Fractal Design Define XL

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define XL

SweClockers lägger till ytterligare en datorlåda i testcentret, denna gång fulltowermodellen Define XL från svenska Fractal Design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

Antec P193

Permalänk

Najs, fast som edda nämnde så är det inte precis ett lan chassi.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

That's what she said!

Tack för videon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Antec P193

Instämmer, trodde först det handlade om en recension på Antec P1XX serien. Fläkten i toppen såg inte alls nödvändig ut och varför envisas med 140mm samt 180mm fläktar? Finns ett mycket större sortiment av 120mm fläktar så varför inte hålla sig till det.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Bra recension som alltid, fortsätt så SweC

Permalänk

Mycket bra recenserat. Men jag hade velat veta ifall det är mer plast för kabeldragning i XL gemfört med R3? Jag har ett R3 och när jag har dragit kablarna bakom moderkortet så har det varit svårt att stänga sidopanelen. Sidopanelen buktar nästan lite utåt, och det är synd att panelen ska bli sne (Fast jag tror inte den kommer bli sne, men det var svårt att stänga luckam. Det tog ungefär 3 minuter för mig att klämma till den i rätt läge)
Jag har använt mig utav kattstrypare och lagt kablarna så tight som jag bara kan, och jag har inte lagt alla kablar i en fet klump. Nej, nej, jag har spritt ut dem så att kablarna ligger så mycket stealth som möjligt.

Är det någon annan som har det lite trångt med sidopanelen efter kabeldragning bakom moderkortet?

Permalänk
Medlem

De slår ändå inte mitt nexus edge på 19,5kg

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Detta ser ju onekligen riktigt bra ut måste jag säga. Frågan är hur effektiv är kylningen och lyckas chassit med att hålla en låg ljudnivå?

Detta kan definitivt bli ett chassi jag använder i kommande byggen pga stilrenheten (inte massa ljus och skit i fläktar), att det är luftigt och stort, men främst de många hårddiskplatserna!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hahaha lät lite kul när han snacka om luckan för fläktarna där fram.. "Som är väldigt enkelt att öppna" Men man hör att han tar i xD

För övrigt så verkar det vara ett lika ljuvligt chassi som de andra Fractal

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

Jag gjorde och ångrar det inte en sekund. Beror dock inte på aluminiumet i sig utan att Lian Li inte vibrationsdämpade tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Juste!

Vi vill ha en jämförelse av temperaturer mellan XL och R3/R2!

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att det hänger någon form av kretskort på en ventil i taket? : )

Verkar vara ett bra chassi om man har behov av en så stor låda. Jag har samma problem med 8-pinkontakten i mitt R2 chassi, det kan dock bero på att det ser ut som ett ormbo bakom moderkortet. eller är det fler som har haft samma problem i R2:an också?

Permalänk
Medlem

det där kan ju vara nått, jag bär nästan aldrig runt på min dator så därför gör inte vikten så mkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

Jag gjorde och ångrar det inte en sekund. Beror dock inte på aluminiumet i sig utan att Lian Li inte vibrationsdämpade tillräckligt.

Hmm jag har nyligen köpt ett lian li chassi, pc-9f och jag tycker det är utmärkt.

Vilket chassi hade du? Ett gammalt?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Jonas är så skön och lyssna på!

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Om man vill ha plats för grafikkort som är flera kilometer långa dog av skratt xD

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

väldigt bra recension Blev lite sugen på ett till servern :), men som sweC nämnde, måste ju fixa 8pins kontakten, den måste ju bara dras bakom moderkortplattan.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormor:

Instämmer, trodde först det handlade om en recension på Antec P1XX serien. Fläkten i toppen såg inte alls nödvändig ut och varför envisas med 140mm samt 180mm fläktar? Finns ett mycket större sortiment av 120mm fläktar så varför inte hålla sig till det.

För att dom flyttar mer luft vid lägre ljudnivå?
Och på 140mms platserna kan man väll även montera 120mm fläktar om man hellre vill det? Eller?

EDIT: Förövrigt är du en tråkig bakåtsträvare, 80mms fläktar var länge standard, varför började vissa med 120mm?
Eller, 60mms var rätt standard tidigare, varför kunde dom inte stannat där?

Permalänk

Det som är mest intressant är ju hur bra kylningen är på de inre hårddiskarna i den nedre kammaren. Får dem bra med kylning också, så är detta ett riktigt trevligt server chassi

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Det som är mest intressant är ju hur bra kylningen är på de inre hårddiskarna i den nedre kammaren. Får dem bra med kylning också, så är detta ett riktigt trevligt server chassi

Eftersom chassit är uppdelat i kammare så har dom 6 hårddiskarna en dedikerad 140mms fläkt om man monterar den, vilket är väl tilltaget tycker jag.

Ett problem jag ser är dock att jag vill alltid ha mer insug än utblås, något som verkar vara lite svårt att uppnå med det här chassit.
Bland annat för att om man har mer utblås än insug kommer det dras in damm från här och var...

Permalänk
Medlem

Gillar kompakta chassin. Tro det eller ej, jag tycker det ser imba ut när allt är packat

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

När kan vi tänkas se det här chassit på inet eller komplett? Kanske sägs i videon men kan inte se den för tillfället.

Permalänk
Medlem

En fråga, har R3an och undrar om de löst "problemet" med de gummina som sitter i hålen för kabeldragningen? I R3an så sitter de väldigt löst och lossnar i stort sett när man andas på dem.

Permalänk
Medlem

"..om man vill ha plats för grafikkort som är ett par kilometer långa."
I lol'd

Najs recension sweC, är lite sugen på detta till filservern, men tycker det är lite för dyrt. Hade det kostat som R3'an hade det varit ett givet köp.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av vivalaboeg:

När kan vi tänkas se det här chassit på inet eller komplett? Kanske sägs i videon men kan inte se den för tillfället.

Ska finnas i handeln lagom till början av december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Bara jag som reagerar på att det hänger någon form av kretskort på en ventil i taket? : )

Reagerade på den i förra videon, då fick jag höra av en kunnig att det antagligen var ett kretskort till en nätdel.

F.ö bra recension som alltid. Tycker dock ni borde ha nämnt tillbehören, eller iaf säga att/om det är samma tillbehör som till Define R2/R3.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser fläktkontrollen ut? Styr den dom medföljande fläktarna separat, från avstängd till max, samt kan den styra fläktar till dom tomma fläktplatserna om man väljer att slänga in fler fläktar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||