Permalänk

Corsair HX520, räcker det?

Hejsan, jag har nyligen köpt ett grafikkort: 4870x2, och datorn har börjat starta om sig ibland. Men det konstiga är att den gör det ibland när jag startar ett spel, alt+tabbar från nåt spel eller ibland i idle till och med. Den har startat om sig 1 gång mitt i ett game! Jag vet att folk säger att 520w är lite klent för ett sånt grafikkort men borde inte detta hända mitt i spelen när den drar som mest ström i så fall?

Och en annan sak som får mig osäker på om det verkligen är för klent, är att om man knappar in mina specs på Corsairs Power calculator så står det att Corsair VX550 ska klara min setup! Om ni undrar över ampere så har mitt 3 rails på sammanlagt 54 ampere. Och VX550 som sägs klara min setup har 1 rails på 41 ampere.

Setup
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3
Grafikkort: Gigabyte 4870x2 - 2Gb
CPU: Intel E8500
RAM: 2 Gb 6400 Corsair
Nätagg: Corsair HX520W
Övrigt: 2 sata hårddiskar, ca 4 Chassifläktar.
Så ni vet, jag har formaterad windows hårddisken när jag bytte grafikkort.

Som jag sade ovan så vet jag att nätagget är lite klent, men jag undrar om det kan vara det som gör att datorn startar om sig? Jag är lite tveksam själv..

Permalänk
Medlem

Ditt HX520 borde räcka. Skulle inte tro du behöver mer än drygt 400W i krävande spel med din setup. Förresten, HX520 har bara en 12V lina, det är inte rätt info på agget från tillverkaren. Du har en 12V lina på 40A.
Jonnyguru om det hela: "This demonstrates that if the two rails are in fact separate, there is no OCP (over current protection) on each rail. Outside of a few traces zig zagging across PCB, I couldn't find how even 12V1 and 12V2 are separate, but I'm going to give Seasonic (the OEM for the Corsair units) the benefit of the doubt and say that we seem to have two 12V rails here, neither with any kind of "limit" on them."

Permalänk
Medlem

Den där datorn borde ju funka utan problem på det nätagget. Jag kör min dator på ett HX520 och det funkar utmärkt.
Se sign.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är inte problemet (såvida det inte gått sönder).

Permalänk
Medlem

Kontrollerat minnena med memtest86, checkat om det finns ett senare bios med förbättrad stabilitet?
Du har klockat en del, antar att du kört Prime95 eller liknande under ett par dygn utan errors?

Permalänk

hmm

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Ditt HX520 borde räcka. Skulle inte tro du behöver mer än drygt 400W i krävande spel med din setup. Förresten, HX520 har bara en 12V lina, det är inte rätt info på agget från tillverkaren. Du har en 12V lina på 40A.
Jonnyguru om det hela: "This demonstrates that if the two rails are in fact separate, there is no OCP (over current protection) on each rail. Outside of a few traces zig zagging across PCB, I couldn't find how even 12V1 and 12V2 are separate, but I'm going to give Seasonic (the OEM for the Corsair units) the benefit of the doubt and say that we seem to have two 12V rails here, neither with any kind of "limit" on them."

Aa okej Jasså det visste jag inte, tack för infon!

Skrivet av Raptor:

Den där datorn borde ju funka utan problem på det nätagget. Jag kör min dator på ett HX520 och det funkar utmärkt.
Se sign.

Okej, då får jag börja felsöka på nåt annat då

Skrivet av WrongTarget:

Nätaggregatet är inte problemet (såvida det inte gått sönder).

Ok

Skrivet av Quim:

Kontrollerat minnena med memtest86, checkat om det finns ett senare bios med förbättrad stabilitet?
Du har klockat en del, antar att du kört Prime95 eller liknande under ett par dygn utan errors?

Okej, jepp har klockat cpun till 4 ghz ungefär, men testade å sätta bios helt i orginal, men den startade om sig en gång då med, så jag ställde tbx till den vanliga profilen.

Och grafikkortet orkar jag aldrig klocka då jag hört att det knappt ger nåt på just 4870x2

Ok, ska kolla efter nytt bios å köra mem test då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SLAYER6x6x6:

Notera att vi inte tillåter bumpningar i forumet.

Skrivet av SLAYER6x6x6:

Aa okej Jasså det visste jag inte, tack för infon!

Skrivet av SLAYER6x6x6:

Okej, då får jag börja felsöka på nåt annat då

Skrivet av SLAYER6x6x6:
Skrivet av SLAYER6x6x6:

Okej, jepp har klockat cpun till 4 ghz ungefär, men testade å sätta bios helt i orginal, men den startade om sig en gång då med, så jag ställde tbx till den vanliga profilen.

Och grafikkortet orkar jag aldrig klocka då jag hört att det knappt ger nåt på just 4870x2

Ok, ska kolla efter nytt bios å köra mem test då

Kan tipsa dig om funktionen citera flera. Tryck citera flera på de inlägg du vill citera sedan på skriv svar.

*inlägg sammanfogade*

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag satt och räckna lite på ditt system och 520W är lite på gränsen för det systemet.. 4870 x2 drar en himla massa ström. Samt din CPU överklocking drar också en hel del extra.
Det kanske funka bra i början. Men över tiden så slits capacitorerna på nätdelen och förlorar sin orginal effekt.
Är nätdelen mer än ett år gammalt så är det mycket möjligt den inte helt orkar med längre.
Du kan dubbel kolla värdena här
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts

Räknade på 90% TDP och 15% Capacitor aging och fick att absolut minimala nätdelen ska kunna ge är 509W men rekomenderat är 559W. Så lite på gränsen. Och är nätdelen nått år på nacken och billiga komponenter så kan den ha slitits en hel del.

Men ditt problem kan iofs också vara överhettning. Moderkorten är designade att slå av sig själva om tempsen når en kritisk nivå. Dock så måste CPU gå över 100 grader innan den gör det.

Permalänk
Hedersmedlem

HX520 är nog ett av de nätagg som åldras minst. Samtliga kondensatorer är 105C av toppmärken som Rubycon, Hitachi, Nippon Chemicon och Panasonic/Matsushita.

Räkna på kondensatorsförsämring kan man göra på sunkagg med låg effektivitet (blir varma), 85C budget Taiwan eller ännu värre Kina-kondingar. Där händer det saker efter 6 mån ibland.

Oavsett detta är 520W i minsta laget, men bör fungera om man står ut med fläktljud och låter bli furmark. Då kommer du garanterat hamna under maxbelastning. Men som sagt, fläkten kommer nog surra lite vid kraftig belastning.

Permalänk
Medlem

Hade en polare som körde ett näst intill identiskt system utan några som helst problem.
Visst drar x2 kortet en massa kräm men utan klockad cpu och gpu så belastas nog inte nätagget med mer än 400w.