Permalänk
Medlem

Frågor kring Ubuntu

Hej!

Jag ska snart beställa mig en dator från GGS-Data och det blir en Minuet (Art.nr: 10488) med Ubuntu 10.04 LTS 64-bit. För ni som vill kolla in mer info om datorn så kan ni gå in på ggsdata.se och sen klickar ni på "stationära" och väljer "Minuet" och så är det den översta datorn som har samma artikelnr som jag nämnt början i texten.

Nu till mina frågor.

Eftersom jag ska köra med Ubuntu som operativsystem så undrar jag vilket virusskydd jag ska använda som är rekommenderat? Helst vill jag ha något i stil med t.ex. Eset Smart Security, de skyddar mot virus/spyware/spam och har en bra brandvägg. Jag har det på min laptop med Windows 7 och jag har aldrig haft ett bättre skydd på någon dator genom tiderna.

Sen undrar jag också om Ubuntu är baserat från Linux?

Med vänlig hälsning
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Ubuntu är en Linuxdist. Du ska ej ha något antivirus då du ej har användning för det.

Visa signatur

Flashback Forum - https://www.flashback.org/
Opera browser | Faster & safer internet - http://www.opera.com/

Permalänk

Svar om Ubuntu

Ubuntu är en linux-distribution som du misstänker.
Eftersom linux från början är mycket säkrare än Windowsprodukter, det kräver nästan lite fantasi att bli utsatt för virus så behövs inget virusskydd.

Om du vill slippa att bli spårad på nätet av tracking-cookies och liknande skulle jag rekommendera att du tittar på säkerhets add-ons till din webläsare (vilket nog kommer bli Firefox)

Hoppas det är svar på dina frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathiasH:

Eftersom jag ska köra med Ubuntu som operativsystem så undrar jag vilket virusskydd jag ska använda som är rekommenderat?

Det är inte i närheten så vanligt med virus till linux på samam sätt som till Windows. Så länge du håller dig borta från allehanda pr0n- och warez-sidor så borde du klarar dig. Med sunt förnuft och brandvägg kommer man långt. Jag körde XP i tre år utan skydd och det gick - hör och häpna - bra!
Men det finns några myter jag vill ta död på, eftersom det skapar en falsk säkerhet. Bl.a:

Skrivet av deinonychus:

Eftersom linux från början är mycket säkrare än Windowsprodukter, det kräver nästan lite fantasi att bli utsatt för virus så behövs inget virusskydd.

Riktigt så enkelt är det inte. Linux är visserligen konstruerat ur ett säkerhetsperspektiv redan från början, men det gäller på ett mer funktionella plan. D.v.s. vad användare kan och tillåts göra. Virus och andra skadliga program använder sig av brister i kod och inte bara användarens bristande omdöme för att få kontroll över datorn.
För den som orkar kan gärna besöka Bugtraq och själv räkna antalet säkerhetsbrister i respektive operativsystem. SecurityFocus

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fast det är enbart IDG.se skribenter som räknar buggarna och säkerhetsluckorns mängd, iaf när det gäller webläsare. Men fördjupar man sig lite längre in i dem så kan man ju faktiskt se att det är rättså stora skillnader på skalorna.
Oi, Firefox 3 måste vara sämst pga att de har mest buggar!!! Eller kanske för att de har störst fokus på säkerhet jämnfört mot de andra. Till skillnad från Microsoft så är man ju faktistk stolt över de buggar man hittar och inte bara försöker sopa undan problemet under mattan i hopp om att ingen märker tills nästa version.

Linux är säkert men inte idiotsäkert. Det finns folk som skulle kunna köpa till sig ett slott som klarar atombomber etc... men sen sitter om med ytterdörren vidöppen och undrar hur tjuvarna kom in kan inte vara något annat än idiotism. Linux är precis så säkert som användaren gör det till.

Permalänk
Medlem

Efter allt man läst nu så känns det som att man inte behöver någon brandvägg eller virusskydd med tanke på hur säkert operativsystemet i sig är så säkert och sen om man surfar med sunt förnuft som en tidigare nämnde

Måste tacka er alla för bra svar. Har pluggat in ganska mycket idag om Ubuntu. Och snart blir jag en ägare till de med. Ska bli väldigt kul att leka lite med Ubuntu och förhoppningsvis någon gång lära sig konfigurera Ubuntu själv.

Mvh
Mathias

Visa signatur

• HP Pavilion DV6-6103eo
• Sony Ericsson Xperia Ray