Hög spänning av att kortsluta något?

Permalänk
Medlem

Hög spänning av att kortsluta något?

Tjena!
För några dagar sedan höll jag på att experimentera med att koppla runt lite elprylar, en liten elmotor, inget speciellt. Som strömkälla använde jag en gammal blyacc-laddare på ca 12-14v och 500mA, inget jättefarligt. På något sätt råkade jag komma åt ena underarmen mot en kontakt samtidigt som jag höll i den andra handen en elkontakt. På något sätt råkade jag kortsluta eliminatorn och jag fick en jävla elchock som kändes som om man råkat röra ett elstängsel.

Riktigt förundrad över hur 12 V kan ge en sån stöt mätte jag spänningen över eliminatorns kontakter och den visade inget konstig, 12-14v. Sedan provade jag, efter att ha samlat lite mod, att sätta båda kontakterna mot benet. Som väntat hände inget.
Tillslut mätte jag med multimetern över de båda kontakterna när jag helt enkelt kortslöt de en kort stund. Om multimetern var inställd på AC visade den över 1000v.
Vet någon vad som hände?

Av någon anledning lyckas jag alltid få elstötar när jag el-mekar trots att jag inte ens håller på med högspänning:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Precis då en krets sluts uppstår strömspikar, detta är de gnistor man kan se vid slutande av en krets, detta lär också vara det du observerat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Hah otur! Du kanske hade någon kroppsdel mot någon jordpunkt, ett element t.ex? Vet dock inte om det skulle kunna ge såna utslag ändå :S

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Även om du håller på med låg spänning så finns hög ampere, när vi kommer upp till en 4 micro ampere börjar det bli farligt.

Även om volt må låta läskigt är det oftast inte vad som gör ont!

Permalänk
Medlem

Vad äre man säger, det är strömmen som dödar, inte spänningen. Vid 25mA så börjar det kännas i fingrarna, vid 50-60mA kan man inte släppa tagen och vid 80mA så krampar andningen, något sådan är det iaf, någon borde veta mer exakt. Men vad jag har fått lära mig så skall man (i teorin) kunna ta i en 230v ledning utan att det händer något, förutsatt att man inte har några sår eller annat som kan påverka resistansen, fick lära mig det hos ett ABB företag (SAP) jag praktiserade hos som höll på med Elnät så känns som en säker källa, om någon undrar

Permalänk
Medlem

Visst kan det uppstå gnistöverslag, men det gör den väl inte för att strömmen ökar utan för att vid ett vist ögonblick kommer kontakten tillräckligt nära för att luften emellan ska bli elektriskt ledande?

I alla fall, jag har inte några jordade uttag och var inte närheten av något jordat. Jag har inte vågat experimentera så mycket då jag inte vill ta sönder min multimeter, men det känns som om att det inte rör sig om en kort spänningshöjning.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mazda282:

Tillslut mätte jag med multimetern över de båda kontakterna när jag helt enkelt kortslöt de en kort stund. Om multimetern var inställd på AC visade den över 1000v.
Vet någon vad som hände?

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Om du verkligen kortslöt kan du omöjligen få 1000V AC, det är emot fysikens lagar, vid kortslutning är det 0V mellan polerna, du kan inte göra en enkel skiss på hur du kopplat eller så?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Itchago:

Vad äre man säger, det är strömmen som dödar, inte spänningen. Vid 25mA så börjar det kännas i fingrarna, vid 50-60mA kan man inte släppa tagen och vid 80mA så krampar andningen, något sådan är det iaf, någon borde veta mer exakt. Men vad jag har fått lära mig så skall man (i teorin) kunna ta i en 230v ledning utan att det händer något, förutsatt att man inte har några sår eller annat som kan påverka resistansen, fick lära mig det hos ett ABB företag (SAP) jag praktiserade hos som höll på med Elnät så känns som en säker källa, om någon undrar

Nja..... en normal jordfelsbrytare för personskydd löser ut runt 30mA läckström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man har en spole någonstans i strömkretsen och kortsluter så bildas ett kraftigt magnetfält runt spolen, när sedan strömmen bryts (man tar isär trådarna) snabbt så "laddas" detta magnetfält ur, induceras i spolen, och detta ger en spänningstopp som är många gånger högre än den spänning man matade med.

Angående att ta i 230 volts kablar med fingrarna så är det helt ofarligt bara man tar i ENA kabeln och INTE har "bra" kontakt med annan kroppsdel mot annan kabel eller jord, vattenkran, element osv. För att det ska bli farligt så ska strömkretsen vara sluten, det är inte spänningen som dödar det är strömmen, låg spänning ger låg ström genom kroppen, hög spänning ger hög ström, men om kontaktresistansen är hög,man står på ett torrt trägolv blir det ingen hög ström fast spänningen är hög, står man däremot barfot i en vattenpöl med våta händer så blir kontakresistansen låg, det ger höga strömmar....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om man har en spole någonstans i strömkretsen och kortsluter så bildas ett kraftigt magnetfält runt spolen, när sedan strömmen bryts (man tar isär trådarna) snabbt så "laddas" detta magnetfält ur, induceras i spolen, och detta ger en spänningstopp som är många gånger högre än den spänning man matade med.

Angående att ta i 230 volts kablar med fingrarna så är det helt ofarligt bara man tar i ENA kabeln och INTE har "bra" kontakt med annan kroppsdel mot annan kabel eller jord, vattenkran, element osv. För att det ska bli farligt så ska strömkretsen vara sluten, det är inte spänningen som dödar det är strömmen, låg spänning ger låg ström genom kroppen, hög spänning ger hög ström, men om kontaktresistansen är hög,man står på ett torrt trägolv blir det ingen hög ström fast spänningen är hög, står man däremot barfot i en vattenpöl med våta händer så blir kontakresistansen låg, det ger höga strömmar....

Hoppas inte allt för många tänker prova det du säger 230kablar är näst intill alltid farliga att ta i förutom i helt perfekt isolerade förhållanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hoppas inte allt för många tänker prova det du säger 230kablar är näst intill alltid farliga att ta i förutom i helt perfekt isolerade förhållanden.

Jag glömde skriva att bara för att man kan ska man ändå inte göra det......

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Itchago:

Vad äre man säger, det är strömmen som dödar, inte spänningen. Vid 25mA så börjar det kännas i fingrarna, vid 50-60mA kan man inte släppa tagen och vid 80mA så krampar andningen, något sådan är det iaf, någon borde veta mer exakt. Men vad jag har fått lära mig så skall man (i teorin) kunna ta i en 230v ledning utan att det händer något, förutsatt att man inte har några sår eller annat som kan påverka resistansen, fick lära mig det hos ett ABB företag (SAP) jag praktiserade hos som höll på med Elnät så känns som en säker källa, om någon undrar

Och vid 2 A så steks man direkt!

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om man har en spole någonstans i strömkretsen och kortsluter så bildas ett kraftigt magnetfält runt spolen, när sedan strömmen bryts (man tar isär trådarna) snabbt så "laddas" detta magnetfält ur, induceras i spolen, och detta ger en spänningstopp som är många gånger högre än den spänning man matade med.

Angående att ta i 230 volts kablar med fingrarna så är det helt ofarligt bara man tar i ENA kabeln och INTE har "bra" kontakt med annan kroppsdel mot annan kabel eller jord, vattenkran, element osv. För att det ska bli farligt så ska strömkretsen vara sluten, det är inte spänningen som dödar det är strömmen, låg spänning ger låg ström genom kroppen, hög spänning ger hög ström, men om kontaktresistansen är hög,man står på ett torrt trägolv blir det ingen hög ström fast spänningen är hög, står man däremot barfot i en vattenpöl med våta händer så blir kontakresistansen låg, det ger höga strömmar....

Du kan mycket väl vara något på spåren. Om jag inte minns fel är väl det där Lentz lag?

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06