Studenter! Hur ser ekonomin ut?

Permalänk
Skrivet av MooD:

Här ser jag två skillnader: att anse vad som är rätt samt vad man måste göra för att klara sig. Jag anser inte att bostadsmarknaden är bra, inte ens nästan bra. Den är urusel. Marknadshyror hade gjort att vi fått leva trängre och till ett högre pris, men alla skulle vara garanterade bostad från dag 1. Det hade jag föredragit framför det är nu; att du får vänta flera år men när du väl väntat kan du bo stort och till ett lågt pris.

Men. Den andra delen är att det defacto ser ut som det gör i Sverige och då måste man göra de åtgärder som krävs för att komma dit man vill! En liknelse är detta med jobb, utbildning är av mindre vikt vid valet av arbetssökande. Jag tycker inte det är bra att en med sämre kunskaper anställs istället för en med högre utbildning pga sina sociala kunskaper och arbetserfarenheter. Men det är verkligheten och då kan jag inte sitta och sura över det. Då får man anpassa sig och göra det som krävs, kanske satsa på att få bra erfarenheter och social kompetens istället för att sätta VG på varje tenta. Bara jag som blir lidande om jag trotsigt låser in mig på mitt studentrum och råpluggar och sätter VG på allt, ingen annan. Därför är det mitt ansvar att anpassa mig.

På samma sätt är det bara jag som blir lidande om jag går med inställningen "det borde inte vara så här, därför ställer jag mig inte i bostadskö! Så det så!"

Självklart måste man ju anpassa sig och de flesta gör nog det. Det jag reagerade var att man kan ju inte klanka ner på någon för att ens föräldrar inte ställde en i bostadskö när man var skitliten. Det kan man själv inte rå för.

Skrivet av MooD:

Kanske inte behövs mer än 1-2 helger per månad heller?
Säg att du jobbar 8 timmar med som kanske sämst 100 kronor per timme (inkl ob). Då blir det 1600 för en helg eller 3200 för två. Det är mer än en dubblering av sin inkomst (ja lånet är ju faktiskt ingen inkomst utan, just det: ett lån!)

Som jag sa sen senare, att hitta ett extrajobb där man bara kan jobba 1-2 helger per månad är inte jättelätt att hitta, framför allt inte i en studentstad. Jag skulle kunna tänka mig ett extrajobb, men jag har inte haft tid och orken att leta vilket man verkligen kommer få göra för det är inte gått om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Självklart måste man ju anpassa sig och de flesta gör nog det. Det jag reagerade var att man kan ju inte klanka ner på någon för att ens föräldrar inte ställde en i bostadskö när man var skitliten. Det kan man själv inte rå för.

Du har rätt i detta men samtidigt är det verkligheten. Som någon sagt,det viktigaste valet i ens liv är valet av ens föräldrar

Permalänk
Skrivet av MooD:

Men som sagt jag står där sedan ett år tillbaka trots att jag ska studera i växjö i 4 år. Men man vet ju aldrig, kanske får jag jobba där efter studierna och då lär jag kunna få lägenhet med 5 år i kötid. Så det handlar återigen om planering och försöka göra så att man har många alternativ. Tar inte många sekunder av ens liv att registerara sig där. Kunde man gjort istället för att skrivit ett forumsinlägg!

Seriöst hur många tänker på att de ska sätta sig i bostadskö när man går i 9an/1an på gymnasiet. Jag visste inte ens vad jag ville gå på gymnasiet och ångrade mitt val samt funderade på att byta linje. Inte fan tänke jag nu är det fan dags att ställa sig i bostadskö överallt utifall att jag vill gå på universitet och dessutom hade jag ingen aning om att bostadsköerna var flera år långa. När jag satte upp mig var jag fortfarande inställd på Lund och hade inga planer på Göteborg men under tvåan och trean ändrade jag mig och bestämde att jag ville plugga i Gbg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Seriöst hur många tänker på att de ska sätta sig i bostadskö när man går i 9an/1an på gymnasiet. Jag visste inte ens vad jag ville gå på gymnasiet och ångrade mitt val samt funderade på att byta linje. Inte fan tänke jag nu är det fan dags att ställa sig i bostadskö överallt utifall att jag vill gå på universitet och dessutom hade jag ingen aning om att bostadsköerna var flera år långa. När jag satte upp mig var jag fortfarande inställd på Lund och hade inga planer på Göteborg men under tvåan och trean ändrade jag mig och bestämde att jag ville plugga i Gbg.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sagt tidigare. Systemet är inte bra men verkligheten kräver ändå att du gör just detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Det är en politisk fråga. Ex i andra länder får du inga pengar alls av staten för du studerar, du måste till och med betala din utbildning osv. Andra länder har fungerande marknadshyror osv osv. Det är helt enkelt politik detta och efttersom vi har en blå regering som troligen även sitter nästa mandatperiod så kommer vi att dra åt det hållet som säger "ett bättre alternativ ska kosta mer". Ex om du köper en finare bil ska den kosta mer än en billigare. Samma med en utbildning, anses utbildningen bättre ska den kosta mer.

Men som sagt, tror inte ni har det lever sämre i stockholm. Jag tvingas ju som sagt åka till stockholm när jag ska roa mig, vilket kostar oerhörda summor pengar.

Fast det där är ju helt felvänd logik. Bostadspriserna har noll och inget med kvalitén på högskolan att göra. Det är två helt skilda fenomen så att börja applicera marknadsprinciper blir ju bara konstigt. Höga bostadspriser beror på bostadsbristen och vad som verkar vara en total ovilja från bostadsbolagen att investera i den typen av bostäder som faktiskt behövs. Det som byggs i Göteborg är mycket dyra skrytbyggen på attraktiva ställen mitt i stan med en hyra som få klarar av. Det som behövs är nya lite billigare lägenheter och en totalrenovering av alla miljonprojektshus som håller på att mögla sönder. Det är dock inte intressant eftersom det är långsiktiga investeringar, något som marknaden skyr som pesten. Det ska vara kortsiktigt eller inget alls och det gäller väldigt många branscher.

Sen håller jag med om att det enklaste sättet att få ordning på de flesta studenters ekonomi vore att lösa bostadsproblemet. Något så enkelt som att införa humana hyror på studentleägenheterna hade löst mycket i Göteborg. Just nu ligger de långt över vad andra lägenheter kostar. En etta på 28 kvadrat och kokvrå kostar ca 4000-4500 kr per månad. För samma pengar får man en betydligt större etta med kök i motsvarande områden fast då står det inte studentlägenhet på den. De borde kunna skala av en tusenlapp på hyran och då hamna på vettigare nivåer för en student. Den enda motiveringen jag har hört till ockerpriserna är för att motivera studenter att flytta därifrån för att se till att det finns fler lediga lägenheter för nya studenter. Det är ju ren BS eftersom 1, man blir utslängd ur sin studentlägenhet när man tar examen så man letar självklart efter ett riktigt boende ändå och 2, det finns inte så många alternativ.

Vidare är det där med att ställa sig i kö i flera år bara vettigt för en student men hjälper noll och inget om man vill ha en riktig lägenhet eftersom ingen använder sig av kötiden ändå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24