Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2010

Ram minnes fel

Hej.

För snart ett år sedan var jag hos er och köpte datorkomponenter. Jag köpte då allt, dvs moderkort, processor, ram-minnen, grafikkort, nätagg, hårddisk, fläktar, ja allt.

Jag köpte alla delar och byggde ihop den själv. Den fungerade väldigt bra.

Sen nu på senare dagar, så har det blivit så att jag har fått minnesproblem ( ram-minnena).

Jag har gjort minnestest, felsökt och allt man kan göra själv, men jag får blue screen nästan hela tiden, och det gör mig galen till slut.

Nu till frågan.. Jag köpte ett moderkort som heter “ asus M4A785TD-M EVO” (am3) och jag köpte ram-minnen som heter “OCZ – DDR3 PC3- 12800 GOLD 4GB LOW VOLTAGE DUAL CHANNEL”. Ram-minnena är typ till för Intel core i7. Tänkte ifall det kunde vara så att dom inte fungerar så bra till am3?

När jag köpte allt så frågade jag just den frågan till han i kassan, och han sa att det skulle fungera endå, att det inte spelade någon roll.

Så nu är min fråga: Vad ska jag göra??

Börjar som sagt bli väldigt less på att få blue screen. I blue screenen står det massa olika, men har sökt på det och de jag kommer fram till är att det är minnesfel.

. Jag testade att göra felsökning av ram-minnena med hjälp av memtest86+, och det programmet tog väldigt lång tid att genomföra, men när det var klart så stog det att den hade hittat en massa “badram” “0x48400000 och 0xfffbb00c m.fl.

Jag ska lämna tillbaka dom till alina för att få nya(garantin), men om ram-minnena inte fungerar till 100% med amd och mitt sockel så är det inte så kul.

Väldigt tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010

Det som jag skulle göra är att gå in på Asus hemsida och titta om ditt moderkrot stödjer dem, det är mitt råd.

Citera så hittar jag ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
närke
Registrerad
Dec 2005

den vanliga frågan blir ju nu då
har du uppdaterat bios så att några inställningar har ändrats ?
har dom rätt inställningar ?
har du kollat på tillverkarens hemsida vad det är för specifikationer på minnena?
berätta lite om vad som står i cpu-z under minnes fliken

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2010

Bios är uppgraderad till senaste, men jag har typ fått bluscreen från första början..
I cpu-z står det såhär:
Type ddr3 Channels # single
size 4096mb nb frequency 2009mhz

dram frequency 535.7mhz
fsb: dram 3:8
cas# latency (cl) 7.0 clocks
ras# to cas delay (trcd) 7clocks
ras precharge 7.0 clokcs
cycle time 16clocks
bank cycle time 27 clocks
command rate 1t

I HW Monitor står det DRAM - 6,40 V
måste va nåt fel där.
Jag sitter vid datorn nu och den funkar i många timmar innan bluescreen, sen startar man om då funkar allt igen. spelar jag spel i typ en halvtimme får ja bluescreen för de mesta..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av moppetobbe:

Bios är uppgraderad till senaste, men jag har typ fått bluscreen från första början..
I cpu-z står det såhär:
Type ddr3 Channels # single
size 4096mb nb frequency 2009mhz

dram frequency 535.7mhz
fsb: dram 3:8
cas# latency (cl) 7.0 clocks
ras# to cas delay (trcd) 7clocks
ras precharge 7.0 clokcs
cycle time 16clocks
bank cycle time 27 clocks
command rate 1t

I HW Monitor står det DRAM - 6,40 V
måste va nåt fel där.
Jag sitter vid datorn nu och den funkar i många timmar innan bluescreen, sen startar man om då funkar allt igen. spelar jag spel i typ en halvtimme får ja bluescreen för de mesta..

Försök sätta volten lite lägre, typ 1.65 xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2010

jag har försökt med det i bios, men när man ska under "original" så står det bara auto. Det verkar inte gå att sätta volten lägre .. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av moppetobbe:

jag har försökt med det i bios, men när man ska under "original" så står det bara auto. Det verkar inte gå att sätta volten lägre .. :/

Tryck enter på Auto och välja Manual, du kanske måste gå längre upp och välja Overclock (something something) och välja manual där.

Men det ska gå

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2010

Ska testa det, tacakr

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det ser ut som du inte satt i dem korrekt i rätt platser eftersom det står singelchannel?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud