Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

[...] att kalla Antec 900 för stilren och clean är vansinne imo.

Håller med till fullo, den är inte stilren nånstans!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Som sagt stilren != minimalism

Stilren innebär att man inte blandar olika stilar. Ett barockhus är således minst lika stilrent som ett bauhaushus

barockhus: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Mado...

Bauhaus:
http://www.amateurarchivist.net/periferia/wp-content/uploads/...

ren, adj betydelse:
9) fri från främmande stilelement.

Således om vi pratar om ett datachassi finns det ju ett visst antal minimumkomponenter som måste finnas för att det ska fungera.
Fractal Designs chassin kommer så nära detta man kan komma.

Blandar du in fler stilar, såsom plexi, neon, led osv är det längre inte fritt från främmande (ursprung).

Istället för att dra någon floskler till exempel attackera i sådana fall mig med vad stilrent inte är i detta fall ?

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Jämf. med andra fulltowers såsom 700d och diverse LianLi chassi så är detta ganska billigt, dock vet jag inte riktigt hur mycket bättre kavlité de andra chassisarna har

Extremt mkt bättre kvalité. Dock är det dyrt. Imo värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allban:

Således om vi pratar om ett datachassi finns det ju ett visst antal minimumkomponenter som måste finnas för att det ska fungera.
Fractal Designs chassin kommer så nära detta man kan komma.

Enligt den defintionen bör detta chassi vara mer "stilrent" än FDDXL

Det saknar onödiga detaljer som vattenkylningshål, dammfilter och ljuddämpning.

Skrivet av allban:

ren, adj betydelse:
9) fri från främmande stilelement.

Blandar du in fler stilar, såsom plexi, neon, led osv är det längre inte fritt från främmande (ursprung).

Istället för att dra någon floskler till exempel attackera i sådana fall mig med vad stilrent inte är i detta fall ?

Jag tror du tolkar definitionen fel. Du har rätt i att fractals chassi är stilrent, men det beror på att det följer minimalismen utan att låna från andra stilar.

Detta chassit är också stilrent eftersom det håller sig till steampunk, utan att blanda in främmande stilar.

Återigen
Stilrent != minimalism/funktionalism.
Det är äpplen och päron helt enkelt.

Edit: Som tidigare nämnt byter ord ibland betydelse som exempel "grymt". I slutänden kanske det är ungefär som att svenssons kallar skärmen för "data". Det sticker i ögonen på en del (synnerligen här), men ändå förstår alla vad som menas, och det är väl ändå det viktigaste.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Är det någon annan som har det lite trångt med sidopanelen efter kabeldragning bakom moderkortet?

Jag med, har försökt fixat till det så mycket som möjligt, men det är fortfarande lite svårt att stänga

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Bra liten review, det där med luckan tex är en viktig detalj.

Ser annars ut som ett rätt bra chassi till lågt pris.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av RaZman:

Att slopa USB 3.0 för att det inte är speciellt stort idag är ju ren idioti. Har Fractal Design hört talas om framförhållning?

Skrivet av aMp:

Det är inte så utbrett idag, det skulle kosta mer att producera chassit + Intel LP är på gång och då kommer förmodligen USB3 att vara rätt ute, så att ha något som är framtidssäkert i 6-12 månader känns ju inte så värt. Inte för min del iaf.

Vi valt att vänta med USB3 tills vi antingen får ett fungerande standardlösning på moderkort eller en annan variant där en fungerande lösning presenteras. Att ha en kontakt som skall kopplas in på baksidan medför både en högre kostnad samt en prestandaförlust då USB3 har en (teoretisk) maxläng på ca 3m innan du får lägre överföringshastighet, Sammantaget gör att ovan inte är en optimal lösning att dra genom ett chassie samt lägga på ytterligare 2 kontakter för att få på fronten.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Skadidle:

...
Älskar mitt R2 men vill nu uppgradera till något större och undrar därför om min CPU kylare NH-DH14 får plats i detta underbara chassi? Ser lite tajt ut men hoppas att den får plats.
Cant wait to own it

Du har ca 180mm plats för CPU-Kylare. Gjorde en väldigt simpel mätning nu på ett tidigt sample, så invänta korrekta verifierade uppgifter när vi har ett riktigt chassie att mäta på, men en NH-D14 (som jag antar du menar, hittar inte någon DH14) är 160mm och skall få plats.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Überklass:

Hur ser fläktkontrollen ut? Styr den dom medföljande fläktarna separat, från avstängd till max, samt kan den styra fläktar till dom tomma fläktplatserna om man väljer att slänga in fler fläktar?

Det är samma fläktkontroller som till R2/R3 i XL lådan. Kopplas in till nätagg, fästes i en ledig PCI-Plats och styr från låg till hög (rpm)

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Jag med, har försökt fixat till det så mycket som möjligt, men det är fortfarande lite svårt att stänga

Hmm, jag tycker att det är dumt att snåla med utrymme bakom moderkortsplåten. Det skulle räcka med 5mm extra så skulle det vara kalas. Dessutom är det Revision 3 och då borde de fattat det. Men det verkar som XL kan ha mer utrymme bakom moderkortsplåten än R3, men det näms inte i recensionen.

*Sweclockers, ni borde ta med lite mer mått i recensionen. I form av text som man lägger på under videons gång fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Str0be2:

Någon som vet om det finns en seperat hårddisksaktivitets LED på XL? Eller dubblerar power-LED: en även som en pulserande HDD LED?

Det finns bara en LED men du kan ju koppla HDD activity till den istället för PowerOn (vilket jag gjort på min R3a). Man vet ju ändå när datorn är på eller ej, så det är lite goare att ha HDD activity.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Du har ca 180mm plats för CPU-Kylare. Gjorde en väldigt simpel mätning nu på ett tidigt sample, så invänta korrekta verifierade uppgifter när vi har ett riktigt chassie att mäta på, men en NH-D14 (som jag antar du menar, hittar inte någon DH14) är 160mm och skall få plats.

Precis den jag menar, trodde den hette DH14 men så var icke fallet. Jag tackar så mycket för svaret och längtar tills jag kan lägga vantarna på mitt eget exemplar.

Bra jobbat Fractal, tummen upp.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fundering kring chassit. Kan man ta bort väggen mellan nätagget och moderkortet?

Edit: Nevermind, läste på en annan sida att det är möjligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Fractal leverar. Får nog bli ett Define XL till nästa bygge-

Visa signatur

Fractal Design R3 Black | i5-2500K | Corsair TX750M | EVGA GTX 580 (single) | Gigabyte GA-Z68XP-UD4 |Corsair Vengeance 8GB CL8 | Western Digital Black 1TB | Crucial SSD C300 256GB | BenQ G2412HD

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak. Varför tar ni inte upp saker som temps, fläktarnas ljud, ljudet ur lådan osv i recensionen? Samt jämföra med t.e.x R2 eller R3 för att få ett hum om hur det är?

Permalänk
Medlem

Skall bara avsluta denna löjliga diskussion som kom fram i mer än halva tråden angående stilrenhet osv.

Stilrent är som sagt att ngt håller sig till samma stil, det är ALLA överens om, dock skrev också den ursprungliga källan till det som ledde till detta rent av löjlig argument "Lika cleana/snygga som detta" alltså som FD XL.

Cleant i detta sammanhang kan bara uppfattas på ett sätt, ett diskret chassi.

Att sedan rekommendera ngt som Antec 902 är väl en smaksak av vad man tycker är snyggt men det är inte diskret och kan inte relateras till FD XL på något vis. Där borde det argumentet tagit slut men ni andra valde att föra det från sida 2 till 5 och säkert ännu längre efter detta, lugna ner er FFS och acceptera att de orden börjar byta sin mening, Stilrent idag är simpelt, diskret och snyggt sen ger jag och säkert många andra blanka fan om vad det har haft för innebörd. Tack och hej och tummen upp för FD som svarat på många viktiga frågor bl. a den jag tänkt fråga om CPU kylning och fancontrollern.

Har dock kommit på en ny fråga under denna trådens gång, jag köpte en Scythe fancontroller som sitter i 5.25" platserna och jag undrar ifall man kan ha den ikopplad med front luckan stängd? det är i stort sätt det enda jag undrar över och om inte, hur ska man kunna styra mer än de fläktar som följer med? Jag kör H50 i PnP samt att jag skulle utöka med så många fläktar som går i lådan minus den på dörren, vill helst hålla alla runt 900-1k rpm max så att ljudnivån hålls ner.

Svar uppskattas

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

det är i stort sätt det enda jag undrar över och om inte, hur ska man kunna styra mer än de fläktar som följer med?

Svar uppskattas

http://www.itx-warehouse.co.uk/ProductImages/Zalman%20FanMate... Dessa kör jag på, fungerar fint om man inte behöver ändra fläkthastigheten varje timme. Eller ptja jag har nog inte ändrat den sedan jag köpte mitt nuvarande chassi för 5 år sedan, alltid på lägsta.
Man kan ju iofs förvara den utanför chassi, men det är ju inte så snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

http://www.itx-warehouse.co.uk/ProductImages/Zalman%20FanMate... Dessa kör jag på, fungerar fint om man inte behöver ändra fläkthastigheten varje timme. Eller ptja jag har nog inte ändrat den sedan jag köpte mitt nuvarande chassi för 5 år sedan, alltid på lägsta.
Man kan ju iofs förvara den utanför chassi, men det är ju inte så snyggt.

Jo antar att man får ta till sådana lösningar, kommer bli nice ifall jag ska byta till ett FD XL Kan sälja mitt nuvarande för ~800:- och så får man ta en FD XL med 2 extra 140mm fläktar och en 120mm för ~1500:- så kostar det i stort sätt bara 700:-

Bör ha liknande temperaturer mot vad jag har nu och vara i stort sätt knäppt tyst med fancontrollers.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk

När släpps det?

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooh4n:

När släpps det?

Skojar du?

Skrivet av aMpari:

Det står i tråden, december.

Skrivet av Skadidle:

Som sagts ett antal gånger i tråden är releasen beräknad till December månad.

Skrivet av Jonas T:

Ska finnas i handeln lagom till början av december.

Click me

Permalänk
Skrivet av Skadidle:

Click Me!

!

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

grym video proffsigt gjord Måste verkligen byta ut mitt thermaltake chassi som är paj då ja öppnar luckan för att komma åt dvd/rw så lossnar den från chassit

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension skall luftflödet vara rätt dåligt och sämre än R3. De nämner däremot att kylningen för GPU:n skall vara riktigt bra. Ja skulle därför gärna vilja veta från er på sweclockers (eftersom ni testat det) om ni märker någon nämnvärd skillnad på kylningen i detta jämte R2/3. Då jag själv sitter på ett R2 så vill man ju gärna inte byta "ner" sig om ni förstår vad jag menar :).

Å andra sidan föredrar jag ett tyst chassi än ett som är riktigt kallt och låter som ett flygplan.

Define XL Performance Analysis and Conclusion | bit-tech.net

Permalänk
Medlem

Sjysst robust stilrent chassi, dock kan jag inte riktigt se, vart är utblåset för den nedre hårdisk kammaren?
USB 3 tycker jag de borde ha haft som tillval och beställa eller köpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

18 kg, fyfan.

Once you go aluminum, you never go back!

Håller inte alls med, gillar stålchassin mycket :)!

Till Swecredaktionen: Bra recension! Gjorde mig klart sugen på ett köp men är lite osäker med tanke på problemet med 8pins kontakten, snackade ni något med FD om detta? Kan det tänkas att de skickar med en kabel i framtiden när chassit lanserats?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är Antec P182 Case exakt likadan, fractal har rippat antec lite.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Håller inte alls med, gillar stålchassin mycket :)!

Till Swecredaktionen: Bra recension! Gjorde mig klart sugen på ett köp men är lite osäker med tanke på problemet med 8pins kontakten, snackade ni något med FD om detta? Kan det tänkas att de skickar med en kabel i framtiden när chassit lanserats?

Inget ont emot dig men helt ärligt, vad kostar egentligen en förlägning på 8 pins kontakten? 20 - 30 kronor? Ja holy c*ap där gick hela månadslönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Ärligt talat så är Antec P182 Case exakt likadan, fractal har rippat antec lite.

Det håller jag inte med om. Det är relativt stora skillnader och det är anlednigen till att jag byter mitt p180 mot detta, troligtvis.

Visst det finns likheter, men samtidigt hur många olika sätt kan man göra ett vettigt chassi på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Inget ont emot dig men helt ärligt, vad kostar egentligen en förlägning på 8 pins kontakten? 20 - 30 kronor? Ja holy c*ap där gick hela månadslönen.

Haha, ne absolut ingenting, bara skönt att slippa köpa en! Inget som avgör köpet direkt..! Fanns lite sarkasm i mitt inlägg

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skadidle:

Enligt denna recension skall luftflödet vara rätt dåligt och sämre än R3. De nämner däremot att kylningen för GPU:n skall vara riktigt bra. Ja skulle därför gärna vilja veta från er på sweclockers (eftersom ni testat det) om ni märker någon nämnvärd skillnad på kylningen i detta jämte R2/3. Då jag själv sitter på ett R2 så vill man ju gärna inte byta "ner" sig om ni förstår vad jag menar :).

Å andra sidan föredrar jag ett tyst chassi än ett som är riktigt kallt och låter som ett flygplan.

+1 på frågan.

C