Haf 912 vs antec threehundred och andra budgetchassin

Permalänk
Medlem

Haf 912 vs antec threehundred och andra budgetchassin

Tja! Jag ska snart köpa en ny dator som jag själv ska sätta ihop och undrar om Haf 912 chassit är bättre än de billigare alternativen i 500- kronorsklassen. 730 kr(som är priset på inet.se) är verkligen max pris på chassit så helst inga dyrare förslag. Min brorsa har ett antec 300 som han är väldigt nöjd med och jag undrar om haf 912 är värt de 200 kr extra?Utseende är inte så värst viktigt utan jag letar efter ett chassi med bra kylning samt låg ljudnivå. Kom gärna med andra tips i under 700 kronors klassen då jag inte kollat på så många chassin.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är du lite felinformerad om du börjat tro att HAF 912 och Threehundred är bra alternativ när det gäller ljudnivå.

För det första så gör komponentvalet mer än chassit i denna bermärkelse och för att få en tyst dator behöver du i stort sett byta ut all kylning, både fläktar och kylflänsar och oftast även införskaffa fläktstyrning så du kan strypa fläktarna.

För det andra är dessa lådor enbart konstruerade för att maximera luftflödet vilket resluterat i att lådorna är öppna på alla sidor vilket gör att mycket ljud läcker ut. Dessutom är de inte utrustade med någon vidare hårddiskdämpning, fläktkontroller, dämpmaterial eller vibrationsdämpande material vilket med den tunna plåten förvärrar de ljudkällor som faktiskt finns.

Du kan ju börja med att skriva ned ditt komponentval så blir det lättare att råda dig.

Permalänk
Medlem

LanCool PC-K56 kostar runt 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Tyvärr är du lite felinformerad om du börjat tro att HAF 912 och Threehundred är bra alternativ när det gäller ljudnivå.

För det första så gör komponentvalet mer än chassit i denna bermärkelse och för att få en tyst dator behöver du i stort sett byta ut all kylning, både fläktar och kylflänsar och oftast även införskaffa fläktstyrning så du kan strypa fläktarna.

För det andra är dessa lådor enbart konstruerade för att maximera luftflödet vilket resluterat i att lådorna är öppna på alla sidor vilket gör att mycket ljud läcker ut. Dessutom är de inte utrustade med någon vidare hårddiskdämpning, fläktkontroller, dämpmaterial eller vibrationsdämpande material vilket med den tunna plåten förvärrar de ljudkällor som faktiskt finns.

Du kan ju börja med att skriva ned ditt komponentval så blir det lättare att råda dig.

Förlåt, jag märkte nu att jag hade skrivit lite dumt. Det jag menade var att jag helst vill ha ett chassi som kyler bra för ljudnivån den har,då menar jag alltså att om kylningen är bra för hur mycket extra det låter.
Resten hade jag tänkt ungefär det här(inte säkert och tar gärna tips på det också)
i5 760
Geforce 460 gtx eller Radeon 6850(osäker)
Samsung spinpoint 500 gb f3
Corsair TX 650 W
random dvdbrännare för 200 kr
ett sli/CF kompatibelt moderkort( lutar mot asus p7p55d E pro i nuläget)
Angående k-56 så läste jag att den verkar ha korta kablar som är ganska dumt men att den lär vara bra i övrigt. Jag har även ingen erfarenhet om Lian LI. Förlåt för missförståndet och tack för svaren.
Budgeten är som sagt runt 700 max för chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Förlåt, jag märkte nu att jag hade skrivit lite dumt. Det jag menade var att jag helst vill ha ett chassi som kyler bra för ljudnivån den har,då menar jag alltså att om kylningen är bra för hur mycket extra det låter.
Resten hade jag tänkt ungefär det här(inte säkert och tar gärna tips på det också)
i5 760
Geforce 460 gtx eller Radeon 6850(osäker)
Samsung spinpoint 500 gb f3
Corsair TX 650 W
random dvdbrännare för 200 kr
ett sli/CF kompatibelt moderkort( lutar mot asus p7p55d E pro i nuläget)
Angående k-56 så läste jag att den verkar ha korta kablar som är ganska dumt men att den lär vara bra i övrigt. Jag har även ingen erfarenhet om Lian LI. Förlåt för missförståndet och tack för svaren.
Budgeten är som sagt runt 700 max för chassit.

Ska du bara ha bra kylning duger båda bra, hade valt 912 då man kan ta bort hårddiskbur och ha riktigt långa grafikkort. Desstom adekvat kabeldragning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ska du bara ha bra kylning duger båda bra, hade valt 912 då man kan ta bort hårddiskbur och ha riktigt långa grafikkort. Desstom adekvat kabeldragning.

Tack, är inte så bra inom datorer så jag uppskattar hjälpen, vet du om fläktarna som följer med haf är bra och om det följer med fläkt kontroll?