö p4'a.

Ditt inlägg är ju bara för mycket.

SweC gjorde ju ett test. Titta på det så ser ni båda två hur de presterar.

http://www.sweclockers.com/recension/11870-amd-phenom-ii-x6/5...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Snart kommer processorer med 4 + ghz som standardfrekvens

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Amd sedan deras Amd XP 3000+ processor (utom en period när jag körde en Core2Duo E6300) och jag har aldrig varit besviken. Var inte missnöjd med Intel processorn heller för den delen.

Min nuvarande processor presterar alldeles utmärkt i spel (det är det som jag använder datorn till) och med tanke på att Cpu+ Moderkort+ minnen "bara" kostade 3300 kr nytt från Inet så tycker jag att det är bra prestanda för pengarna. Så att kalla Amd för "skitprollar" håller jag inte riktigt med om. Tycker däremot att de är ett utmärkt val för de som inte riktigt har råd med en Intel I-serie. Sen att I7 är snabbare är väl ingen tvekan om men behöver man den prestandan om man ska spela spel?

Tänkte själv byta upp mig till en Phenom II X6 så småningom när de har sjunkit lite mer i pris alternativt när de går att få tag på till en billig peng begagnade.

Visa signatur

Asus Prime B450 Plus, Ryzen 1700X, Asus Gtx Dual 1070, 2x8gb G.Skill Aegis 3000MhZ, 2xOCZ 240gb SSD, 6tb Lagring, CorsairHX 1050W

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Devrer har du bott under en sten det senaste åren eller?..

i7 är bättre än amd en i7 i stock presterar ofta mycket bättre än amd's skitprollar som har en klock på 4-600mhz mera.

Klockar du en i7 till samma speed som en amd så är en amd prolle som en slö p4'a.

Ditt inlägg är ju bara för mycket.

1. Citera gärna personen du skriver till, blir effektfullare så.
2. Du har fel.

Visst har i7 ganska ofta bättre prestanda i så nära identiska klockfrekvenser man kan komma tack vare alla trådar som finns tillgängliga. Men det är en marginell skillnad om man jämför priserna - vilket är helt skiljda världar då en AM3-plattform med en X6:a inte behöver kosta speciellt mycket idag. Detta medan det billigaste moderkortet för 1366 jag hittade [på Webhallen] kostar lika mycket som ett människodugligt AM3-moderkort och 8GB DDR3 RAM.

Både de vassare i7:orna och X6:orna har ju en bra framtid. Men jag vågar nog påstå att X6:orna med tiden kommer tjäna mest på utvecklingen mot att skapa stöd för utnyttjandet av fler fysiska kärnor - vilket är det egentligen enda problemet jag kan se med X6:orna, åtminstone för spel, idag - att de fysiska kärnorna inte utnyttjas till fullo.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när 1065T kommer då?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Phenom II X6 börjar kännas lockande för mig som komprimerar mycket x264. Bättre än i7 950 just för denna uppgift så den känns väl prisvärd. Men först ska jag skaffa ny bildskärm, SSD och externa hårddiskar för backuper så det lär väl dröja tills Bulldozer kommer ändå innan man får råd men ny processor...

Funderar på att istället kanske sätta i en Athlon X4 640 i filservern så kan den kanske hjälpa till med videokompressionen, den står ju ändå bara och puttrar i tomgång för det mesta. Gott med AMDs bakåtkompabilitet nu när jag kan uppgradera mitt gamla AM2+ moderkort med en ny AM3-processor om jag skulle vilja utan att behöva byta moderkort... Tycker att AMD har många prisvärda processorer.

Permalänk

Jag gillar verkligen nya prissättningarna, jag kunde inte drömma om att köpa en 1090T förut, men nu..

Har jag postat fel, så säg till
Tänkte fixa en sån 1050-1090 nu.

Har en X4 945, som används i CPULevelUp (Crosshair IV Formula) till 3.4GHz.
Kommer BFBC2 må bättre av att jag kör en CPU med mer kärnor, men lägre klock?

Jag kör bara BFBC2 och WoW, så det som gynnar BFBC2 mäst skulle vara att föredra.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Helt klart är Phenom 2 X6 en riktigt prisvärd processor. Det blir lätt en sådan till min uppgradering. Att man sedan hjälper till och sponsrar ett underlägset lag gör inte saken sämre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Devrer har du bott under en sten det senaste åren eller?..

i7 är bättre än amd en i7 i stock presterar ofta mycket bättre än amd's skitprollar som har en klock på 4-600mhz mera.

Klockar du en i7 till samma speed som en amd så är en amd prolle som en slö p4'a.

Ditt inlägg är ju bara för mycket.

Tack för det, typ de flest som köper en high end prolle clockar och båda går upp till 4 utan större ingrepp och vid den frekvensen ligger x6 miltals bakom. Lämnade min AMD6000+ och kommer snart gå helt över till de gröna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Tack för det, typ de flest som köper en high end prolle clockar och båda går upp till 4 utan större ingrepp och vid den frekvensen ligger x6 miltals bakom. Lämnade min AMD6000+ och kommer snart gå helt över till de gröna.

Sedan finns det faktiskt folk som mer seriöst väljer processorer utifrån tilltänkt användning. Det verkar tyvärr som om du och några andra stirrar er blinda på tester och dess grafer utan att reflektera över vad det betyder. Bli bättre konsumenter, eller lär er att förstå att alla datoranvändare är beroende av samma beräkningstyper. De enda långa passen av tyngre beräkningar jag gör, vilka alltså spelar roll vad gäller tid, är x264 kodning. AMD X6 är då i klass med det klart dyrare Intel i7.

...

Ointressant men ändå: om du lämnar de gröna AMD för att gå över till de gröna, till vad går du då över? Nvidia lär inte släppa några CPUer de närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jag har alltid haft känslan av att AMD trycker upp stockfrekvensen farligt högt, är det bara inbillning eller är det fler som känner det lite ?

Jag kör min 1090T i stock, men den är så kall att sensorerna visar bara några grader över rums-temperatur, det finns gott om utrymme för att överklocka. Värt att notera är att jag har en Noctua NH-D14, men jag skulle nog tro att det går relativt smärtfritt att köra den i 4 GHz med stockkylaren, men det är bara min gissning.

Att jämföra AMDs processorer med i7an är ganska dumt tycker jag. Det är som att ställa en toyota mot en BMW, alla fattar att BMWn är snabbare - men är det en bättre bil? Den kosta ju som den presterar och jag upplever att den även kostar lite till efter det...

Min uppfattning av läget att att AMDs produkter håller mycket bättre från A till Ö inräknat allt som övriga komponenter som moderkort och även pris på det hela...

EX AMD)

Phenom II x6 1090T: 1990:-
Asus Crosshair Formula: 1 599:-
tot: 3589:-
_______

*AMD Phenom II X6 1055T: 1640:-
Asus M4A89GTD PRO/USB3: 1 110:-
tot: 2750:-

*AMD Phenom II X4 955: 1 195:-
Asus M4A89GTD PRO/USB3: 1 110:-
tot: 2305:-
_______

EX Intel)

Intel Core i7 950: 2 479:-
Asus Rampage III Formula: 2 749:-
tot: 5228:-

_______

*Intel Core i5 760: 1 649:-
Gigabyte GA-P55A-UD3: 1 054:-
tot: 2703:-

Jag tycker att jämförelserna ofta hamnar mellan Systemen som är skrivna i kursiv stil och där prislappen är långt ifrån samma. Moderkorten är båda ur Asus ROG serie och är båda deras Formula variant och båda stöder både USB 3.0 och SATA 6 Gb/s

Mycket mer intressant är då väll ändå *systemen som alla kommer till liknande prislapp, X4an något under men ändå jämförbar. Vill även påpeka att det första AMD systemet är bra mycket närmre i5 paketet i pris än i7... Man kan visserligen kapa en del i i7 priset genom ett annat moderkort, men jag tyckte att det var intressant att jämföra Crosshair Formula och Rampage Formula MB eftersom dom är "samma kort" men det ena för AMD och det andra för Intel.

Hoppas jag inte varit för partiskt vilket man lätt blir när man själv använder det ena...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt när AMD släpper prylar, men har en fundering? Varför inte köpa den billigaste 6-kärniga och sätta den på "turbo-mode"? Den klockar ju upp sig till 3,3GHz? I would if I Could ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Jag kör min 1090T i stock, men den är så kall att sensorerna visar bara några grader över rums-temperatur, det finns gott om utrymme för att överklocka. Värt att notera är att jag har en Noctua NH-D14, men jag skulle nog tro att det går relativt smärtfritt att köra den i 4 GHz med stockkylaren, men det är bara min gissning.

Du kan inte kolla på kärntempen för Thuban, den stämmer inte mycken. Det är CPU-tempen som är den viktiga, som inte får överstiga 62 grader enligt AMD.

Skrivet av Goo5e:

Alltid trevligt när AMD släpper prylar, men har en fundering? Varför inte köpa den billigaste 6-kärniga och sätta den på "turbo-mode"? Den klockar ju upp sig till 3,3GHz? I would if I Could ^^

Är ju bara när upp till tre kärnor belastas som den klockar upp dom kärnorna till 3,3GHz. Fast det är ju så enkelt att tillochmed en idiot klarar att klocka en 1055T till 1090Ts turbofrekvens på ett kasst moderkort, jag menar jag har ju gjort det

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi får hålla tummarna att deras nästa arkitektur är bättre än Phenom II. Det håller inte att ligga så långt efter Intel. Vi behöver en Thunderbird/Athlon XP nu från AMD så att vi slipper köpa Intels processorer.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q