Hur hittar jag CIFS inloggning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Hur hittar jag CIFS inloggning?

Hej,

Köpte en BlueRay-spelare av märket LG BD570. Det ska gå att streama filer från dator till denna (divx, mp3, jpeg m.m). Spelaren hittar min stationära PC som har Windows 7 Ultimate. Men när jag (från spelaren) ska försöka komma åt min stationära PC så kräver den ett "CIFS sign in" samt ett "password".

Jag har ingen aning om vad detta är och hur jag hittar detta "sign in" eller hur jag stänger av det. Jag har googlat en del och sett att jag inte är ensam om detta problem, men inte hittat någon lösning. Evigt tacksam om någon sitter på lösningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Edit: Provade med nätverkskabel idag och då funkade det. Detta CIFS login och password krävs endast när jag vill köra trådlöst nätverk, vilket var anledningen till att jag köpte den här spelaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Brukar väl finnas bak på routern?
CIFS sign in måste väl vara user?
och password, ja det säger sig själv.

Kör du Netgear är det
User: admin
Pass: password

Är så för mig iaf.
Hoppas de hjälpte

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av m3nl0l:

Brukar väl finnas bak på routern?
CIFS sign in måste väl vara user?
och password, ja det säger sig själv.

Kör du Netgear är det
User: admin
Pass: password

Är så för mig iaf.
Hoppas de hjälpte

Nja, det är alltså inte SSID och Password jag behöver. Utan det är CIFS och Password jag behöver. Det är inte routern jag behöver komma in i. Kör för övrigt Netgear men dessa två har jag ändrat, har även provat detta men det är något annat som krävs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Har äntligen löst problemet! Hittade en guide som funkade till slut ===>> [WINDOWS] HOW-TO share folders over SMB using Windows 7 - XBMC Community Forum
Nu funkar det att komma åt min delade mapp trådlöst från BlueRay-spelaren!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Jan 2012

Har samma problem som dig Herbalizer och ja följde länken som du rekommendera och ja följde den och gjorde precis som de stog, sen när ja ska gå in på DVD:n och logga in på CIFS så lyckas jag inte komma in i datorn.
hur ska ja göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

CIFS är alltså protokollet Windows använder för utdelade mappar.

Jag skulle tro att det räcker att sätta ett lösenord på er vanliga Windows-användare och köra in det användarnamnet och lösenordet i receivern. Alternativt med DATORNAMN\ före användarnamnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Har samma problem, hur kommer jag förbi CIFS sign in?

Edit:
Provade sätta password på mitt windowskonto. Skrev namnet på mitt windoeskonto och tillhörande lösen i CIFS sing in och det fungerade, fan vad gött! Var dock noga med små och stora bokstäver, t.ex. om första bokstaven på erat windowskonto har stor bokstav.

ASRock 990FX Extreme3
Athlon II X4 640@3.6Ghz med Hyper TX3
8GB DDR3@1600MHz
Powercolor 280x TurboDuo OC
Corsair CX 400w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av diamanten:

Har samma problem, hur kommer jag förbi CIFS sign in?

Edit:
Provade sätta password på mitt windowskonto. Skrev namnet på mitt windoeskonto och tillhörande lösen i CIFS sing in och det fungerade, fan vad gött! Var dock noga med små och stora bokstäver, t.ex. om första bokstaven på erat windowskonto har stor bokstav.

För fler som funderar på detta så är det smidigt att skapa en ny användare som man sen sätter läs-rättigheter på den utdelade mappen.
Då slipper man använda sitt eget konto som man kanske vill ha ett annat lösenord på.