Liten css-nöt (dynamik in absurdum)

Permalänk
Medlem

Liten css-nöt (dynamik in absurdum)

Låt säga att vi har en sida där vi inte vet antalet objekt (användarstyrt). Varje objekt är olika bred och hög och ska positioneras ut efter varandra (tänk float:left). När webbläsarfönstret ändrar storlek så ska objekten som bryts till nästa rad placeras längst till vänster. Plattformen är HTML5 och CSS3.

En teknisk omöjlighet med bara css? Krävs det någon liten javascript-algoritm som kikar på högsta höjd för ovanförliggande objekt?

För att förtydliga problemet:

Vänstra visar resultatet av 100% innehållsbredd och objekt med float: left. Högra visar det önskade resultatet. Jag tvingas nog in på en annan lösning rent design- och användarmässigt, det är heller inte helt fantastiskt snyggt att inte ha helt linjerat innehåll, men det är mest intressant om problemet skulle dyka upp i framtiden. Scenariot skulle kunna vara att visa ikoner eller bilder av olika höjd och bredd inom en ruta på sidan, så står man inför samma problem.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Jag tänker och tänker men jag tror inte det finns någon lösning i bara CSS. Det finns ju diverse lösningar för "equal heights" och så men detta känns svårt... Du får nog ta och knacka lite JS till detta. Är lite nyfiken, vad är det du gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kismo:

Jag tänker och tänker men jag tror inte det finns någon lösning i bara CSS. Det finns ju diverse lösningar för "equal heights" och så men detta känns svårt... Du får nog ta och knacka lite JS till detta. Är lite nyfiken, vad är det du gör?

håller me, JS är enda lösningen ja kan tänka mig

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Väldigt snyggt Teknocide, impossible made possible eller vad säger man.
Då kan jag antagligen köra på detta efter att några tester gjorts. Av nyfikenhet, var jobbar du?

Kismo, jag sitter med ett litet projekt som bygger på att centralisera information i en låda, kan man säga. Jag kan avslöja mer när landningsställen har fällts ut för projektet, det är nog i sin känsligaste fas just nu.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Väldigt snyggt Teknocide, impossible made possible eller vad säger man.
Då kan jag antagligen köra på detta efter att några tester gjorts. Av nyfikenhet, var jobbar du?

Jag är för tillfället kommunalarbetare, inget fancy. När jag är klar här (om några dagar) tänkte jag söka mig till grönare gräs

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jasså det var inte svårare än så. Snyggt!

Men varför har du satt overflow: hidden på #container ?
En annan grej hade varit om barnen till #container hade varit floatade men nu är dom ju inte det...

Permalänk
Medlem

Sant, det är en relik från några tester jag gjorde med floats.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet