Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Hur tjocka eller stabila är sidoplåtaran jämfört mot R2/3:an? R2/3 har fått kritik på visst håll om att sidorna är för tunna och sladdriga. Sidorna på XL är u större och borde vara ännu sladdrigare, har man kompenserat med tjockare plåt?

Permalänk
Medlem

Varför inte fler fläktplatser i taket på lådan? Vore ju gott med nån 120mm plats för ALLA som har t.ex. en Corsair H50

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikeln:

Den löstagbara buren kan även roteras 45 grader för att ge ett ökat luftflöde till hårddiskarna.

Antar att ni menar 90 grader??

En riktigt nice liten recension av chassiet!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Reagerade på den i förra videon, då fick jag höra av en kunnig att det antagligen var ett kretskort till en nätdel.

Dom behöll väl ett ACE agg att ha som dekoration efter testerna

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

"Etceteraaaaa"

Love you man!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Eftersom chassit är uppdelat i kammare så har dom 6 hårddiskarna en dedikerad 140mms fläkt om man monterar den, vilket är väl tilltaget tycker jag.

Ett problem jag ser är dock att jag vill alltid ha mer insug än utblås, något som verkar vara lite svårt att uppnå med det här chassit.
Bland annat för att om man har mer utblås än insug kommer det dras in damm från här och var...

Blir nog svårt att få in dam i det chassit för det finns dammfilter överallt. Och eftersom det är så välbyggd finns det inga springor för dammet att ta sig in.

Permalänk
Medlem

Jag har ett P180 idag men det börjar kännas för litet då jag har 5 hårddiskar samt rätt långt grafikkort (så jag måste ta bort hårddiskburen och därför har endast 4 platser till mina fem diskar ). Därför behöver jag något större. Kommer jag bli besviken med detta chassi? Är det sämre på att kyla/stänga ute ljud än P180?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hur ser fläktkontrollen ut? Styr den dom medföljande fläktarna separat, från avstängd till max, samt kan den styra fläktar till dom tomma fläktplatserna om man väljer att slänga in fler fläktar?

Snälla någon svara på denna då jag vill ha svar på den också

Permalänk
Medlem

Vit variant?

snälla...

C

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Blir nog svårt att få in dam i det chassit för det finns dammfilter överallt. Och eftersom det är så välbyggd finns det inga springor för dammet att ta sig in.

Eeehhhhhhhh, det finns ju massor med hål överallt!
Bland annat vid instickskorten på baksidan.
Att det finns dammfilter för insugsfläktarna är just anledningen till att jag vill ha ner insug än utblås.
Då fastnar allt damm i dammfiltret.

Men har man mer utblås än insug är det undertryck i lådan och det sugs in luft från alla möjliga hål och då kan man få in mer damm än om man hade haft övertryck i lådan...

EDIT: Förövrigt ser jag mest fram emot ett mATX eller HTPC chassi från Fractal, det borde bli väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Eeehhhhhhhh, det finns ju massor med hål överallt!
Bland annat vid instickskorten på baksidan.
Att det finns dammfilter för insugsfläktarna är just anledningen till att jag vill ha ner insug än utblås.
Då fastnar allt damm i dammfiltret.

Men har man mer utblås än insug är det undertryck i lådan och det sugs in luft från alla möjliga hål och då kan man få in mer damm än om man hade haft övertryck i lådan...

EDIT: Förövrigt ser jag mest fram emot ett mATX eller HTPC chassi från Fractal, det borde bli väldigt bra.

De små hålen är försumbara. Jag har två hundar som orsakar mycket damm i huset och ändå är min dator damfri (även fast jag har små hål vid expansionslottarna, Gud hjälpe mig!)

Och du gör väl rent datorn när det behövs? (Man kan ju inte bara låta det bli smutsigt)

Permalänk
Medlem

Äntligen en kommentar om att cpu strömkontakten saknar ett hål ens i närheten av där kontakten skall monteras. Har efterlyst detta sedan r2'an, då och även r3'an saknar detta.
Inte alla kids som vill köpa detta hypade chassi som vill punga ut med 1200+ för ett bättre psu med längre kablar.

Visa signatur

3DMV: 42643p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Förövrigt ser jag mest fram emot ett mATX eller HTPC chassi från Fractal, det borde bli väldigt bra.

Samma här... för då kanske de kommer en värdig ersättare till mitt Antec P180 mini.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

väldigt bra recension Blev lite sugen på ett till servern :), men som sweC nämnde, måste ju fixa 8pins kontakten, den måste ju bara dras bakom moderkortplattan.

Är ju inte så svårt eller dyrt att köpa en förlängning själv, de kostar väl runt eller 50-lapp eller?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker den ser lite tråkig ut? svart kantig box.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av XerroL:

Äntligen en kommentar om att cpu strömkontakten saknar ett hål ens i närheten av där kontakten skall monteras. Har efterlyst detta sedan r2'an, då och även r3'an saknar detta.
Inte alla kids som vill köpa detta hypade chassi som vill punga ut med 1200+ för ett bättre psu med längre kablar.

Som jag skrev här ovan; det är ju bara att köpa en förlängning, går man och köper ett nytt nätagg i onödan för att få längre kablar får man skylla sig själv.

Skrivet av Überklass:

Hur ser fläktkontrollen ut? Styr den dom medföljande fläktarna separat, från avstängd till max, samt kan den styra fläktar till dom tomma fläktplatserna om man väljer att slänga in fler fläktar?

Det undrar jag också, varför visades inte detta i videon? Det är väl bland det intressantaste med ett chassi - hur väl kylningen fungerar och vilka lösningar och expansionsmöjligheter som finns? Är ju ganska värdelöst om det bara går att styra de 3 medföljande fläktarna och inga fler. Borde ju finnas plats för 5st tycker jag så att man kan montera en på sidan och en extra fram.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Jag håller med, men jag vågar bara viska det för rädsla för påhopp från 80% på SweC

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Hmm jag har nyligen köpt ett lian li chassi, pc-9f och jag tycker det är utmärkt.

Vilket chassi hade du? Ett gammalt?

Ja, mitt var något äldre, PC-V1100 Plus. De nya är bättre vibrationsdämpade än de gamla, i alla fall av det jag sett på bild. Var tvungen att ghettomodda sönder mitt för att hårddiskarnas vibrationer spred sig vidare till... allt, ungefär. Luftflödet var väl inte heller någon höjdare i den övre kammaren. Men kvalitetskänslan var ju helt underbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Jag håller med, men jag vågar bara viska det för rädsla för påhopp från 80% på SweC

Samma här, och tänk om de ändå gjorde den i vitt ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Har jag missat detta, eller... När finns det ute i handeln...?

Tungt som fasen, men tyst & billigt fulltower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Skrivet av XerroL:

Skrivet av Asheileon:

Hehe, ja detta kanske inte är något för er som gillar neonljus osv, men för oss som växt ifrån det och ska ha en vanlig dator och inte har behov av att visa upp hur "cool" dator man har för kompisar så ser detta chassit mycket bra ut faktiskt. Det gömmer sig själv nästan kan man säga, smälter in bra under datorbordet.

Ett chassi ska vara funktionellt, bra, svalt, tyst och diskret enligt min mening. Allt annat tjaffs som ljus, plexiglas och konstiga kantiga former som gör att det ser ut att vara något från Transformers går bort rakt av för min del, känner ingen som gillar det. Det var kanske någon kompis när man gick i högstadiet för många år sedan, men nu har han fått lite vett i skallen och köper stilrent och moget.

Men jag får säga som Asheileon, detta vågar jag bara viska med rädsla för att bli påhoppad av 80% av SweC's population.

Eller vad säker ni - ska det vara stilrent och snyggt eller space:at med ljus och plexiglas och konstiga former?

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordrana:

det är inte alla som tycker om lådor med blinkande ljus och design som tilltalar småkåta 13 åringar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av aMp:

Hehe, ja detta kanske inte är något för er som gillar neonljus osv, men för oss som växt ifrån det och ska ha en vanlig dator och inte har behov av att visa upp hur "cool" dator man har för kompisar så ser detta chassit mycket bra ut faktiskt. Det gömmer sig själv nästan kan man säga, smälter in bra under datorbordet.

Ett chassi ska vara funktionellt, bra, svalt, tyst och diskret enligt min mening. Allt annat tjaffs som ljus, plexiglas och konstiga kantiga former som gör att det ser ut att vara något från Transformers går bort rakt av för min del, känner ingen som gillar det. Det var kanske någon kompis när man gick i högstadiet för många år sedan, men nu har han fått lite vett i skallen och köper stilrent och moget.

Men jag får säga som Asheileon, detta vågar jag bara viska med rädsla för att bli påhoppad av 80% av SweC's population.

Eller vad säker ni - ska det vara stilrent och snyggt eller space:at med ljus och plexiglas och konstiga former?

Smaksak, det kan få vara på så sätt att användaren/ägaren känner sig nöjd och glad tycker iaf jag

Permalänk

Well, billigt fulltower utan tvekan, men vad gör 180-fläkten där egentligen? Det lär inte komma ut speciellt mycket luft där, så varför inte en radialfläkt istället eller en dual eller trippel 120/140mm-plats i toppen för radiator? Hoppas det blir som en R4, med lite flera buggfixar ifrån r3an

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Well, billigt fulltower utan tvekan, men vad gör 180-fläkten där egentligen? Det lär inte komma ut speciellt mycket luft där, så varför inte en radialfläkt istället eller en dual eller trippel 120/140mm-plats i toppen för radiator? Hoppas det blir som en R4, med lite flera buggfixar ifrån r3an

Tror inte det är nån större fara med ventilationen för 180mm fläkten p.g.a monteringen.

Men frågan är, när kommer detta ut till handeln? Nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Vit variant?

snälla...

C

I agree. Varför bara svart? Sjukt smarta lösningar i detta chassi om man jämför med ett R2/R3. Blir ju sugen som fan. Skulle plocka bort den övre hårddiskburen och ha hårddiskarna där nere, och låta den övre 140mm-fläkten blåsa rätt in bland alla komponenter.
Smart lösning med fläkten i taket samt fläktkontrollern!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Bra recension som vanligt. Blir riktigt köpsugen, kanske passa på att köpa lite nya delar överlag. Gillar utseendet, det ska vara enkelt och stilrent. Blinkande, färgglada, hoppande, dansande chassin går bort för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

De små hålen är försumbara. Jag har två hundar som orsakar mycket damm i huset och ändå är min dator damfri (även fast jag har små hål vid expansionslottarna, Gud hjälpe mig!)

Och du gör väl rent datorn när det behövs? (Man kan ju inte bara låta det bli smutsigt)

Nej, små hål är inte försumbara när det kommer till damm.
Men har du undertryck eller övertryck i lådan?
Jag vill ju ha övertryck för att försäkra mig om att så lite damm som möjligt kommer in.
Det lilla problemet jag såg med den här lådan var att det verkade vara lättare att ha undertryck en övertryck.

Skrivet av furuliden:

Men det är liksom det jag vill göra så sällan som möjligt, exakt samma argument kan man ju använda för att säga att det är onödigt med dammfilter öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

För att lådan ska vara tyst. De tycker att om det är fläkthål där smyger mycket ljud ut upp mot användaren (om du har den på golvet iaf).

Permalänk

Går långt off topic nu, men undrar vad det är för klocka som Jonas har. Jävligt fin iallafall