Upprepade blåskärmar med varierande innehåll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Upprepade blåskärmar med varierande innehåll.

Hallå!

Jag har sedan jag köpte nya grejer till min dator drabbats av mer eller mindre frekventa krascher där blåskärmen visas. Nu är jag skapligt trött på detta, eftersom det jag försökt göra för att åtgärda problemet/problemen inte verkar hjälpa.

Vad jag förstått så har det oftast med hårdvaran att göra och eftersom krascherna oftast kommer när jag spelar spel så gissar jag att det rör sig om grafikkortet, minnena eller processorn. Eller allt för den delen.

Mina grejer:

Asus P5P43TD PRO, DDR3
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz
XFX Radeon HD5770 1GB
Corsair XMS3 4GB (2x2048MB) 1600MHz
Chieftec CFT-620A-12S 620W

De felmeddelanden som visats:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
NTFS_FILE_SYSTEM
INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
ATTEMPTED_WRITE_ON_READONLY_MEMORY

Suck. Hjälp. Tack.

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Bredden på felmeddelandena beror förmodligen på internminnesfel.

Kör MEMTEST86+ bootad from CD/USB och se efter vad du får för resultat.

Finns dina minnen med på moderkortets QVL?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Nov 2010

Håller med, det tyder på minnesfel förutsatt att allt i övrigt är korrekt instället. Frevkenser, spänningar på minne och cpu etc.

Har själv sett liknande problem. Minnesproblem kan ibland bara intermittenta. Jag hade tex en dålig sticka men det tog lång tid med morgontester innnan jag tog den på bar gärning! Till slut hittade jag felet och kunde identifiera stickan. Det var ett av chipen på 3:e stickan. Men innan jag hittade det felet hade jag kört åtskilligade rundor memtest utan fel!

Så bara för att du får pass en eller två gånger betyder inte att det är grönt. Testa kall & varm tester. Ev kan man provocera med lite kylspray också (klassiskt hjälpmedel vid felsökning av elektronik komponenter).

/Fredrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockhlom
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Daymaker:

Hallå!

Jag har sedan jag köpte nya grejer till min dator drabbats av mer eller mindre frekventa krascher där blåskärmen visas. Nu är jag skapligt trött på detta, eftersom det jag försökt göra för att åtgärda problemet/problemen inte verkar hjälpa.

Vad jag förstått så har det oftast med hårdvaran att göra och eftersom krascherna oftast kommer när jag spelar spel så gissar jag att det rör sig om grafikkortet, minnena eller processorn. Eller allt för den delen.

Mina grejer:

Asus P5P43TD PRO, DDR3
Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz
XFX Radeon HD5770 1GB
Corsair XMS3 4GB (2x2048MB) 1600MHz
Chieftec CFT-620A-12S 620W

De felmeddelanden som visats:

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
NTFS_FILE_SYSTEM
INTERRUPT_EXCEPTION_NOT_HANDLED
ATTEMPTED_WRITE_ON_READONLY_MEMORY

Suck. Hjälp. Tack.

kör du win 7 64 bit! ställ i sådant fall in rätt volt på minnen och ställ in rätt timing!manulet!

hade dessa problem när jag bytte till win 7 64 bit!

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Tack alla!

Minnena finns i moderkortets QVL. Ska ladda ner och köra Memtest ett antal gånger, återkommer med resultaten!

Tror jag har ställt in manuella värden för minnena innan, men jag minns inte var man hittar dessa. Är ju värt att testa också.

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Detta löste mina problem. (Om du får felmeddelande i memtest)
Kör minnen i 1333 mhz
1.5 volt
Ändra command Rate (CMD) till 2 istället för 1 i Channel A timings

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus VII Hero. Processor Intel I7 4790K. Med kylare Noctua NH-D15.Grafikkort Asus Strix 970.SLI.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance pro 2133 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
Asus frontbase.Asus sli brygga med belysning.2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockhlom
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Daymaker:

Tack alla!

Minnena finns i moderkortets QVL. Ska ladda ner och köra Memtest ett antal gånger, återkommer med resultaten!

Tror jag har ställt in manuella värden för minnena innan, men jag minns inte var man hittar dessa. Är ju värt att testa också.

är säker på att det löste sig för mig i alla fall! vilt på minnen och timing manuelt!

kört en vecka nu utan blåskärm ,annars var det minst 2 ggr timmen

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Jaha.

Blev trött på att Memtest inte funkade, så jag gav upp alltihop och lärde mig leva med blåskärmarna. För ett tag sedan tröttnade jag dock igen och försökte på nytt lösa problemet.

Orsaken till detta är dessa:

Jag har dels upptäckt att mina moderkortsinställningar inte sparas. Då och då nollställs exempelvis tid och datum. Detta innebär även att de inställningar jag gjort för minneskortet försvinner.

Vidare har jag upptäckt att de minnen jag använder -INTE- finns på moderkortets QVL (tvärt emot vad jag sagt innan). Jag hade på något vis blandat ihop minnesfrekvenserna. Skulle något så enkelt som att byta moderkort/minnen lösa mina problem?

Obeskrivligt tacksam för svar...

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Ojdå, helt plötsligt började Memtest funka och jag fick följande resultat:

Kan inte ett skit om programmet, men något säger mig att det röda inte är bra.

Eller?

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Daymaker:

Ojdå, helt plötsligt började Memtest funka och jag fick följande resultat:

http://i154.photobucket.com/albums/s260/Enevroev/IMG_2372.jpg

Kan inte ett skit om programmet, men något säger mig att det röda inte är bra.

Eller?

mjo , 177 errors är 177 errors för mycket.

nått är fel med minnena.

gissar på att det är lite grövre än endast kompatibilitets trubbel.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

rma eller sänka mhz´n på minnena eller öka volt på minnena kan funka
vad kör du för volt på minnena ???
ibland kan moderkorten ställa för låg volt och då kan man med få sånna fel

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Har testat att ändra frekvens och spänning på minnena innan, men det har inte funkat något vidare tyvärr.

Nu har jag också, efter råd från inets support, kört memtest med ett minne i taget. Det första klarade sig helt och hållet och det ser bra ut för det andra också än så länge. Sedan har jag förstått att minnesproblem kan uppkomma lite närsomhelst. Ibland är de helt okej, ibland inte osv.

Återkommer om resultatet från den andra stickan.

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Inget av minnena påvisade några fel när de testades separat. :S

Bräva!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falun
Registrerad
Apr 2002

du får testa att ge minnena lite mer volt och se om dom respondar positivt på det
kolla lite vad max volten garantin tillåter på dom är så vet du hur mycket du kan dra på och vara på säkra sidan
själv hade jag dragit upp ett snäpp eller 2 och testat om det blir error fritt

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2005

Ha! Uppdaterade BIOS (har inte kunnat göra det innan då datorn vägrat att öppna bootvalsmenyn) och nu har jag varit utan blåskärmar i fyra dagar! Happy days!

Däremot känns datorn lite slöare än innan, kör t.ex GTA IV och med min setup borde det gå att köra med hyffsat höga inställningar. Jag är tvungen att spela helt utan skuggor och resten av inställningarna på medelhög nivå för att det ska flyta godtagbart. Några idéer angående det?

Tack i varje fall för hjälpen allesammans!

Bräva!