Permalänk
Medlem

Dubbelmoralens land

Ja USA är ju ett land med väldigt konstiga brottstraff.

I USA är det olagligt att ha sex med en 16åring då jag antar att 16åringen inte klarar av att ta sådana beslut. I USA kan en 16 åring dömas till livstid. Jag tycker det är ganska sjukt och undrar verkligen om de kan motivera sina straff på något bra sätt. På vilket sätt skulle en 16årig kille ta skada så att det skulle kunna motsvara ett straff på som mest 30 år? JAg är ingen USA hatare men USA är fan ett sjukt land ibland.

Lärarinna hade sex med sin elev ? på sjukhuset | Nyheter | Aftonbladet

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Innebär det inte att brottsrubriceringen som är aktuell, typ sexuellt utnyttjade av minderårig, har en straffskala som sträcker sig till 30 år?
Jag misstänker att sanningen inte är mer spektakulär än så. I framtiden kanske du skulle ta och besöka lite mer seriösa nyhetssidor än aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Ja USA är ju ett land med väldigt konstiga brottstraff.

I USA är det olagligt att ha sex med en 16åring då jag antar att 16åringen inte klarar av att ta sådana beslut. I USA kan en 16 åring dömas till livstid. Jag tycker det är ganska sjukt och undrar verkligen om de kan motivera sina straff på något bra sätt. På vilket sätt skulle en 16årig kille ta skada så att det skulle kunna motsvara ett straff på som mest 30 år? JAg är ingen USA hatare men USA är fan ett sjukt land ibland.

Lärarinna hade sex med sin elev ? på sjukhuset | Nyheter | Aftonbladet

USA's olika stater har väldigt olika ålder på age of consent. Vissa har 18 eller 17 år men de flesta har 16 år.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ja 4chan är ju en site med väldigt konstiga bans.

På 4chan är det olagligt att visa sex med en 16åring då jag antar att 16åringen inte klarar av att ta sådana bilder. På 4chan kan en 16 åring dömas bannas på livstid. Jag tycker det är ganska sjukt och undrar verkligen om de kan motivera sina bans på något bra sätt. På vilket sätt skulle en 16årig tard ta skada så att det skulle kunna motsvara en ban på som mest 9001 år? Jag är ingen hönsmorsa men 4chan är fan ett sjukt ställe ibland.

Inge shota tillåten på 4chan | Vadhetere | Ljugareposten

Mja.. alltså.. AB..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Dubbelmoral är ett fint ord, på vilket sätt är just denna händelse ett exempel på detta? OBS inte sagt att usa som sverige har en massa knepig moral, som delvis baseras på sagoberättelser.

Byxmyndighet handlar annars om att skydda en grupp individer från äldre personers sexlustar, inte att alla personer under denna ålder är för omogna att själva besluta. Och det är inga problem för en byxmyndig att ha sex med en ej byxmyndig, om de är mogna av sig och har vett att dölja det. Paret i det aktuella fallet så hade deras sexualitet helt tagit över deras förstånd.

Strafftid och proportion, så beror det helt på vad man har som referens. En lärare som utnyttjar sin ställning och har sex med en ej byxmyndig elev, ja vad är lämpligt straff? Personen har ju fullkomligt ignorerat allt vad sociala normer är och lever i sin egen värld och regler utanför oss andra.

Min åsikt är att 30år på fängelse blir extremt kostsamt för skattebetalarna, nu kommer väl inte hon heller att få 30år då det väl snarare är maxstraffet för brottstypen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tja...dom har ju dubbelmoral på flera olika nivåer... Det som hände i Chile 1973 t.ex.

USA, "demokrati" till varje pris.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju börja undra hur det är ställt med moralen i det förvirrade landet USA. Så fort den minsta lilla bröstvårta råkar titta fram lite oskyldigt i en tv sändning så blir det ett ramaskri utan dess like. Men att vara en världens största producenter av hårdporr filmer är tydligen helt ok.

Permalänk
Skrivet av jycken:

Ja man kan ju börja undra hur det är ställt med moralen i det förvirrade landet USA. Så fort den minsta lilla bröstvårta råkar titta fram lite oskyldigt i en tv sändning så blir det ett ramaskri utan dess like. Men att vara en världens största producenter av hårdporr filmer är tydligen helt ok.

Tycker snarare att det är sjukare att man inte får visa en bröstvårta på TV men de har inga problem att visa en person som får halsen avskuren.

I det första fallet så säger de att barnen kan ta skada men de tar inte skada i det andra fallet... sjukt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Vad är moral, är ett mer moralisk samhälle likamed ett bättre samhälle? Isåfall vad betyder då moraltanter? Frågorna jag nämnde kan man se som retoriska, men de belyser det faktum att moral-brist egentligen är ett glåpord som man kan kasta på individer med en annan livsåskådning än vad ens grupp har, och då tro att man per automatik har rätt.

Tar vi sverige så har vi statliga byggnader där vi har massavrättningar av mänskliga varelser(foster), men avrättning av en grov brottsling så börjar folk prata humanism trams. Likaså om någon begår ett riktigt grovt brott, ja då lägger staten ner en massa pengar och anställer vakter för att beskydda personen från pöbeln, när staten tror att pöbeln har lugnat ner sig (säg 10-18år) så släpper de ut personen ofta med skyddad identitet.
Knepig moral? Det beror bara på från vilket perspektiv man ser något ifrån.

Befolkningen i usa tror på att folk som har begått brott ska straffas, där straffas är bokstavligen. Alltså meningen med fängelse etc är att det ska svida, rehabilitering prioriterar de inte, däremot tror de på avskräckande straff. Vilket som är bäst beror såklart på vilken typ av individer som man straffar.

Tar vi porren så är det utåt något fult i usa, fast de flesta individer själva ser på det. Detta handlar om sociala normer där individer försöker passa in.
Detta är dock en korrekt benämning på dubbelmoral, men dubbelmoral är bara en konsekvens av en idiotisk moral från första början. I sverige så tycker jag att vi inte är så mycket bättre, dock anser jag att vi generellt har mindre moral än de i usa.
Med detta menar jag att vi mindre bryr oss om sociala normer etc, folk får mer göra vad de vill även om det negativt påverkar någon annan. (folk blir upprörda i början men glömmer fort)

Skrivet av mortifer666:

Tycker snarare att det är sjukare att man inte får visa en bröstvårta på TV men de har inga problem att visa en person som får halsen avskuren.

I det första fallet så säger de att barnen kan ta skada men de tar inte skada i det andra fallet... sjukt.

Fast liknande trams gäller i sverige där barn får se när folk i verkligheten avrättar djur, men en artfrände, ja då blir det rabarber. (säg en oskyldig ko, jämtemot en seriemördare)

Så vad är rätt och vad är fel, beror på vilken åskådlig man har. i Usa är porr något fult p.g.a. deras religiösa tro, avrätta däremot är enligt bibeln inte fel vid behov. (iaf som jag tolkar den, nej jag är inte kristen)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dosman:

USA är inte så mycket dubbelmoralens land utan ett land utan moral överhuvudtaget.

Nää? Det finns ju lagar i USA?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Nää? Det finns ju lagar i USA?

Ja lagar är ju ett tecken på att moral finns, om moral i ett land inte finns så hur skulle det fungera då? Anarki, nej då är det en jädra massa moral i landet. Då gäller det dessutom att följa "moralkoderna" väl som finns i de olika regionerna.

Så vad moral är och vilken betydelse mer eller mindre moral har är komplicerat, nu kan man hålla på och diskutera semantik. Men problemet med ordet moral anser jag vara att man lätt kan använda detta som ett skällsord och vinna lätta poäng mot folk som inte tänker efter.
Alltså "oavsett" varifrån man kommer, så kan man hävda att andra personer saknar moral eller åtminstone ha en vrickad sådan, bara för att de inte grunnar sin moral på samma livsåskådning som en själv.
Tar vi sverige så ligger vi bra till med lite våldsbrott, däremot ligger vi knappast inte bra till med att ha stabila kärnfamiljer etc. (folk gör som de vill, barnen kommer i andra hand, ny sängkamrat är ofta viktigare)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".