Köpa ny speldator, Nvidia och Intel? 13k

Permalänk
Medlem

Köpa ny speldator, Nvidia och Intel? 13k

Hej alla vettiga personer på sweclockers.
En kompis till mig har börjar tröttna på sitt ~2,5 års gamla dator. (E8400, 9800gt, 2gb ram m.m) Så därför frågade han om min hjälp att köpa nytt eftersom han inte kan så speciellt mycket om komponenter osv. Han spenderar mycket av sin tid på spel som WoW, HoN, BF:BC2 m.m. Han har 13k att spendera.
Han vill bara ha Nvidia Grafikkort och Intel processor eftersom han har alltid varit nöjd med det innan. Han bryr sig inte så mycket om laddningstider, bara han kan spela alla spel på medelgrafik utan lagg. (Han är inte så kräsen )

Det system jag fick ihop:

Frågor:
Kan man få bättre spel prestanda om man ändrar någonting?
Räcker 750w nätagg till två GTX 470?
Är det värt att vänta på sandy bridge?
Finns det något annat att tillägga?

Tacksam för svar

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

om han spelar wow mycket så hade jag inte gått för en SLI lösning pga scalar väldigt dåligt.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Medlem

Sli skalar inte dåligt i wow, det funkar bara inte i fullscreen. sen skulle jag väl rekommendera Gigabytes OC/SOC kort istället, mycket bra pris / prestanda samt tysta och blir inte allt för varma, om de nu inte sitter exakt bredvid varandra.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Alltså...medelgrafik och 13k går inte riktigt ihop, för den summan kan han naturligtvis spela det mesta på mycket höga inställningar. Han kanske säger att han inte bryr sig så mycket om laddningstider men jag tror det är för han inte inser skillnaden, i den budgeten tycker jag en SSD borde in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Sli skalar inte dåligt i wow, det funkar bara inte i fullscreen. sen skulle jag väl rekommendera Gigabytes OC/SOC kort istället, mycket bra pris / prestanda samt tysta och blir inte allt för varma, om de nu inte sitter exakt bredvid varandra.

Vad gaggar du om? SLI/CF fungerar INTE i windowed men fungerar i fullscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Frågor:
Kan man få bättre spel prestanda om man ändrar någonting?
Räcker 750w nätagg till två GTX 470?
Är det värt att vänta på sandy bridge?
Finns det något annat att tillägga?

Tacksam för svar

Du lär inte använda detdär moderkortet till SLI då det kommer att bli väldigt trångt mellan korten. Ska du som sagt köra med SLI på 2x GTX 470 så tror jag att 750watt nätagg kommer jobba väldigt hårt eftersom att 470 och 480 drar mycket ström.

Permalänk
Medlem

Okej, men då tycker ni alltså att det är bättre att köra singlecard?
Då gissar jag att ett GTX 580 duger och för samma prislapp som 2 470s, det enda som jag tänker lite på är att han spelar ju inte bara wow, han kör ju även andra spel t.ex Bad company 2 som jag skrev. Och där får man ju mycket bättre prestanda genom SLI.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Alltså...medelgrafik och 13k går inte riktigt ihop, för den summan kan han naturligtvis spela det mesta på mycket höga inställningar. Han kanske säger att han inte bryr sig så mycket om laddningstider men jag tror det är för han inte inser skillnaden, i den budgeten tycker jag en SSD borde in.

Ja, det håller jag med om. Jag satte först in en SSD hårddisk men han sa att han inte ville ha. Och det är hans dator så visst.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Du lär inte använda detdär moderkortet till SLI då det kommer att bli väldigt trångt mellan korten. Ska du som sagt köra med SLI på 2x GTX 470 så tror jag att 750watt nätagg kommer jobba väldigt hårt eftersom att 470 och 480 drar mycket ström.

Menar du att man inte ska använda det här moderkortet överhuvudtaget pga att det blir för trångt mellan grafikkorten? Har du ett sådant själv eller någon källa där folk har det problemet? Och jag förstår inte riktigt hur det kan bli för trångt på just det här moderkortet eftersom alla moderkort som stödjer SLI/CF har exakt samma mått mellan pci-e bryggorna.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av MahL:

Vad gaggar du om? SLI/CF fungerar INTE i windowed men fungerar i fullscreen.

ursäkta, menade tvärtom - du kanske borde förstått det?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>