Permalänk
Medlem

SFF Lian Li PCQ08B. Tyst NAS.

Under flera år har jag funderat på om det är dags att köpa in en NAS eller bygga en själv.

Krav på NAS.
* Tyst
* Energisnål
* Snabb
* Liten

Kraven är nästan omöjliga att uppfylla utan att kompromissa på en eller flera punkter.

Efter många timmars läsning på sweclockers.com och silentpcreview.com beslutade jag mig för att i princip köpa samma delar som enligt http://www.silentpcreview.com/Silent_Home_Server_Build_Guide/...

Chassi : Lian Li PCQ08B
Moderkort: Zotac H55ITX-C-E
CPU: Intel Core i3 540
Minnen: 4 GB Corsair Value 1333 MHz
Kylning: Scythe Samurai ZZ + Zalman FanMate 2.
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro 600 W
HDD: WD 1TB 10EARS (kommer flera och större diskar i framtiden)
OS: Slutgiltigt FreeBSD, men först Ubuntu 32 bitar för att testa att allt fungerar.

Då alla delar kommit började jag montera allt samt utföra de modifikationer som silentpcreview rekommenderat för att få ett mer "bredspektraljudbild". Det innefattar att få hårddiskburen att bli mer stabil och på det sättet minimera vibrationer.

Storleken på chassit stämmer inte på de av Lian Li angivna specifikationerna.
Höjden är totalt 282 mm. Själva aluminiumdelen av chassit är 272 mm. Fötterna adderar ytterligare 10 mm.

Kabeldragningen är min första riktiga försök till att göra det bra på en gång. Och det blev ganska lyckat.

Zotac kortet fungerade perfekt med Ubuntu 10.10 32-bitars. Alla funktioner fungerar utom lm-sensors. Kretsen är för ny för att stödjas enligt lm-sensors. Det trådlösa nätverkskortet fungerar inte i Ubuntu 10.10 64-bitars.

Resultat ang tysthet(med två hårddiskar i chassit):
Det är ganska/mycket tyst om jag jämför med min Hp/Compaq 8960SE från 2004. Och det är lika tyst, eller tystare, som min DVD vid TV:n. Givetvis beror detta på att jag använder en Zalman FanMate 2 för att styra chassifläktarna. Jag har satt dit den så jag når FanMate reglaget genom en lucka på chassit. CPU fläkten är tyst. Det som låter mest är toppfläkten. Den får bli min nästa modifikation.

Att göra:
Installera FreeBSD.
Modifiera toppfläkten.

SFF Lian Li PCQ08B. Tyst NAS.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk

Riktigt snyggt 5p

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt bra ut!
Har funderat på att köpa ett likadant chassi själv till min server, men funderar lite på hur höga CPU-kylare man får plats med. Hade tex en ninja mini gått in?

Permalänk

Det ser dock ut som att ett mellanklass-grafikkort går in! Förutsatt att det inte har några stora metallplattor/dylikt som sticker ut på "undersidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av twech:

Ser ju riktigt bra ut!
Har funderat på att köpa ett likadant chassi själv till min server, men funderar lite på hur höga CPU-kylare man får plats med. Hade tex en ninja mini gått in?

Nej, ninja mini går inte in om du inte har ett ovanligt nätaggregat. Det finns ca 110 mm från moderkort till nätagg att använda för kylning.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Det ser dock ut som att ett mellanklass-grafikkort går in! Förutsatt att det inte har några stora metallplattor/dylikt som sticker ut på "undersidan".

SFF Gamer/File Server V2 | silentpcreview.com
Jo det gör det.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk

Hej!

Jag har en sådant här chassie och mitt HD5850 går in utan problem. Många cm över. Mitt problem var att jag inte kunde få plats med mitt Corsair HX750 då det har en 140mm fläkt. Så nu har jag fått byta ner mig till ett Corsair HX650. Funkar bra det med.

Tycker du lyckats bra med ditt bygge.

MVH/Danne

EDIT! HD7970 fungerar att att sätta i detta chassie!

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro