Permalänk

Problems!

Ska börja lira SC2 med min kusin så jag fick ärva hans gammla data för ett par veckor sen. Han sa att allt som saknades var en hårdisk så drog iväg i veckan och fixxade en ny. Nu har jag problemet att när jag startar datan så får den ingen kontakt med min skärm. Den piper med ett ganska jämt intervall och sedan stänger den av. Efter lite letande hittade jag att det fattas DDR minnen i datan. Så mina frågor är.

Vilka typer av DDR passar mitt modekort? Modekortet heter ASUS M2N68-LA
Om jag sätter in nya i datan borde den gå att boota då ?

Och om nu detta skulel funka
Antar att jag bara startar datan med windows cd i och kan välja att installera på den nya hårdisken precis när jag bootat?

Permalänk
Vila i frid

M2N68-LA sitter i en COMPAQ Presario. Motherboard Specifications, M2N68-LA (Narra2) - HP Customer Care (United States - English) dvs du ska köpa DDR2. HP själva anger ingen QVL för det moderkortet så du är "on your own" där om det skiter sig.

Permalänk

Tack hasenfrasen köpte två ddr2 533mhz dom verkar funka bra. Nu har jag ett nytt problem. Jag ska ta det från början så kanske det blir lättare att förstå vad som är fel.

Jag fick en dator av min kusin utan minnen och hårdisk. Jag har nu fixxat båda två. Problemet nu är att när jag skulle starta datan med nya hårdisken så stänger datan av sig innan jag hinner komma till windowsinstalationsprogramet. Jag provade även med en annan hårdisk där jag redan har windows installerat och samma sak händer. Den försöker boota och stänger av sig. Det enda ja lyckats göra är att trycka F11 i början så jag kommer till setup menu. Där han jag kolla i ungefär en minut sen stängde den av sig igen. (Om det spelar nån roll han jag se att den hittar dom nya DDR minnena iaf.)

Nån som vet vad som kan vara fel? Varför stänger den av sig?

Permalänk
Vila i frid

Chansen att Windows ska funka om du flyttar hårddisken från en dator till en annan dator är 1 på 100. Det är nyinstallation som gäller. Har du en fabriksdator kan jag ge lite konkreta tips på ett väldigt enkelt installationsförfarande.

Att datorn stänger av sig efter en minut i BIOS betyder att det är något som överhettas. Saknas kylpasta mellan cpu och kylare? Är cpufläkten paj? Är grafikkortsfläkten paj? Provat annat nätaggregat? Ett vanligt problem är svullna kondingar på moderkort, grafik och i nätagg.