Blev du också vettskrämd som liten?

Permalänk
Medlem

Blev du också vettskrämd som liten?

Har alltid funderat på om det finns flera som blev rejält skrämda som liten och fick leva med rädslan i flera år innan det försvann.
Själv blev jag rejält skrämd av scenen från IT (Clownen Det) där en unge stoppar ned handen för att få en ballong vid avloppet i gatan vilket man i nästa stund får se clownens riktiga utseende med ett elakt gap :).

Kommer aldrig glömma hur rädd man var att bli lämnad ensam där riskan fanns att clownen kunde dyka upp eller alla mardrömmar som bara vällde in :D.

YouTube - Stephen King's "It" (Georgie Scene)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Har alltid funderat på om det finns flera som blev rejält skrämda som liten och fick leva med rädslan i flera år innan det försvann.
Själv blev jag rejält skrämd av scenen från IT (Clownen Det) där en unge stoppar ned handen för att få en ballong vid avloppet i gatan vilket man i nästa stund får se clownens riktiga utseende med ett elakt gap :).

Kommer aldrig glömma hur rädd man var att bli lämnad ensam där riskan fanns att clownen kunde dyka upp eller alla mardrömmar som bara vällde in :D.

YouTube - Stephen King's "It" (Georgie Scene)

Jag hade också obehag förr denna clownjävel som liten kille

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Har fått höra från morsran att man var med om en rätt så otäck histora när man var lite. Och att det är det som gör att man stammar till och från. Det har man ju visserligen gjort, stammat enda sen man var liten. Så något kan det ju ha med saken att göra. Vad vet jag.. :/ Men intressant är det ju.

Sen det här med clownen från IT, det är väl inte undra på att barn har tramatiska uppleverlser från liten då man nu i vuxen ålder tycker att clowner är obehaliga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jag har inte sett "It" och jag ogillar ändå clowner. hurr dur hatart.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hjälpsam

Appropå Clowner,
Pogo the Clown

Clowner är läskiga.

Jag var väldigt mörkrädd som liten men vet inte om det berodde på något särskilt, kanske fanns en elak apa i garderoben.

edit Fyllde i med en läskig bild av Pogo the Clown.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Appropå Clowner, Pogo the Clown Clowner är läskiga.
Jag var väldigt mörkrädd som liten men vet inte om det berodde på något särskilt, kanske fanns en elak apa i garderoben.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:l9H7WpvH3OMqrM:http://i302...

Den enda lösningen - YouTube - Family Guy - Evil Monkey

Permalänk

Berättelsen om filmen ovan fick mig att tänka på killer klowns from outer space som har en liknande scen. It hade jag inte sett men får gör det nu.

Annars var jag rädd för att vara ensam då jag var liten, att jag såg många skräckfilmer som ung var nog en bidragande orsak, men ingen scen gjorde mig vettskrämd. Den enda jag kommer på är när hajen i James bond bet sig igenom ett lås, där jag en natt hade en mardröm om just denna. Men då var jag inte många år.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Berättelsen om filmen ovan fick mig att tänka på killer klowns from outer space som har en liknande scen. It hade jag inte sett men får gör det nu.

Annars var jag rädd för att vara ensam då jag var liten, att jag såg många skräckfilmer som ung var nog en bidragande orsak, men ingen scen gjorde mig vettskrämd. Den enda jag kommer på är när hajen i James bond bet sig igenom ett lås, där jag en natt hade en mardröm om just denna. Men då var jag inte många år.

Fillmen "Killer klowns from outer space" är ju så bra. Där kan man snacka om evil clowns.
Ledsen för sidohoppet i tråden.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

nee ^^ ja skrämde alltid min lllebror kommer aldrig glömma hur ja klistrade dit huggtänder på toaletten och elaka ögon. nu tar han dock igen allt på mina kusiner o skrämmer dem som ja brukade skrämma han...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna_l:

nee ^^ ja skrämde alltid min lllebror kommer aldrig glömma hur ja klistrade dit huggtänder på toaletten och elaka ögon. nu tar han dock igen allt på mina kusiner o skrämmer dem som ja brukade skrämma han...

En annan scen som nästan tog livet av mig också när jag var liten var scenen i The Shining när den ruttna kvinnan reser sig upp ur badkaret och går skrattande mot Jack.

Permalänk
Medlem

Den enda mardrömmen jag kommer ihåg involverar Mårran från den tecknade tv-serien om mumindalen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

En annan scen som nästan tog livet av mig också när jag var liten var scenen i The Shining när den ruttna kvinnan reser sig upp ur badkaret och går skrattande mot Jack.

Jo, just den där filmen, The Shining skrämde upp mig rejält som liten och gjorde att jag alltid tyckte att det var obehagligt att röra mig i stora hotell och korridorerna där.
Speciellt var jag rädd för att de där två yxmördade tvillingarna skulle torna upp sig i slutet av en korridor, precis som i filmen..brr...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Fredagen den 13:e som 6-åring störde sömnen ett gäng i ett år eller så

Permalänk
Medlem

Blev skrämd när en stridsplan flygg 30-40 m över huvudet på mig en vanlig sommardag utan att jag visste att den skulle komma (var i tättbebyggt område). Efter det skakade jag av rädsla varje gång jag hörde en flygplan, självklart så bodde jag 10 km från en militärflygplats så jag hörde plan flyga hela tiden
Men det försvann efter några veckor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag var livrädd när jag tittar på Skrotnisse som liten, speciellt Bertil Enstöring

YouTube - Jag är frammeme

Fyfan så läskigt som ung, särskillt när han var fast i pyramiden.... *brr*

Visa signatur

Chuck Norris doesn't play God, playing is for children
Är glaset halvfullt, halvtomt eller dubbelt så stort som det behöver vara?

Permalänk
Medlem

Den svenska filmen Besökarna med Kjell Bergqvist, Johannes Brost mfl skrämde skiten ur mig fullständigt en gång när jag var liten, satt väl inte i i flera år kanske men jag kunde inte sova på ett tag efter att jag såg den.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3l:

Jag var livrädd när jag tittar på Skrotnisse som liten, speciellt Bertil Enstöring

YouTube - Jag är frammeme

Fyfan så läskigt som ung, särskillt när han var fast i pyramiden.... *brr*

Jo, den serien var en klass för sig :). Dock så tyckte jag som barn att den var skitrolig :D.

För att fortsätta ämnet så kommer jag nu ihåg en annan händelse då jag ej kunde sova på flera dagar.
Kommer inte ihåg vad filmen hette men den handlade om ett gård och vem som skulle ärva den tror jag. I vilket fall som helst så försökte en person skrämma bort de andra genom att ta på sig en mask och visa sig som ett spöke (tror jag). Och när jag fick se den där masken i en scen i bakrunden så blev jag skiträdd och for bakom soffan illa kvickt :). Notera att detta var mitt på dagen dessutom :D.

Permalänk
Medlem

Såg Alien och Jurassic Park när jag var alldeles för liten. Det resultera i att jag vägra att gå ner i källaren själv, även om det var ljust och mitt på dagen. När det var mörkt kunde jag knappt gå nära källartrappen utan någon vuxen i närheten.

Det är ju inget jag lider av idag, men å andra sidan var man rädd för mycket annat när man var liten. Hade även den klassiska "Otäcka saker under sängen rädsla" Trodde det fanns onda kråkor under den Våga knappt hoppa ur sängen för då skulle benen blottas för de ondsinta kråkorna som jag trodde fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Berättelsen om filmen ovan fick mig att tänka på killer klowns from outer space som har en liknande scen. It hade jag inte sett men får gör det nu.

Annars var jag rädd för att vara ensam då jag var liten, att jag såg många skräckfilmer som ung var nog en bidragande orsak, men ingen scen gjorde mig vettskrämd. Den enda jag kommer på är när hajen i James bond bet sig igenom ett lås, där jag en natt hade en mardröm om just denna. Men då var jag inte många år.

Haha var också skiträdd för hajen när jag var liten. Minns min första usa resa (åtta år gammal) mest från det. Kollade igenom en hel del James Bond filmer och hajen var fan läskig alltså. Hade jobbiga mardrömmar efter att ha sätt The Spy Who Loved Me.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Ibland kan jag inte sova därför att så fort jag sluter ögonen och det blir svart, så kommer det ett elakt green goblin/joker ansikte åkande mot mig. Som liten var det en mardröm men på senare år har det förvandlats till ett minne som bara dyker upp då och då.

Berättade detta för min mamma för några år sen på tal om ingenting liksom och hon visste precis vad det var. Tydligen så åkte vi till nån festival/cirkus kring Varberg för säkert nästan 20 år sedan. Min kusin som då var tidig tonåring skulle åka den läskiga berg- och dalbanan och givetvis ville jag inte vara sämre.
När vi väl kom ut på andra sidan av det där tältet skakade jag som ett asplöv och de var tvungna att lägga mig ner.

Cool story bro!

Permalänk
Medlem

Feta mardrömmar från Alien och a nightmare on elm street

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Chucky förföljde mig i några år

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arkiv X & Stephen Kings It :'(

Mogen som jag var övertalade (=tjatade) jag på far min att jag skulle få se Arkiv X och diverse skräckfilmer vid 12-14 års ålder. Man förstår nog inte hur pass känslig som man faktiskt är vid den åldern. Nåväl, mardrömmar och diverse annat strunt fick man stolt stå ut med.

Gammal är äldst och klokast devisen stämde redan då och stämmer nog lika bra idag.

Permalänk
Medlem

Var väll 11 år eller något... Åkte spöktunneln på tivolit, jag satt och nästan grät med händerna för ögonen menads morsan garvade xl.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Min käre far tog med mig på bio någon gång för länge sedan och vi såg Glasblåsarens barn, tyckte hela filmen var jobbig, men när karaktären Narna kom in i bilden började jag grina..

YouTube - Fat lady becomes a brutal teacher

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Loaded:

Den svenska filmen Besökarna med Kjell Bergqvist, Johannes Brost mfl skrämde skiten ur mig fullständigt en gång när jag var liten, satt väl inte i i flera år kanske men jag kunde inte sova på ett tag efter att jag såg den.

Samma för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag var väl kanske inte så "liten" när jag såg filmen "Dead And Buried"

men den hängde kvar LÄNGE i mitt sinne. Fy 17...hade jag vetat hur läbbig den var så hade jag aldrig tittat på den filmen

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Jag var väl kanske inte så "liten" när jag såg filmen "Dead And Buried"

men den hängde kvar LÄNGE i mitt sinne. Fy 17...hade jag vetat hur läbbig den var så hade jag aldrig tittat på den filmen

Allting som kan skada dina ögon är äckligt obehagligt tycker jag. Det kryper på en på något sätt.

Permalänk
Avstängd

Kort och gott: nej.:)
(Har aldrig varit rädd av mig som liten:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

El-kraftverk (vattenkraft ofc) , reningsverk, kärnreaktorer hela köret skrämmer mig, maskinerier under vatten helt enkelt. Jag föll i en liten sjö innehållande en vattenpump av modell större vid en bondgård när jag var liten, scared the shit out of me och jag kunde inte bada på badhus på år. Man hör nämligen maskineriet från vågmaskiner osv under vattnet och det var för mycket.

Nuförtiden har jag inga problem med det men jag får fortfarande rysningar av sådana anordningar otroligt va konstiga fobier man har haha.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya