Tipsa mig om hur jag bör konfigurera OpenBox

Permalänk
Medlem

Tipsa mig om hur jag bör konfigurera OpenBox

Hej!

Häromkvällen gjorde jag en ny installation av Arch Linux på min huvuddator "bare metal" (har tidigare kört arch Linux med xfce i virtualbox) och har lagt in OpenBox enligt beginners guide på Arch Wiki. Men grundkonfigurationen är ju lite smått tråkig så nu vill jag ha tips på hur man ska bygga upp sitt skrivbord.

Funderar på PCManFM2 så får man in en filhanterare och lite annat.
Tint2 som panel. Eller kanske xfce-panel eller något annat?
Eventuellt cairo composite manager (men jag kanske struntar i det, känns som onödigt lull-lull).
Jag har aldrig kört openbox innan så är tacksam för tips.
Gärna enkla och robusta tillägg som funkar stabilt och bra.
Länka gärna till någon bra guide.

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att testa fluxbox? jag själv känner att openbox bara är krånligt och begränsat i jämförelse.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Fluxbox är säkert bra och var också något jag övervägde (men jag har inte testat det ännu). Jjag vill gärna lära mig openbox och hur man kan konfigurera det från grunden. LXDE är byggt på openbox så "risken" är väl att man i slutändan får något LXDE-liknande men det är skoj att pussla ihop det själv. Det är lite som när man var liten och byggde med lego, det är inte slutresultatet som är det viktiga utan det viktiga är att man har roligt under byggandet...

Efter att sökt runt lite så verkar pcmanfm vara buggigt i och med att nya ombyggda versionen ännu är i utvecklingsfasen så nu lutar det mot att lägga in thunar som filhanterare då jag tror den är mera stabil och beprövad (finns ju som standard i Xfce).

Jag har lagt in Opera som webbläsare via AUR i Arch Linux och det funkar ganska bra än så länge. Kände att det var prioriterat att snabbt få in en webbläsare så jag lättare kan söka info på nätet (istället för att ha en annan dator på sidan om för webbsökningarna). Jag valde opera eftersom jag trivs med den webbläsaren, den är snabb och relativt lättviktig. Har kört chromium förut och den är också snabb men jag trivs inte lika bra där. Lättare alternativ som Midori är tyvärr ofta buggiga eller saknar funktioner man behöver.

E-post-klient blir Thunderbird då jag gillar den. Har tidigare testat sylpheed, claws och evolution men de föll mig inte i smaken.

Kontorsprogram då? Ska man våga köra Libre Office eller är det fortfarande Open Office som gäller? AbiWord ska ju vara ett alternativ men då får man ju bara ordbehandlaren. Troligen blir det Open Office.

Permalänk
Medlem

jag brukar köra thunar som filhanterare har inte direkt satt mig in i några andra eftersom jag tycker allting funkar som jag vill ha det med thunar. en aning konservativt kanske men jag kommer inte på någon anledning att inte rekommendera det i alla fall.

förut körde jag alltid pypanel eftersom den är snyggast men har tagit mig i kragen och börjat köra xfce-panel i stället. mycket tydligare och mer lättanvänd och funkar som det är tänkt.

en annan smart grej om man har många musknappar är att ställa in så att en av dom öppnar openbox-menyn oavsett om man är ovanför ett fönster eller inte, skönt att slippa dra runt pekaren så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har kommit en bit på vägen med openbox nu. Det blev mycket riktigt Thunar som filhaterare och som panel har jag tint2. Skrivbordsbakgrunden laddar jag in med Nitrogen. Terminalemulator är Rxvt unicode. SLiM är inloggningshanterare och har samma bakgrundsbild som mitt skrivbord.

Bra tips om att dedikera musknapp för menyn.