Nya "Games For Windows Marketplace" test(AoE3 för 1kr)

Permalänk
Medlem

Nya "Games For Windows Marketplace" test(AoE3 för 1kr)

Hade planerat att testa GFW.com sedan den lanserades och väntade egentligen bara på att Fable skulle släppas med minst 50% rabatt. Idag hade de ett annat erbjudande som jag tyckte kunde vara värt att testa klienten på. Age of Empires 3 Complete collection för 1kr! Tänkte att jag kan alltid gå och panta en flaska om ingenting fungerar

Så till testet.

Home - Games For Windows
Första intrycket: Ser väl helt okej ut, tydligt vilka erbjudanden som gäller. Ingen livesökning eller autocomplete på sökfältet känns lite 90tal.
Så då loggar man väl in då? Då möts man av en text som påpekar att man måste acceptera ett nytt avtal. Klickar sig vidare och accepterar detta. När detta är fixat får man reda på att man ens region inte är supportad än. Kul... Lösningen på detta är att Sverige är okej så länge man använder klienten istället för sidan. Så man får tanka ner GfWM klienten och leta upp spelet där istället.

Klienten:
Första intrycket: Var är sökrutan? Inget vettigt sätt att hitta det man är ute efter(Nu råkade AoE3 ligga på startskärmen, men ändå).
Steg för steg hur man hittar spel som inte ligger på förstaskärmen:
1) Klicka på "Fullständiga spel"
2) Om du inte råkar veta hur spelet har sålt(Det gör du inte om du undrade) så får du ändra sortering till titel
3) Klicka dig fram till rätt titel, 15 spel per slide så det kan ta ett tag att pricka rätt.

Köpet i sig känns som vanligt, fylla i sitt kortnummer o.s.v. även möjlighet att använde MS points om man råkar ha några sådana. Köpet gick igenom direkt som väntat och spelet lades till i nedladdningskön. Er... aja det var ju rätt i detta fallet, men om de ska ha någon form av julrea så vill inte jag att de ska tanka ner samtliga spel som jag köper automatiskt. Går givetvis att pausa och stoppa nedladdningen. Nedladdningsskärmen saknar den vanliga statistiken som man vill ha, så som nedladdningshastighet och estimerad tid kvar. Ingen möjlighet att skicka ner programmet i tray är något som irriterar mig personligen då jag inte vill veta av programmet längre, utan vill helt enkelt veta när det har tankat färdigt.

Det går inte att klicka på spelet som laddas ner för att komma till dess informationssida vilket känns lite underligt. Istället så får man fram lite information om spelet. Där står att spelet använder DRM och en förklaring av vad DRM innebär i korta drag, men vilket DRM-system har de inte skrivit ut. Där står helt enkelt att det "kanske" begränsar antalet installationer och "kanske" inte går att avinstallera. Inte så transparent som man kunde önskat enligt mig.

När spelet sen är nedladdat så installeras det inte automatiskt som man kanske väntat sig. Man måste klicka på "Installera" för att detta ska hända. Står att "Large installs can take several minutes" och sitter fast på 5% ett bra tag för att sen hoppa till 17%. Efter detta så poppar där upp ett "Product key" fönster(varför kan klienten inte lösa detta?), här måste kan fylla i var 4kombination av nyckeln för sig. Irritationsmoment som man gärna slipper när det är ett digitalt levererat spel.

Spelet nyinstallerat och en ny knapp "Play" har dykt upp, så när man klickar på denna vad händer då? Tråkigt nog så hade du nog fel, man startar inte spelet. Man öppnar spelets katalog... Så då hittar man korrekt exe fil och startar spelet precis som om man installerat ifrån skiva.

Pros:
+ Helt okej kampanjer just nu
+ Stilren sida

Cons:
- Får inte handla ifrån sidan om inte ditt konto tillhör ett mindre antal regioner(länder)
- Karusellen i topp går inte att snabbt skrolla igenom utan man måste vänta på animationerna
- Lite klent spelutbud
- Ingen bra söktjänst på sidan
- Ofärdig klient, saknar grundläggande tjänster som sökning kostnad av spel på översiktssidan m.m.
- Inte transparent nog. Man behöver veta om vilka begränsningar där finns på spelen man köper.
- Flera steg för att göra de enklaste sakerna

Sammanfattning:
Detta var en ganska skrämmande upplevelse enligt mig, sorgligt att de inte gjorde en helhjärtad satsning. Antalet steg för att köpa+installera ett spel är helt uppåt väggarna för många och ett antal gånger frågade jag mig själv hur detta kom igenom QA testningen. Men om man tänker på det faktum att jag fick AoE3 för en pantflaska så är jag ganska nöjd ändå(borde bli förlust för MS om de drar kronan?). Steam verkar inte ha någonting att oroa sig över än i vilket fall.

Betyg: 2/10

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Har nu köpt AoE III för 1kr också

Tycker att hur Microsoft har hanterat Games For Windows är generellt rätt så dåligt. Jag valde Engelska som språk första gången jag skapade mitt Games For Windows konto för några år sedan och då blev jag låst till UK. (har ett annat konto med rätt region)

Sedan är man tvungen att gå in i någon XboX sida för att göra vissa saker som att acceptera nya avtal som du påpekade.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem

Ja man tackar! Köpte också det, an offer you can't refuse.

Permalänk
Medlem

hmm
"Players: 1"
hade för mig att de fans multiplayer i AoE 3 <.<

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

hmm
"Players: 1"
hade för mig att de fans multiplayer i AoE 3 <.<

Lan & ES Online finns som alternativ inne i spelet.

Permalänk
Medlem

har US som region men säger att det inte finns i min "region" än :(.

Permalänk

Vilken jävla skitklient. Klickar på ladda ner och då kommer det upp något om köp blockerat och jag hänvisas till en sida där man kan ändra någon behörighetsgrej, men jag länkas bara till någon Xbox sida där det står att jag kommit fel.

edit. nvm. löste sig. köpte bioshock för 19 kr

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

har US som region men säger att det inte finns i min "region" än :(.

Även om du använder klienten istället?

Permalänk

Vafan, det kostar ju 10 kr extra eller något?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vafan, det kostar ju 10 kr extra eller något?

http://i56.tinypic.com/2b4bpj.png

Hela 10kr? Kör e-kort på en tjuga. SÅ snål kan man inte vara när man får fina spel så billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vafan, det kostar ju 10 kr extra eller något?

http://i56.tinypic.com/2b4bpj.png

Inte så att din bank tar ut en avgift när du köper med annan valuta än SEK?

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Inte så att din bank tar ut en avgift när du köper med annan valuta än SEK?

Nej, har vanligt Nordea och det funkar alltid bra på Steam osv. Det är ju inte precis så att en tia vänder om på mitt liv totalt, men bara funderar varför, om man missat något någonstans

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Går ju inte att köpa:
Unfortunately your Xbox LIVE account region is not currently supported. Check back with us soon as we continue to add regions.

Det är det enda jag får upp och jag ser ingenstans som jag kan ändra på min region....

Permalänk

Tycker de verkar riktigt intressant!

Någon som vet om man får achievements till sitt xbox gamertag genom att spela Games for windows?

[Edit] Hittade det här på hemsidan, "We created Games for Windows — LIVE with the same philosophy that inspired the creation of Xbox LIVE for the console — to create a service that improves the gaming experience by connecting users to their friends, letting them compete or play cooperatively, earn achievements, download new add-on content, and have easy ways to find and play games, with voice chat built right in."

Så ja, de va väl svar på min fråga

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av Simpor:

Går ju inte att köpa:
Unfortunately your Xbox LIVE account region is not currently supported. Check back with us soon as we continue to add regions.

Det är det enda jag får upp och jag ser ingenstans som jag kan ändra på min region....

Köp i klienten så kommer det funka.

Skrivet av TroNi:

Tycker de verkar riktigt intressant!

Någon som vet om man får achievements till sitt xbox gamertag genom att spela Games for windows?

Är rätt säker på att du får det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hjälpsam

Bra test, du borde skicka in din feedback till MS.
Microsoft Contact Us

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Köp i klienten så kommer det funka.

Och det gjorde det, laddar ner nu.

Men otroligt dåligt uppbyggt. Som sagt ingen sökning av spel. När jag försökte köpa på sidan tvingades jag först bekrärta någon ändring i live-kontot. Men detta var jag tvungen att göra på en helt annan sida.
Sen sa sidan när jag försökte betala att min region inte stöds. Dock så fungerar det när man köper via klienten. Det är inte logiskt precis...

Får se hur det går med installationen och spelandet!

Permalänk
Avstängd

AoE3 kostade 10 liggande poäng så var inte spec farligt

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Du borde tillägga att PayPal is not an option!

Permalänk
Medlem

Först å främst, tack för tipset! Bra pris(billigt) för det här spelet!

Men jag skulle hellre köpa spelet på skiva än med det här! Visst, det fungerar, men det var lite för bökigt för att vara bra.
Även lite mer info om DRM:et hade varit trevligt.

Annars så tycker jag att det är bra att det blir lite mer konkurrens på den digitala spelmarknaden, men det är långt kvar innan det här kan bli någon riktig utmanare till tex Steam.

Happy playing