Permalänk
Medlem

ubuntu på asus u35jc

[Löst] Formaterade om usbminnet så att det blev som vanligt, packade upp ison på den och lade även över ison.
Bootade sedan via grub som redan var installerat. Problemet var dock att jag inte kunde köra igång direkt från usbminnet (skulle säkert kunnat om jag hade haft mer förståelse för ubuntus uppstart; hamnade nämligen i initramfs då den försökte mounta usb-minnet som /dev/sdb istället för /dev/sdb1).
Lösningen för detta var att göra samma sak, fast lägga filerna på en partion på hårddisken och sen boota. När man väl är inne så måste man avmontera de delar från hårddisken som är mountade och sedan mounta samma platser från usbminnet istället. Detta måste man för att kunna formatera partioner på hårddisken, vilket inte går om man har den mountad.

Införskaffade mig en ny bärbar nyligen (Asus U35JC) och installerade archlinux direkt, dock är jag för tillfället handikappad och har endast en hand att tillgå.
Jag försöker då installera ubuntu istället så att allt funkar direkt utan massa konfiguration. Jag har dock endast ett usb-minne att tillgå för installation; det funkade utan problem för arch, men ubuntu vägrar boota.

Problemet är att bios på något sätt ser usb-minnet som en floppy enhet så fort ubuntu ligger på det. Av detta antar jag att ubuntu ison ser konstig ut. Jag har dock provat att ladda ner den på nytt utan bättre resultat.
Den fungerar på min vanliga dator utan problem.

Jag har även testat att boota den från grub (jag hittar den som fd0), vilket jag inte lyckades med pga bristande kunskap. (visar sig att grub inte längre stödjer bootning från floppy)

Någon som kan råda mig lite snabbt om hur det kan lösas?
Håller på att ladda ner annan dist nu, men skulle helst vilja ha ubuntu då jag är van vid det sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Kanske har något att göra med det program du använde för att göra stickan bootbar. Unetbootin brukar fungera bra för mig med Ubuntu. (på min UL30A)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Kanske har något att göra med det program du använde för att göra stickan bootbar. Unetbootin brukar fungera bra för mig med Ubuntu. (på min UL30A)

Har testat alla möjliga metoder för att skapa: dd, unetbootin (i windows och i archlinux) och universal usb installer.