Låg vcore Phenom 955be och andra problem

Permalänk
Medlem

Låg vcore Phenom 955be och andra problem

hej alla!

Under en tid har jag försökt få i ordning min temp med CM hyper 212+ utan att lyckats vcore har jag själv ställt in i bios och den har visat ungefär samma siffror i alla program Hw monitor i bios/cpuz/everest. problemet var att tempen ofta steg till 60 grader i prime vilket är riktigt dåligt med stock volt med den kylaren, men hur jag än försökt att installera om den (även bytt kylpasta 4 gånger) så har jag aldrig fått ordning på tempsen.

Så det jag fick för mig att göra idag var att ställa allt på auto i bios och se vad temperaturerna hamnade på och jag körde igång prime och valde max heat/power och tempsen steg aldrig över 48. Vad bra tänkte jag och kollade i cpuz och då visar den att min vcore ligger på cirka 1.2v samma sak visas i everest och bios, och detta är alltså inte CnQ som klockar ner processor och drar ner vcore utan detta är alltså under full load.

Försöker jag klocka processor med vcore på auto så springer vcore iväg till 1.4 och då förstår jag att tempen höjs rejält.

Det jag nu gjort är att ställa in vcore till 1.3000 i bios och den visar cirka 1.248 i cpuz/everest och jag har även klockat processorn till 3.6ghz och NB till 2400mhz. Jag har nu kört prime i cirka 30 minuter och tempen är på 53c och datorn har inte kraschat ännu.

Min fundering är hur kommer det sig att jag kan överklocka processor och nb samtidigt som processorn är rejält undervoltad? nu förstår jag att 30 min i prime inte säger något men man tycker ju att datorn borde lägga av direkt med denna vcore + överklock.

Kan det vara så att det är något fel på moderkortet som gör att den visar fel vcore? och att 1.250 på detta moderkort egentligen är 1.350 som det normalt ska vara, det kan ju förklara varför jag fick sådana höga temps med 1.350 volt som jag ställde in själv på moderkortet, eller är detta bara önsketänkade?

Mitt moderkort är ett m4a88td-v evo usb 3

Tack på förhand

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört prime i 3 timmar med 1.248 vcore och 3.6ghz på prollen, 2400mhz på NB. Förstår inte hur detta går ihop :S

Visa signatur

Uppdateras..