Zowie Gear gör tangentbord med Cherry MX

Permalänk
Melding Plague

Zowie Gear gör tangentbord med Cherry MX

Mekaniska brytare är i ropet och senast att lansera ett tangentbord med Cherry MX är Zowie Gear som presenterar nya Celeritas.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fan va med mekaniska tangentbord som lanseras plötsligt. Men när kommer det första mekaniska ergonomiska (läs delat) med svensk layout?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Verkar trevligt, men tyvär kostar det för mycket för min plånbok iallafall. Alla tangentbord med Cherry MX verkar kosta en hel del tyvär.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Så de levererar ett steelseries 6g för 2x pengarna bara för att det är utvecklat med några koreaner?

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

6 knappar samtidigt via usb flr 1200kr? när jag kan få ett Sidewinder X4 med ingen ghostning = du kan trycka alla knappar samtidigt för 400kr något som inte stämmer här och vad ska den "mekaniska" biten i dessa tangentbord egentligen göra?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har tjatat för mycket redan om mitt Filco Majestouch med samma switchar som detta Zowie-tangentbord, men för er som inte har provat mekaniska tangentbord är det lätt att höja ögonbrynen över prislappen. Dock är detta en investering som räcker i flera år och 1400 kr för kanske 5 års användning är enligt mig billigt för att göra det till en fröjd att skriva. Ungefär som att inte ha jämfört en IPS-skärm med en TN i samma storlek och påstå att man får samma skärm för billigare peng om man köper TN... Visst, man kan skriva text med alla tangentbord, alla skärmar kan visa en bild, men lägger man själva upplevelsen i utförandet åt sidan är det lätt att bli dumsnål.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Vet inte om jag har tjatat för mycket redan om mitt Filco Majestouch med samma switchar som detta Zowie-tangentbord, men för er som inte har provat mekaniska tangentbord är det lätt att höja ögonbrynen över prislappen. Dock är detta en investering som räcker i flera år och 1400 kr för kanske 5 års användning är enligt mig billigt för att göra det till en fröjd att skriva. Ungefär som att inte ha jämfört en IPS-skärm med en TN i samma storlek och påstå att man får samma skärm för billigare peng om man köper TN... Visst, man kan skriva text med alla tangentbord, alla skärmar kan visa en bild, men lägger man själva upplevelsen i utförandet åt sidan är det lätt att bli dumsnål.

så vad jag får ut av ditt inlägg är att "mekaniska" tangent bord som detta håller längre än "vanliga" tangentbord eller?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

6 knappar samtidigt via usb flr 1200kr? när jag kan få ett Sidewinder X4 med ingen ghostning = du kan trycka alla knappar samtidigt för 400kr något som inte stämmer här och vad ska den "mekaniska" biten i dessa tangentbord egentligen göra?

6 knappar är max för USB. PS/2 klarar n-key.

Skrivet av nothingtoxic:

så vad jag får ut av ditt inlägg är att "mekaniska" tangent bord som detta håller längre än "vanliga" tangentbord eller?

Många tycker det går snabbare att skriva med träffsäkerhet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Dem zowiegrejer jag provat dvs dem somvar bundlade med min nya skärm var rent igenom hemska så jag har ingen tillit när det gäller dem

Permalänk

hmm hur menar du att USB bara klara 6 knappar samtidigt ? då mitt Sidewinder X4 kopplas med USB och jag kan trycka ner halva tboardet och alla knappar jag tryckt ner kommer också tryckas... kan även andvända mina fingrar för en varsin knapp och dom kommer tryckas ner.

tycker jag kan skriva hyffsat fort med träffsäkerhet med mitt x4 ända skillnaden är väll att man får lära sig det bara då knapparna är lite förskjuta till höger pga av 6 st macro knappar som sitter på vänster sidan men aja det är väll upp till var och en

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Varför så dyrt nu när det var ett standardtangentbord förr?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Varför så dyrt nu när det var ett standardtangentbord förr?

För nu är det inte standard längre

Permalänk
Medlem

Hur e Cherry Brown switches jämfört med Black eller Blue?
Klick eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

så vad jag får ut av ditt inlägg är att "mekaniska" tangent bord som detta håller längre än "vanliga" tangentbord eller?

Ja. Jag talar givetvis bara om min egen erfarenhet, där många billiga dome-switch tgb har gått sönder utan anledning, t.ex knappar som ramlar av och fladdriga "ultra flat"-tangentbord som inte sitter still på bordet när man skriver på dem. Mekaniska tangentbord behöver nödvändigtvis inte ha bättre byggkvalitet men generellt ser det ut så idag, Filco Majestouch ligger som ett stenblock pga. vikten på skrivbordet och är riktigt robust. Inget tangentbord som man kan böja av på mitten om man skulle försöka. Återigen, allt är subjektivt och min upplevelse är att billiga tgb är skräp. Även vissa dyra "gaming"-tgb är plastiga och värdelösa, t.ex. Razers.

EDIT: För att verka övertygande kan jag även tillägga att IBM Model M är ett tangentbord från 80-talet som fortfarande är eftertraktat och används flitigt av de få som faktiskt har ett sådant tgb. Och de använder ju knappast ett trasigt Model M, så 30 års hållbarhet bör tala sitt egna språk för mekaniska tgb.

Permalänk
Skrivet av Grillmeister:

Ja. Jag talar givetvis bara om min egen erfarenhet, där många billiga dome-switch tgb har gått sönder utan anledning, t.ex knappar som ramlar av och fladdriga "ultra flat"-tangentbord som inte sitter still på bordet när man skriver på dem. Mekaniska tangentbord behöver nödvändigtvis inte ha bättre byggkvalitet men generellt ser det ut så idag, Filco Majestouch ligger som ett stenblock på skrivbordet och är riktigt robust. Inget tangentbord som man kan böja av på mitten om man skulle försöka. Återigen, allt är subjektivt och min upplevelse är att billiga tgb är skräp. Även vissa dyra "gaming"-tgb är plastiga och värdelösa, t.ex. Razers.

ok, jo precis det är väll vad man själv tycker, tycker att detta Siderwinder X4 jag köpte nu i våras hållt bra sitter till på mitt skrivbord och ger respons direkt mer eller mindre har inte märkt att det ligger efter osv tycker detta är klart det bästa jag hatt i alla fall + även för No Ghostning i detta med så slipper man pipandet och fail i spel som kräver knepiga klick kommandon

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Cherry Brown är Tactile, men inte clicky, dvs de kräver högre anslagskraft i slutet av varje knapptryckning men har inte det distinkta "klick"-ljudet som Cherry Blues har. De är också något enklare att trycka in med ca 45g tryck istället för 50 som det är på Cherry Blue.
Cherry Blacks är lite annorlunda då det är en linjär switch (ingen bump när switchen aktiveras) som kräver 60g tryck för att aktiveras. Dessa är oftast populära till gaming men är ganska obekväma att skriva vanligt på. Blåa switchar är å andra sidan väldigt populära att skriva på men många tycker att de är sämre lämpade till gaming de tycker att det är ganska svårt att dubbelklicka. Bruna är populära till både gaming och att skriva på och därför är jag inte heller speciellt förvånad över Zowie Gears val, även om deras prislapp är ganska hög.

Själv har jag ett Das Keyboard med Cherry Blues, slår helt klart mitt gamla tangentbord på alla vis och fungerar utmärkt till gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Ja. Jag talar givetvis bara om min egen erfarenhet, där många billiga dome-switch tgb har gått sönder utan anledning, t.ex knappar som ramlar av och fladdriga "ultra flat"-tangentbord som inte sitter still på bordet när man skriver på dem. Mekaniska tangentbord behöver nödvändigtvis inte ha bättre byggkvalitet men generellt ser det ut så idag, Filco Majestouch ligger som ett stenblock pga. vikten på skrivbordet och är riktigt robust. Inget tangentbord som man kan böja av på mitten om man skulle försöka. Återigen, allt är subjektivt och min upplevelse är att billiga tgb är skräp. Även vissa dyra "gaming"-tgb är plastiga och värdelösa, t.ex. Razers.

EDIT: För att verka övertygande kan jag även tillägga att IBM Model M är ett tangentbord från 80-talet som fortfarande är eftertraktat och används flitigt av de få som faktiskt har ett sådant tgb. Och de använder ju knappast ett trasigt Model M, så 30 års hållbarhet bör tala sitt egna språk för mekaniska tgb.

Jag håller med dig.

Jag har märkt tydligt att jag skriver helt olika på olika tangentbord, har prövat allt från "ultra flat" MÖG (knappar flyger av...) till standardlayout dome switch tangentbord för 59 kronor, har alltid kommit fram till att jag skriver mycket bättre och snabbare på de med helt standardlayout och vanliga tjocka knappar. Därav att jag har beställt ett Filco Majestouch med Brown switchar, dock har det inte kommit ännu (ETA December) Helt övertygat om att det kommer vara bra mkt skönare än mitt logitech för 99.. Som är rätt skönt i jämförelse med andra man haft/testat.

Föreslår att ni googlar på Cherry MX och mekaniska tangentbord, verkar vara en hel del frågor kring det, och vissa verkar ju rätt övertygade om att det inte är något speciellt med det

kolla in geekhack forums - Powered by vBulletin dem har en hel del.

FZ :: Test/Hårdvara :: Filco Majestouch

Personligen tror jag att Filco (som kostar 1400 det med.) har bättre kvalite än Zowie, men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Jag håller med dig.

Jag har märkt tydligt att jag skriver helt olika på olika tangentbord, har prövat allt från "ultra flat" MÖG (knappar flyger av...) till standardlayout dome switch tangentbord för 59 kronor, har alltid kommit fram till att jag skriver mycket bättre och snabbare på de med helt standardlayout och vanliga tjocka knappar. Därav att jag har beställt ett Filco Majestouch med Brown switchar, dock har det inte kommit ännu (ETA December) Helt övertygat om att det kommer vara bra mkt skönare än mitt logitech för 99.. Som är rätt skönt i jämförelse med andra man haft/testat.

Föreslår att ni googlar på Cherry MX och mekaniska tangentbord, verkar vara en hel del frågor kring det, och vissa verkar ju rätt övertygade om att det inte är något speciellt med det

kolla in geekhack forums - Powered by vBulletin dem har en hel del.

FZ :: Test/Hårdvara :: Filco Majestouch

Personligen tror jag att Filco (som kostar 1400 det med.) har bättre kvalite än Zowie, men det är ju bara min åsikt.

Grattis till ett bra val!

Tror att det väger över 1 kg, och det är 1 kg kärlek!

Mitt har också Cherry MX Brown switchar och det är svensk layout. Beställde du också från keyboardcompany i england? Tog bara tre dagar för mig att få mitt.. Eller beställde du det som saknar numpaden, dvs "ten key less"-varianten?

Hur som är detta det bästa tangentbordet för alla som vill ha ett no-bullshit tgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Grattis till ett bra val!

Tror att det väger över 1 kg, och det är 1 kg kärlek!

Mitt har också Cherry MX Brown switchar och det är svensk layout. Beställde du också från keyboardcompany i england? Tog bara tre dagar för mig att få mitt.. Eller beställde du det som saknar numpaden, dvs "ten key less"-varianten?

Hur som är detta det bästa tangentbordet för alla som vill ha ett no-bullshit tgb.

Tack!

Japp, har sett att det väger riktigt mycket, då lär det ligga stabilt på bordet när man skriver, skönt!

Och ja jag beställde med svensk layout, med numpad (även om jag inte använder den skulle jag sakna den...) från Thekeyboardcompany, men det är ETA December på dem nu, dem finns tydligen inte i lager

The Keyboard Company - Product search

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ok, jo precis det är väll vad man själv tycker, tycker att detta Siderwinder X4 jag köpte nu i våras hållt bra sitter till på mitt skrivbord och ger respons direkt mer eller mindre har inte märkt att det ligger efter osv tycker detta är klart det bästa jag hatt i alla fall + även för No Ghostning i detta med så slipper man pipandet och fail i spel som kräver knepiga klick kommandon

Bra att du är nöjd, då gör du bäst i att inte prova ett Filco eller likvärdigt tgb, för det kan stå dig dyrt

Permalänk
Medlem

Jag står med Asheileon på denna faktiskt. Undviker gärna Zowie och för det priset finns det annat som känns bättre. Dock trevligt med alternativ som alltid.

Skrivet av nothingtoxic:

så vad jag får ut av ditt inlägg är att "mekaniska" tangent bord som detta håller längre än "vanliga" tangentbord eller?

Kan stämma. Nu kan säkert mekaniska tangentbord vara byggda med kass kvalité de med men jag har du ännu inte hittat något som inte utklassar alla andra när det gäller livslängd hittills. (Har sagt det ofta på sistone men mitt nuvarande fyller 25 i år). Nu kanske inte nya mekaniska är riktigt lika seglivade men om en dugligt tangentbord kostar 3-400kr och håller i ett år eller ett och ett halvt så krävs det inte så mycket för att det ska gå jämnt upp.

Skrivet av Stealthbomb:

Hur e Cherry Brown switches jämfört med Black eller Blue?
Klick eller ej?

Rätt bra genomgång
Mechanical Keyboard Guide - Overclock.net - Overclocking.net

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

vad är skillnaden mellan brown och black? det jag hört är att black är mycket segare att trycka ner än brown? undrar om jag borde fixa brown eller black, lirar spel där jag klickar och dubbelklickar väldigt ofta så vill gärna ha ett som inte slöar ner mina fingrar, borde jag köra på brown eller black då?

steelseries 6gv2 har black, är steelseries tb olika från filcos eller är det ingen skillnad alls, den är mycket billigare så vill inte få ett sämre tb pga de

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

vad är skillnaden mellan brown och black? det jag hört är att black är mycket segare att trycka ner än brown? undrar om jag borde fixa brown eller black, lirar spel där jag klickar och dubbelklickar väldigt ofta så vill gärna ha ett som inte slöar ner mina fingrar, borde jag köra på brown eller black då?

steelseries 6gv2 har black, är steelseries tb olika från filcos eller är det ingen skillnad alls, den är mycket billigare så vill inte få ett sämre tb pga de

Brown har taktil feedback, alltså klick-känslan medan Black och Red är linjära och klickar alltså inte till när du nått en viss punkt. Röd är en "lättare" variant av svart, alltså enklare att trycka ner. Och ingen av dem har något klick-ljud.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

vad är skillnaden mellan brown och black? det jag hört är att black är mycket segare att trycka ner än brown? undrar om jag borde fixa brown eller black, lirar spel där jag klickar och dubbelklickar väldigt ofta så vill gärna ha ett som inte slöar ner mina fingrar, borde jag köra på brown eller black då?

steelseries 6gv2 har black, är steelseries tb olika från filcos eller är det ingen skillnad alls, den är mycket billigare så vill inte få ett sämre tb pga de

Så vitt jag vet så har ju Razer ett par tangentbord med blåa, och eftersom steelseries har Svarta och nu kmr Zowie med bruna... De 2 förstnämnda borde finnas på mediamarkt eller någon större datorbutik... Har du en i närheten kanske du har möjlighet att känna på dem?

Personligen tror jag Filco håller högst kvalite om vi ska välja mellan Zowie, Filco och Steelseries.

EDIT: Celsius rättade mitt fel angående blåa Cherry MX switchar

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Så vitt jag vet så har ju Razer ett par tangentbord med blåa, som ska vara lättare än bruna... och eftersom steelseries har Svarta och nu kmr Zowie med bruna... De 2 förstnämnda borde finnas på mediamarkt eller någon större datorbutik... Har du en i närheten kanske du har möjlighet att känna på dem?

Personligen tror jag Filco håller högst kvalite om vi ska välja mellan Zowie, Filco och Steelseries.

Blåa är tyngre än bruna, svarta är tyngre än blå. Röd är ungefär lika tunga som bruna. Clear är som blå.
Blå= klick, taktil
Brun och clear= taktil
Röd och svart= linjär

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Tack!

Japp, har sett att det väger riktigt mycket, då lär det ligga stabilt på bordet när man skriver, skönt!

Och ja jag beställde med svensk layout, med numpad (även om jag inte använder den skulle jag sakna den...) från Thekeyboardcompany, men det är ETA December på dem nu, dem finns tydligen inte i lager

The Keyboard Company - Product search

Jag har också varit ute efter ett Majestouch, men den med svensk layout blev slutsåld rätt snabbt efter Swecs artikel i oktober. Tvekar lite fortfarande - blå eller brun? Behöver det egentligen inte för spel, men tröttnar man till sist på allt knattrande med den blåa switchen måntro. Borde kanske beställa hem ett av varje.

Permalänk

OMG!!! ett tangentbord som Flash varit med och designat=MUST HAVE!!!!
Synd att priset är ganska köttigt dock...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Musikälskare

Älskar mitt SteelSeries 6G med Cherry MX Black, synd att många missar att det finns mekaniska T-bort för spel

Kul att de blir fler på marknaden!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Varför så dyrt nu när det var ett standardtangentbord förr?

Tangentborden var dyrare förr. Det är avsevärt mycket dyrare tillverknignsprocess för dessa än för ett med gummimatta/rubber dome.

Vad det gäller hållbarheten så tror jag nog att de nyproducerade med cherry mx håller ungefär samma klass som de som tillvkerades för 20 år sedan, dvs mer eller mindre outslitbara.

Tangentborden jag har hemma är 19 och 21 år gamla... det säger en del om hur länge de håller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag vet att jag kanske kunde googla det, men finns det mekaniska bord med mediaknappar och makroknappar ?