Permalänk
Medlem

Starkt pip-lud VAD????

Hej märkte för några dagar sen att datorn ungefär var 3:e minut ger i från sig ett starkt pip-lu (och nej har inte tinnitus ;D). Trodde det var mitt gtx460 som gjorde problemet då bilden vart randig, men idag testade jag med ett 8800gt 1gb och det tjuter lika mycket.

Så vad kan det vara som gör detta fel? Måste veta vad jag ska reklamera då den är 1,5 gammal.

Specs..

Phenom II x6 1055t (@3.4) pip innan jag klockade..
Gigabyte 890gpa- ud3h
Gigabyte Gtx 460 OC (pci port @100 mhz)
WD black 1tb
ddr3 4gb @ 1631 (standard 1600)
750w corsair

Permalänk

Moderkortets BIOS har larmfunktioner för långsamma/stoppade fläktar, felaktiga spänningar, övertemperatur och öppet chassie.
Gå in i BIOS (Power) och se efter var nivåerna ligger och när de skall larma.
Dammludd i fläktar och kylare kan vara en anledning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Men tycker ju inte bilden borde bli konstig då?

EDIT: kollade igenom och jag har inte satt några larm funktioner. Ang dammet så är de flesta fläktarna nya och de gamla är dam fria... och vet inte hyr fläkten kan göra bilden randig,...

Permalänk

Antagligen hör du då en högre ton än BIOS-larmet. Jag hade för en tid sedan ett enkelt pusselspel som fick datorn att vissla pulserande med hög ton. Jag slängde ut det spelet eftersom inget annat har fått mina datorer att uppföra sig så. Den randiga bilden kan bero på tillfälligt minnesfel i RAM eller bildminne på grund av onormalt hög temperatur eller felaktig/otillräcklig nätaggregatspänning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har redan testat ram-minnena med windows egna test och utan några fel.

Och angående strömmen borde väl mitt 750 drar runt burk ganska lätt? Men kan testa dra ut allt onödigt. Tar även bort all klockning.

Bios hade upptäckt intrång i burken men det är resetat med samma pip.

Tempen är:
Cpu: 35
MB: 30
Gpu: 29
Hårddisk: 32

Och bild minnet borde väl inte fela när det var likadant med annat kort?

EDIT: forfarande kvar....

Permalänk

Jag kan bara ge generella tips i detta fall. Någon annan tråd hade pipanden inifrån en Phenom x4 955...
Kör du något speciellt program/spel eller kommer ljudet även vid lätt Internet surfing ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det kommer hela tiden, man behöver inte göra någonting egentligen..

men tänkte testa att flasha bios då det stog att "fixing sound issue when driving ET6" och det är väl easytune6.... Så tänkte att det manuella klockning kunde göra nåt liknande. Men det gick inte bara för att jag köra w7 x64....

Permalänk

Om pipet kommer så regelbundet så felsök genom att först stoppa upp i BIOS ett tag och hör om ljudet återkommer.
Starta annars i Felsäkert läge och lyssna igen. Därefter bör du kunna härleda om något program/process (Aktivitetshanteraren) är orsak till pipandet.

Jag ser att BIOS uppgraderingen FD (F7 i v1.0) åtgärdar "Fix audio noise issue while running ET6 in Win7"...
Har du inte senaste BIOS så uppdatera det ändå. Ladda ner filen och uppdatera inifrån BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt dum fråga, men hur skapar jag en boot-cd med dom 3 filerna?

sen börjar det när bios laddas....så antar att det är hårdvaru fel eller som sagt nåt i bios, men har svårt att hitta felet, hoppas uppdaten fungerar

tack för all hjälp

Permalänk

Du placerar datafilen (890GPAD3.F8) på t.ex. ett USB-minne och kör Q-Flash inifrån BIOS.
Inne i BIOS finns hjälpen "<F8> Access the Q-Flash utility"

Citat:

What is Q-Flash™?
With Q-Flash you can update the system BIOS without having to enter operating systems like MS-DOS or Window first. Embedded in the BIOS, the Q-Flash tool frees you from the hassles of going through complicated BIOS flashing process.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

I moderkort's manual boken står det oftast vad dessa signaler betyder, t.e.x 3 pip vid start kan betyda att man kör annan fläkt än standard på ett asus p5k/epu.

etc...

Permalänk
Medlem

har uppdaterat och det hjälpte inte, det känns mer som ett hårdvaru fel...

det är inget bios pip mer än tjut, typ som tinnitus tjut man kan få ibland....

Permalänk

menar du inte ett högfrekvent ljud? Coil Whine kanske?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Pepper:

menar du inte ett högfrekvent ljud? Coil Whine kanske?

Sökte upp det på utube....det låter ganska likt det ljudet men vad är det som gör det ljudet? har testat med annat grafikort iaf...

Är det nätagget såg att det var många som hade Coil Whine från just det agget jag har...

testar spela lite black-ops om det ökar...

Permalänk
Skrivet av mylife:

Sökte upp det på utube....det låter ganska likt det ljudet men vad är det som gör det ljudet? har testat med annat grafikort iaf...

Överallt där spänningsomvandling sker. T.ex. i nätaggregatet, spänningsomvandlarna runt processorn och grafikkortets egna omvandlare. Man hackar upp 12V för att skapa noga reglerade lågspänningar med höga strömuttag.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Okej ska testa att dra in nätagget i en annan dator och se om det är samma tjut där...

tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Det är nätagget som gör det pipandet ljudet....

Sitter nu på en annan dator med samma agg och det är fortfarande kvar..

Tack till all hjälp nu är det bara att reklamera till INET och hoppas att dom är lika bra som vanligt...