OC 580 SLI, vad gör jag fel.

Permalänk

OC 580 SLI, vad gör jag fel.

varför lyckas jag inte clocka mina 580. Mitt gamla kort var det bara ställa upp utan problem. Ändrar jag bara till 800 så får jag fel i vantage. det är ju knappast värmen och nätagget ska klara det. jag kör med två modulära kabla och två fasta. det står pci-e på samtliga. jag använder afterburner 2.1 beta 4 och själva clockan går bra men jag vet inte om det är vantage det är fel på.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Prövat dem ett i taget för att se hur högt resp kort klarar?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det var väll en spärr på 580? Gick någon artikel om det här på swec för någon dag sedan..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

inget av korten klarar extreme på vantage. Båda korten klarar performance. Kör ett kort i taget och då startar datorn om under extreme. Funkar båda korten i performance så måste ju kort, brygga och moderkort fungera.

det finns juen främre och bakre sli port, jag kör på den bakre nu. Ska det spela roll?

vad ligger standar spänningen på kortet? 1013?

jag börjar undra om nätagget inte räcker till.

jag har 3 hårddiskar, 930 4.2 1.325, 6 fläktar, 6 lysrör, en scythe fläkkontroller samt dioder i alla fläktarna. man får väl börja rycka lite lysrör, en hårddsik samt några fläktar. trodde 850 skulle räcka långt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/artikel/13048-geforce-gtx-580-i-fu...

Om du kollar där så drar ju systmet 819 och du ligger nog verkligen på gränsen. MEN! Eftersom det inte fungerar när du kör bara ett kort så beror det nog på något annat. Jag antar att de klarar med att köra testen utan problem i stock?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

http://www.sweclockers.com/artikel/13048-geforce-gtx-580-i-fu...

Om du kollar där så drar ju systmet 819 och du ligger nog verkligen på gränsen. MEN! Eftersom det inte fungerar när du kör bara ett kort så beror det nog på något annat. Jag antar att de klarar med att köra testen utan problem i stock?

Ja, verkar logiskt...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ett 850w nätagg är som sagt på håret. I Sweclockers test drog de totalt 819w (ur väggen) under Furmark (dvs, endast grafikkorten jobbade). Om du vill ha maxlast för en i7:a på 4.2ghz @ 1.325v får du gott lägga till 200w (~235w ur väggen, 85% effektivitet). Dvs, totalt 1054w från väggen. Dit nätagg ligger mellan 85-90% effektivitet. Räknar vi på 85% hamnar du exakt på ~896w vilket betyder att du krämar ut väldigt mycket ur ditt agg.

Jag har själv gjort dessa beräkningarna tidigare vilket var anledningen till mitt köp av ett 1200w-agg.

Permalänk
Medlem

testa att klocka ner processorn och minnena till default, sedan kör du bara grafikkorten på något spännande och ser om du passerar extreme... kan vara anant som börjar ta emot om du inte kört två 580 tidigare. blir bra mycket större press på alla komponenter... nätagget låter ju något klent också om man kör oc på allt.

Permalänk
Avstängd

Ditt HX850 klarar över 1000w så det är icke det som är problemet!!!

Corsair HX850 850W Review

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffen_OC:

Ditt HX850 klarar över 1000w så det är icke det som är problemet!!!

Corsair HX850 850W Review

Och vad grundar du detta absurda påstående på? Känns som om du inte vet vad skillnaden på DC och AC är. Ett HX850 klarar inte över 1000w. Skulle säga drygt ~900w.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt konstigt, men som sagt så har 580 en spärr i några program för att inte dra mer än 300w då detta är max för pci-e 2.0. Så skulle chansa på att det är det som sätter käppar i hjulet.

Får man fråga vad anledningen till att du vill klocka 580SLI är? xD overkill redan som det är?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Och vad grundar du detta absurda påstående på? Känns som om du inte vet vad skillnaden på DC och AC är. Ett HX850 klarar inte över 1000w. Skulle säga drygt ~900w.

Precis. Jag har snarare läst att Corsairs modifierade CWT-plattformar (HX750/HX850) är känsliga för kraftiga överbelastningar. Kan tyvärr inte hitta källan nu eftersom jag plöjer genom tonvis med material hela tiden.

Mitt minne, som brukar fungera, säger mig att det varit mer än normala failure-rates på just dessa agg eftersom många kört enligt gamla Corsair-devisen: "Med Corsair kan jag överbelasta duktigt utan risk". Det gällde Seasonic-plattformarna, men eftersom Corsair skiftat över mer och mer till CWT samtidigt som marknadsföringsfolket tagit över, stämmer nödvändigtvis inte detta längre, utan man måste använda sunt förnuft och enkel matematik. Sådär, en riktigt lång mening á la Lundell-roman.

HX750/HX850 har extremt bra prestanda, men överbelastning är aldrig bra och kan leda till stora problem. Oavsett kvalitet och märke.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

har prövat att koppa ur sli och bara kört ett kort. samma problem. Antingen är det vantage eller å är det msi. jag återkommer när det nya 3d mark kommer ut. Om systemet drar 819 watt vid väggen så borde 850 klara det bra. har i och för sig lite extra fläktar men det borde inte dra så mycket. Och ett kort ska det utan problem orka driva. Inga som kör 580 sli?

Läser man detta test så ska det klara 976w vid väggen. då har det 87% och mitt har 85% verkningsgrad. Ska det spela roll vilka kablar jag kör. ena korte kör jag med modulära och ett med fasta kablar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

har prövat att koppa ur sli och bara kört ett kort. samma problem. Antingen är det vantage eller å är det msi. jag återkommer när det nya 3d mark kommer ut. Om systemet drar 819 watt vid väggen så borde 850 klara det bra. har i och för sig lite extra fläktar men det borde inte dra så mycket. Och ett kort ska det utan problem orka driva. Inga som kör 580 sli?

Läser man detta test så ska det klara 976w vid väggen. då har det 87% och mitt har 85% verkningsgrad. Ska det spela roll vilka kablar jag kör. ena korte kör jag med modulära och ett med fasta kablar.

Isf är det en instabil överklock eller ett måndagsex.

Spelar ingen roll vad det drar ur väggen, det är den effektiva DC-strömmen som är av intresse. Kablar spelar givetvis roll. Dock har det inte så pass stor inverkan att de orsakar instabilitet, om du inte råkat skada dem på något vis (vilket inte är troligt).

Du får räkna med att hårddiskar och fläktar drar en hel del, om man väl räknar på det. Kan säkert gå upp emot drygt 50w eller mer.

Hur som haver, jag anser att ett HX850 för din setup är på tok för klen, sorry. Köp dig något kraftigare om du vill köra systemet stabilt i framtiden och har möjlighet att överklocka ordentligt. Notera att inget agg mår bra av att köra 100% last 24/7, även om de ska klara det.

Permalänk

Hm, har stäng av alla lysrören samt i fläkt. Fortfarande blåskärm under vantage. Det kan inte vara agget. jag kör ju stock på gpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hm, har stäng av alla lysrören samt i fläkt. Fortfarande blåskärm under vantage. Det kan inte vara agget. jag kör ju stock på gpu.

Kanske din CPU då? Utan felmeddelande är det svårt att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Hm, har stäng av alla lysrören samt i fläkt. Fortfarande blåskärm under vantage. Det kan inte vara agget. jag kör ju stock på gpu.

har du testat på originalklock på cpu & minne än? Vad hade du för grafikkort innan?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MultiMan:

Precis. Jag har snarare läst att Corsairs modifierade CWT-plattformar (HX750/HX850) är känsliga för kraftiga överbelastningar. Kan tyvärr inte hitta källan nu eftersom jag plöjer genom tonvis med material hela tiden.

Mitt minne, som brukar fungera, säger mig att det varit mer än normala failure-rates på just dessa agg eftersom många kört enligt gamla Corsair-devisen: "Med Corsair kan jag överbelasta duktigt utan risk". Det gällde Seasonic-plattformarna, men eftersom Corsair skiftat över mer och mer till CWT samtidigt som marknadsföringsfolket tagit över, stämmer nödvändigtvis inte detta längre, utan man måste använda sunt förnuft och enkel matematik. Sådär, en riktigt lång mening á la Lundell-roman.

HX750/HX850 har extremt bra prestanda, men överbelastning är aldrig bra och kan leda till stora problem. Oavsett kvalitet och märke.

Stämmer utmärkt, vilket är varför du titt som tätt hittar trådar om blåsta HX750'or och TX650'or som börjar rippla efter överbelastning. AX-serien är däremot fortfarande väldigt bra, men i övrigt tror jag Corsair börjat bli lite "för stora".

Jag har börjat bygga mer och mer med Cougar och OCZ, vilka faktiskt förvånat mig positivt än så länge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...
Jag har börjat bygga mer och mer med Cougar och OCZ, vilka faktiskt förvånat mig positivt än så länge.

OCZ tänker jag inte köpa som nätagg igen, det sämsta jag möjligen kunde ha, det började tjuta, få bootproblem, tjuta ännu mer, tappa effekt, tills en dag stendött... Det var deras GamerXstream 850w.
Samma sak med ToughPower 1200w, fungerade bra i två dagar, sen skulle jag trycka på knappen bak, poff, stor blixt & stendött nätagg, det jag fick i utbyte började låta som en tjur, eller nån gammal amazon...
Vart rent av förbannat på fel och väntetider så pungade ut 4000kr på ett silverstone strider 1500w, visst lite långa kablar, men fan vilket nätagg, inte bara det, det fungerar fortfarande!...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

OCZ tänker jag inte köpa som nätagg igen, det sämsta jag möjligen kunde ha, det började tjuta, få bootproblem, tjuta ännu mer, tappa effekt, tills en dag stendött... Det var deras GamerXstream 850w.
Samma sak med ToughPower 1200w, fungerade bra i två dagar, sen skulle jag trycka på knappen bak, poff, stor blixt & stendött nätagg, det jag fick i utbyte började låta som en tjur, eller nån gammal amazon...
Vart rent av förbannat på fel och väntetider så pungade ut 4000kr på ett silverstone strider 1500w, visst lite långa kablar, men fan vilket nätagg, inte bara det, det fungerar fortfarande!...

Det generella termen du söker är måndagsexemplar. Dessvärre kan en tillverkare inte garantera att produkten kommer fungera felfritt: produktionsfel, fraktfel och felhandlingar sker dagligen. Du får helt enkelt bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Det generella termen du söker är måndagsexemplar. Dessvärre kan en tillverkare inte garantera att produkten kommer fungera felfritt: produktionsfel, fraktfel och felhandlingar sker dagligen. Du får helt enkelt bita i det sura äpplet.

Yes, men måndagsex hela veckan verkar lite för otroligt
*Nätagg är komponenten som rykt mest i alla burkar här hemma...
*Grafikkorten har inte varit måndags ex någonsin tror jag.
*Ramminnen var måndagsex hela veckan för ett par år sedan.
*Moderkort är ofta måndagsex.
*samsung lcd skärmar är alltid måndagsex.
*möss, tangentbort etc är aldrig måndagsex.

Så ser listan ut för mej de sista 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Yes, men måndagsex hela veckan verkar lite för otroligt
*Nätagg är komponenten som rykt mest i alla burkar här hemma...
*Grafikkorten har inte varit måndags ex någonsin tror jag.
*Ramminnen var måndagsex hela veckan för ett par år sedan.
*Moderkort är ofta måndagsex.
*samsung lcd skärmar är alltid måndagsex.
*möss, tangentbort etc är aldrig måndagsex.

Så ser listan ut för mej de sista 10 åren.

Ja vissa har otur, andra har tur. Har personligen inte haft några större problem med måndagsexemplar. Brukar få dem utbytta dagen efter, om de mot all förmodan skulle uppstå något problem. Nu har jag själv ett problem med mitt moderkort i signaturen som är på "lagning" för andra gången. Det tar en jävla lång tid, men vad kan man göra åt saken?

Permalänk
Medlem

chieftec har jag nu och kan inte klaga på kvalitén

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

har du testat på originalklock på cpu & minne än? Vad hade du för grafikkort innan?

har ej prövat med stock på cpu, minnen går ju redan i standard frekvens. kan man inte få upp någon typ av logg så man kan se varför den startr om. hade 5970 innan och ett HX750. jag får inte igång furmark heller för jag vet inte vad argument är. Ena kortet belastas inte alls och det andra till 100%. Spelar det någon roll vilket uttag sli bryggan sitter i. får väl lämna i burken. det är alina som sålt korten och dom rekommenderade ett byte från 750 till 850. men eftersom jag stäng av typ allt så är det inte nätagget. är det skillnad på modulära pci kablar och fasta. det över har modulära och det undre fasta.

EventData

BugcheckCode 292
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0xfffffa8005fac028
BugcheckParameter3 0xfe000000
BugcheckParameter4 0x40014a
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Dalton Sleeper:

OCZ tänker jag inte köpa som nätagg igen, det sämsta jag möjligen kunde ha, det började tjuta, få bootproblem, tjuta ännu mer, tappa effekt, tills en dag stendött... Det var deras GamerXstream 850w.
Samma sak med ToughPower 1200w, fungerade bra i två dagar, sen skulle jag trycka på knappen bak, poff, stor blixt & stendött nätagg, det jag fick i utbyte började låta som en tjur, eller nån gammal amazon...
Vart rent av förbannat på fel och väntetider så pungade ut 4000kr på ett silverstone strider 1500w, visst lite långa kablar, men fan vilket nätagg, inte bara det, det fungerar fortfarande!...

Heh, när åskan tog min förr-förra dator (min 3x260-rigg) köpte jag dubbla EVGA 465'or plus ett nytt Zalmanagg. Nå, ingendera är billiga grejor och båda är i toppkvalitetsskiktet.

De fungerade i ungefär 10 sekunder, sedan exploderade två kondingar på ena grafikkortet, nätagget började lukta bränt, processorn gick aldrig igång igen och det andra grafikkortet smälte fast SLI-bryggan.

EVGA är fortfarande inte skitgrejor, och jag fick byta till 2x460 och fick dessutom ett nytt nätagg och ny processor no questions asked, förutom att de ville ha in mina gamla grejor. De betalade till och med frakten när jag skickade en bild på hur det såg ut.
Felet var att en VRM-krets var fellödd och kortslöt +12V med -12V.

Shit happens. Jag kan inte klaga på mina nuvarande grejor, och det är fortfarande EVGA och AMD-prolle.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Nu kör jag på stock på cpu och nu verkar det funka både på WEI och vantage. Ska vekligen clocken på cpu påverka.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Old KnotVillage:

Nu kör jag på stock på cpu och nu verkar det funka både på WEI och vantage. Ska vekligen clocken på cpu påverka.

Jo, men det är nog mest volten på Vcore och volten till minnen som kan spöka, så har det varit för mig iallafall. Hade ett elände att klocka cpu'n med 3-way Sli men med 2-way går det bättre. Blir stabilare med färre gpu'er trots att jag har corsair hx1000w

Permalänk

jag kör 1.64 och 1.325. Minnena har jag inte rört men cpu står på 1.2. Det skulle ju inte vara något problem med 850. Det fanns ju dom som sa att 750 skulle räcka. Kan klocken på prollen ge fel på gpu. Jag hade ju ett clockat 5970 innan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Antielefant

Problemet kan vara att klock på CPU, speciellt på Intel, även kan klocka med sig PCI-E bussen... som grafikkorten sitter på.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Nu kör jag på stock på cpu och nu verkar det funka både på WEI och vantage. Ska vekligen clocken på cpu påverka.

Skrivet av Old KnotVillage:

jag kör 1.64 och 1.325. Minnena har jag inte rört men cpu står på 1.2. Det skulle ju inte vara något problem med 850. Det fanns ju dom som sa att 750 skulle räcka. Kan klocken på prollen ge fel på gpu. Jag hade ju ett clockat 5970 innan.

Det vanligaste felet skulle jag säga (därav förslaget), det tar ofta lång tid innan folk lär sig om överklockning, bara för den klassades som stabil med ditt andra graffe så gäller det inte med dessa, du har inte stresstestat ditt system tillräckligt.