Ny laptop - behöver bli något billigare

Permalänk
Medlem

Ny laptop - behöver bli något billigare

Hejsan!

Det är så att jag tänkte investera i en laptop. Problemet är att delarna jag egentligen vill ha blir lite i dyraste laget, och jag skulle därför vilja sänka kostnaderna med ungefär 2-3K, om möjligt.

Anledningen att jag skriver här är för att jag inte riktigt vet vilken del som skall bytas ut för att få så lite prestandaförändring som möjligt. Det är det jag vill att ni hjälper mig med. Delarna är som följer;

PROCESSOR Intel® Core™ i7 Processor 840QM (1.86 Ghz, 8MB, 4C)
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium, 64-bitars, Svenskt
SERVICE OCH SUPPORT 1 års Nästa dag hårdvaru support inkluderat med din PC redigera
OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING No Accidental Damage Support
SÄKERHETSPROGRAM No Antivirus Software
MINNE 8 192 MB 1 333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 4 096]
GRAFIKKORT 1.5GB NVIDIA® GeForce® GTX 460M
HÅRDDISK 320 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)
LCD-SKÄRM 40cm (15.6") Wide Full HD Display (1920x1080)
OPTISK(A) ENHET(ER) Optisk Blu-Ray ROM-kombinationsenhet (läser Blu-ray, läser och skriver till DVD och CD)
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth Module
PRIMÄRT BATTERI 9-cellers litiumjonbatteri, 85 wattimmar

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd

Hej,

Det skulle vara bra om du kunde göra en prioritetslista vad du vill använda datorn till. Min gissning är också att det är en Alienware du tittat på, stämmer det? I så fall måste jag bara inflika att du kan få mycket mer prestanda för priset. Alienware har dock bra support.

Tillbaka till din fråga.

Vid en första bedömning, utan att veta dina behov, skulle jag säga att 840qm är överflödig i detta fall. Välj 740qm.

Det är också ganska jämnt mellan 8 Gb RAM och en SSD uppgradering (har du inte gjort än). Troligen skulle du uppleva större skillnad vid normalanvändning. Om du jobbar med många minneskrävande program samtidigt så kan det dock vara smart att ta 8 Gb RAM istället.

Med lite tur så kan du köpa en billig SSD vilket gör att du har råd med både SSD uppgradering och 8 Gb RAM. Om den förstnämnda kostar 1000 kr extra och du väljer 740qm så sparar du 2500 kr.

För att kunna beställa en SSD måste du ringa till Dell då hemsidan verkar sakna den konfigrationen.

Mvh
Ton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

Hej,

Det skulle vara bra om du kunde göra en prioritetslista vad du vill använda datorn till. Min gissning är också att det är en Alienware du tittat på, stämmer det? I så fall måste jag bara inflika att du kan få mycket mer prestanda för priset. Alienware har dock bra support.

Tillbaka till din fråga.

Vid en första bedömning, utan att veta dina behov, skulle jag säga att 840qm är överflödig i detta fall. Välj 740qm.

Det är också ganska jämnt mellan 8 Gb RAM och en SSD uppgradering (har du inte gjort än). Troligen skulle du uppleva större skillnad vid normalanvändning. Om du jobbar med många minneskrävande program samtidigt så kan det dock vara smart att ta 8 Gb RAM istället.

Med lite tur så kan du köpa en billig SSD vilket gör att du har råd med både SSD uppgradering och 8 Gb RAM. Om den förstnämnda kostar 1000 kr extra och du väljer 740qm så sparar du 2500 kr.

För att kunna beställa en SSD måste du ringa till Dell då hemsidan verkar sakna den konfigrationen.

Mvh
Ton

Hejsan, och tack för snabbt svar. Visst stämmer det att det är en Alienware. Jag blev lite nyfiken, då jag inte är speciellt insatt i laptops; vad för andra leverantörer kan leva upp till mina förväntningar (MAC är uteslutet)?

Huvudsyfte med datorn är främst spel, programmering och webbutveckling. Grejen är den att det här kommer kosta mig ungefär hälften av ordinariepris, då jag har rabatt från Dell. Detta paket kommer då ungefär kosta 15K.

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd

Okej, om du verkligen får så mycket rabatt gör du ett bra val med Alienware.

Jag föreslår, efter att ha läst dina behov, att du kör på en SSD istället för 8 Gb. I övrigt, enligt det jag sa tidigare.

Vad gäller de "små butikerna" så menar jag butiker som säljer datorer från i huvudsak Clevo, Compal och Asus. Dessa kan erbjuda konfigurerbara system i det högre prissegmentet och du har mycket större valmöjligheter än hos Dell. Dock tror jag att om du ringer Dell så erbjuder de fler konfigurationer.

Ex. på sådana butiker är:

Svenska:
GGS Data
pc-konsulten.se

Europeiska:
Notebookguru
Deviltech
Kobalt

Amerikanska:
Sager
XoticPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

Okej, om du verkligen får så mycket rabatt gör du ett bra val med Alienware.

Jag föreslår, efter att ha läst dina behov, att du kör på en SSD istället för 8 Gb. I övrigt, enligt det jag sa tidigare.

Vad gäller de "små butikerna" så menar jag butiker som säljer datorer från i huvudsak Clevo, Compal och Asus. Dessa kan erbjuda konfigurerbara system i det högre prissegmentet och du har mycket större valmöjligheter än hos Dell. Dock tror jag att om du ringer Dell så erbjuder de fler konfigurationer.

Ex. på sådana butiker är:

Svenska:
GGS Data
pc-konsulten.se

Europeiska:
Notebookguru
Deviltech
Kobalt

Amerikanska:
Sager
XoticPC

Okay, tack så mycket. Bara ett par frågor; vad skulle Dell kunna erbjuda som skulle vara mer förmånligt för mig, om jag ringer?

Är detta en SSD? : HÅRDDISK 256 GB Solid State SATA-enhet

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SniFFy<3:

Okay, tack så mycket. Bara ett par frågor; vad skulle Dell kunna erbjuda som skulle vara mer förmånligt för mig, om jag ringer?

Är detta en SSD? : HÅRDDISK 256 GB Solid State SATA-enhet

Det är en SSD. Mer specifikt skulle jag tro att det är en Supertalent Ultradrive GX2 men det får du dubbelkolla.

Om du ringer kan du säkert välja på fler SSD-varianter. Även hybrid-diskar dvs. hårddisk och SSD i ett borde gå att beställa.

Hybriddisken finns bara i en variant (dock olika storlekar) och om du blir erbjuden en sådan råder jag dig att slå till. Annars välj en SSD men helst en mer prisvärd än den på 256Gb.

I övrigt undrar jag om 15" är ett krav eller om du kan tänka dig större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ton:

Det är en SSD. Mer specifikt skulle jag tro att det är en Supertalent Ultradrive GX2 men det får du dubbelkolla.

Om du ringer kan du säkert välja på fler SSD-varianter. Även hybrid-diskar dvs. hårddisk och SSD i ett borde gå att beställa.

Hybriddisken finns bara i en variant (dock olika storlekar) och om du blir erbjuden en sådan råder jag dig att slå till. Annars välj en SSD men helst en mer prisvärd än den på 256Gb.

I övrigt undrar jag om 15" är ett krav eller om du kan tänka dig större?

Det där med hdd:n, är det en bra grej eller ska man fråga efter någonting mer prisvärt?

Jag kan kanske tänka mig större. Anledningen till MX15 är att den är förmodligen lite nättare att dra runt på, vid behov.

Mvh

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd

Mitt förslag till dig är i ordningen:

Hybrid
SSD
Vanlig

Anledningen till att jag frågade om du kunde tänka dig en större dator var för att du då troligen har två hårddiskplatses vilket underlättar valet av hårddiskar. Välj i så fall en SSD ca. 60-80 Gb och sedan en lagringsdisk - 7200 rpm.

Permalänk
Medlem

Okay, men jag tror jag kör på den mindre, den med 15,6" skärm eller vad det är. Hur stora hybriddiskar kan man ha, och blir det mycket dyrare med en sådan istället för en "vanlig"?

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SniFFy<3:

Okay, men jag tror jag kör på den mindre, den med 15,6" skärm eller vad det är. Hur stora hybriddiskar kan man ha, och blir det mycket dyrare med en sådan istället för en "vanlig"?

Mvh

Erik

Hybriddiskar är dyrare än vanliga.

De finns i 320 respektive 500 Gb varianter. Kostnaden är ungefär det dubbla gentemot en vanlig. För en 320 Gb hårddisk blir det på vår hemsida 390 :- extra.

Permalänk
Medlem

Hejsan igen.

Jag har ett dilemma, och det är ang. processorn.

Jag funderar nu vilken jag skall välja. Det står mellan två olika;

Intel® Core™ i7 Processor 840QM (1.86 Ghz, 8MB, 4C) och
Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)

Vilken ger "mest valuta för pengarna"?

Mvh

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SniFFy<3:

Hejsan igen.

Jag har ett dilemma, och det är ang. processorn.

Jag funderar nu vilken jag skall välja. Det står mellan två olika;

Intel® Core™ i7 Processor 840QM (1.86 Ghz, 8MB, 4C) och
Intel® Core™ i7 740QM (1.73 Ghz, 6MB, 4C)

Vilken ger "mest valuta för pengarna"?

Mvh

740QM

PS. vi har ju pratats vid förut, ta en titt på följande. Julerbjudande