Socket AM3 moderkort med 2 x IDE och PCI Type II ?? Hjälp :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2001

Socket AM3 moderkort med 2 x IDE och PCI Type II ?? Hjälp :)

Hej,

Är på jakt efter ett nytt moderkort då jag ska bygga om lite.
Grejen är att jag har 2 brännare och två hårddiskar jag av olika anledningar vill behålla (kommer givetvis köra satadiskar som systemdisk men vill ändå ha mina ide-prylar kvar så länge som möjligt).

De allra flesta moderkort jag hunnit kolla igenom har endast en IDE-plats så jag kan bara ha två enheter kvar. Helst vill jag behålla båda 2 diskarna och båda brännarna.

Sedan måste moderkortet även ha pci type II platser (vad detta nu är det har jag dålig koll på).
har nämligen ett wlankort som måste passa och det gjorde det inte på mitt gamla socket-a moderkort. (den pci-standarden heter väl 2.0, right?)
Ok, så har någon några bra tips?

Behöver inte vara överjävligt dyrt heller..

Mvh

Nöjesmaskinen: WS: Intel core i5 3550K 3.3ghz | 8gb ram | Nvidia GT 640 2gb | 500gb ssd + 1tb hdd | dvd +-r/rs. OS: Linux Mint 18 mate desktop

Slösurfarmaskinen: Acer Aspire 5200 | Turion X2 64bit TL-64 2.2ghz | 4gb ram | 120gb hdd | Geforce 7000 256mb | Dvd-+r/rw/ram | OS: Mint 18.3 Mate desktop

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Idag finns det bara möjligheten att ha ett extra kontrollerkort för fler än två Pata-IDE enheter, då ju tillverkarna försöker bli av med den standarden, Intel tex har inte haft det sedan en hel del år tillbaka, även om mobotillverkarna har varit snälla att åtminstone sätta ditt en av dessa.
Angåenede PCI 2så är det minsta standard idag vad jag vet, då de flesta nya kort har 2.1.

En liten undran: Varför två brännare?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud