Nätverksproblem efter att server varit avstängd ett par dagar..

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem efter att server varit avstängd ett par dagar..

Hej på er,

Sitter nu med en server med inbyggt nätverkskort som lyckades paja nätverkskortet eller liknande efter
att den stått avstängd ett par dagar.

Både vid uppstart och när jag kör "/etc/init.d/network restart" så får jag följande felmeddelande;
"Bringing up interface eth0: Device eth0 has different MAC address than expected, ignoring."

Sökte på Google och fick bland annat fram att man skulle kolla filen;
"/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0"
Se så att rätt MAC adress stod med där, vilket det gör..

Andra har gett tips om att starta om nätverksinterfacet.. Inget verkar fungera..

Servern fungerade senast förra veckan då jag drog ur backup från den.. Via nätverket dessutom..
Nu så får jag bara det felet och kan inte lyckas få igång interfacet igen och skulle uppskatta om någon
sitter på information som kan lösa problemet!

Tack på förhand!

Edit..
Kör CentOS 5.5 32-bit om det kan vara av intresse.

Edit2..
Hittade en annan sajt där de sa att man kunde ta kommentera bort MAC raden.. Fick då ett annat meddelande;
"Bringing up interface eth0: e100 device eth0 does not seem to be present, delaying initialization."
Gött.. då finns inte nätverkskortet längre eller? Ett inbyggt sådant.. Det har bara sprungit iväg?

Permalänk
Vila i frid

Shit happens. Jag hade ett Asus Commando (965p baserat, numera uppbrunnet) där en av inbyggda LAN-adaptrarna saknade MAC-adress, dvs det stod 00:00:00:00:00:00 istället för något vettigt. Det gick fortfarande att använda i Windows om man ställde in MAC-adressenen manuellt i Enhetshanteraren. Blir väl till att köpa ett PCI-kort för 150 spänn som ersättning - eller en USB-NIC adapter USB 2.0 till Ethernet adapter 10/100 Mbps

Permalänk
Medlem

hasenfransen: Du hade säkert maila ASUS support och förklara problemet så ger de dig verkyg för att flasha om ROMmen på för NICen. Jag har kontaktat andra tillverkare när jag flashat sönder mina NICar. Med samma verktyg kan man även sätta MAC addressen om man vet att flashen i sig är friskt för övrigt. Men men,,, kan kräva NDA...

Hur som helst åter till topic, har ingen CentOS burk uppe jag kan logga in just nu men problemet är nog inte problem med configen där utan udev.
vad säger ifconfig -a ? har rätt interface rätt MAC?

Jag tror det är så enkelt som att gamla interfacet finns kvar i någon av filerna i /etc/udev/rules.d/
Ta bort den raderna som har NICarnas MAC addresser, eller kanske till och med hela filen så fungerar det som vanligt igen. Den kommer ändå att återskapas nästa vid nästa boot. Flytta undan filen till din hemkatallog t.ex.

Permalänk
Medlem

Hallå på er,
Tröttnade till slut på NC94FL-525-LF som jag försökte få igång..

Tänkte att eftersom det inte fungerar och jag inte har något kvar som behöver kopieras över från servern
så kunde jag lika gärna installera om servern.. Men oavsett vilken linux dist jag använde, även om jag
gick tillbaka ett par versioner eftersom det brukar fungera ibland då gamla drivisar försvinner från nya distar,
så ville ingen dist hitta nätverkskortet..

Så.. vad gjorde jag åt det? Jag tog en ny burk som står hemma och samlar damm.. Körde in disken i den och minnena,
installerade en linux dist där och allt flyter på.. Snabbare processor, från 1.8 till 3.0GHz, bättre stöd för minnena
som inte verkade gillas av Jetway kortet..

Helt enkelt verkar det fungera bättre..

Sen att man kanske kan lösa problemet med Jetway kortet på något sätt, sure.. Men jag slängde skiten, har bara varit
strul med det sen jag skaffade det, önskar ingen annan de problem jag fått gå igenom med det kortet..

Visst att jag valt att köra server på, kanske inte riktigt det som är meningen? Vad vet jag..
Men att min gamla P2 450Mhz i garderoben klarar serverjobbet bättre än Jetway kortet, det tycker åtminstone jag talar
för vilken skit Jetway är.. Åtminstone det kortet jag hade..

Däremot så tackar jag er för att ni svarat på tråden, även om ni säkert hade velat se lite mer felsökning och så

Permalänk
Medlem

Slängde kortet? Kunde du inte gett bort kortet istället? Aja bra att du löste problemet på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.