The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Angående Webhallens tävling så står det att man är automatiskt med om man förbokar Skyrim och hämtar ut det PÅ WEBHALLEN. Menar dom i deras butik bara eller det man får på posten med??

Vad kan det vara för fråga dom ställer till en?? Kan man svara fel??

Skrivet av Webhallens Blog:

Utgåvorna hittas nedanför, och du vet väl att alla som hämtar ut sitt spel på Posten eller i vår butik [...]

Så det bör gälla oavsett vart du hämtar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ser verkligen lovande och vackert ut tycker jag.
Synd bara att de inte kunde skjuta upp lanseringen lite så att nya grafikkortsserier hinner komma ut som jag kan använda för nytt datorbygge. Radeon 7000 serien lär väl inte vara långt borta. Just nu känns de bästa grafikkorten som väldigt överprissatta med tanke på hur länge de funnits ute.
Men det är mina egna lyxproblem

Att tima en stor release med en release av grafikkort skulle nog dock göra susen för försäljningen av både spel och grafikkort.

Är förresten de där senaste bilderna fortfarande från konsollversionen ?
Isåfall är jag riktigt impad och har stora förhoppningar för PC diton.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Ser verkligen lovande och vackert ut tycker jag.
Synd bara att de inte kunde skjuta upp lanseringen lite så att nya grafikkortsserier hinner komma ut som jag kan använda för nytt datorbygge. Radeon 7000 serien lär väl inte vara långt borta. Just nu känns de bästa grafikkorten som väldigt överprissatta med tanke på hur länge de funnits ute.
Men det är mina egna lyxproblem

Att tima en stor release med en release av grafikkort skulle nog dock göra susen för försäljningen av både spel och grafikkort.

Är förresten de där senaste bilderna fortfarande från konsollversionen ?
Isåfall är jag riktigt impad och har stora förhoppningar för PC diton.

Skyrim kommer sälja som smör ändå och 7000-seriens medelklass kort kommer först Q1 2012, prestandasegmentet brukar alltid sacka efter ett par månader också. En release ava Skyrim sent Q1 eller Q2 2012 vill nog ingen vettig människa se. Så vitt jag vet så är det endast XBXO360 alla bilder kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Skyrim kommer sälja som smör ändå och 7000-seriens medelklass kort kommer först Q1 2012, prestandasegmentet brukar alltid sacka efter ett par månader också. En release ava Skyrim sent Q1 eller Q2 2012 vill nog ingen vettig människa se. Så vitt jag vet så är det endast XBXO360 alla bilder kommer ifrån.

Jo, jag klagar väl egentligen inte på allvar över att Skyrim inte blir försenat
Dessutom lär ju priset gå ner om jag avvaktar med att köpa det.
Att det kommer att sälja som smör i vilket fall som helst är jag också helt övertygad om.

Dock läste jag något om att 7000 serien skulle bli ett rejält hopp uppåt i prestanda och då känns det lite surt att skaffa sig grafikkort idag för säg 4000 spänn.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Pete Hines bekräftade nyligen på Twitter att det kommer finnas skatt-kartor Låter ju riktigt sweet! Hoppas bara där finns lite mer unika items/artifacts att finna än random loot.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Pete Hines bekräftade nyligen på Twitter att det kommer finnas skatt-kartor Låter ju riktigt sweet! Hoppas bara där finns lite mer unika items/artifacts att finna än random loot.

Nice Håller också med om unika items/artifacts

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Vad tror ni gott folk? Kommer PC upplagan av spelet luda av consolitis som så många andra spel som släpps nu för tiden? Eller tror ni man kan ändra FOV osv utan att folk måste tjata eller komma på egna lösningar. Kolla på Rage tex kunde man välja res och fsaa i prinsip innan patchen, katastrof. Därför tänker jag inte förhandsboka detta spel som jag gjort med så många andra och sedan mötas av besvikelse.

Risken är rätt stor, därför man väntar någon dag innan man eventuellt köper spelet. Och dels kanske det har hunnit kommit ut mods som fixar till problemen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:
Skrivet av Oneone:

Vad tror ni gott folk? Kommer PC upplagan av spelet luda av consolitis som så många andra spel som släpps nu för tiden? Eller tror ni man kan ändra FOV osv utan att folk måste tjata eller komma på egna lösningar. Kolla på Rage tex kunde man välja res och fsaa i prinsip innan patchen, katastrof. Därför tänker jag inte förhandsboka detta spel som jag gjort med så många andra och sedan mötas av besvikelse.

Risken är rätt stor, därför man väntar någon dag innan man eventuellt köper spelet. Och dels kanske det har hunnit kommit ut mods som fixar till problemen.

Just FOV är nog rätt stor risk/chans(?) att man får ändra i konsollen. I övrigt brukar inte deras spel ha sådär jättedåliga inställningar vad jag minns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Pete Hines bekräftade nyligen på Twitter att det kommer finnas skatt-kartor Låter ju riktigt sweet! Hoppas bara där finns lite mer unika items/artifacts att finna än random loot.

Skrivet av Sarevok:

Nice Håller också med om unika items/artifacts

Inbillar mig att jag hört i någon av intervjuerna jag sett att Howard berättade att alla grottor är unika och handgjorda, samt att många av dom har unika items.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Med tanke på hur modbara de andra elder scrolls spelen har varit så tror jag inte att småproblem som FOV kommer vara något problems ens dag 1.

Permalänk
Medlem

Känns som att de oskriptade drakarna kommer att bli ett alldeles för vanligt inslag, tyvärr... Istället för att se drakarna en gång var femte speltimme och göra det lite speciellt med drakar, kommer de att hovra över en i parti och minut och döda en lite nu och då, alternativt ge en nya shouts var femte minut..

Men det går väl modda bort det också

Permalänk

Att ställa in FOV kräver inte ens en mod. Det är bara en kvick ändring i en ini-fil. Antar att det blir likadant i Skyrim iaf. Men som sagt så brukar Bethesda vara bra på att porta sina spel. Dock så hade Fallout 3 en mycket klumpigare känsla vad gäller styrning, så vi får väl se.

I övrigt verkar det som att det dyker upp en Limited Edition också, iaf i vissa länder.

Det ryktas även om att något nytt material kommer släppas nästa vecka. Osäkert om det är system-kraven dom syftar på, men det hintas mycket på nytt film-material hos Gametrailers. Återstår att se!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Det ryktas även om att något nytt material kommer släppas nästa vecka. Osäkert om det är system-kraven dom syftar på, men det hintas mycket på nytt film-material hos Gametrailers. Återstår att se!

Låter som att du har rätt.

Systemkrav nästa vecka: http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/124783637211262976
Mer material (nån gång): http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/125188915559804928

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade älskat att se tesselering i Skyrim, såvitt jag vet kommer inte det användas iaf vid lanseringen (troligtvis skulle inte dagens grafikkort orka med det). Tänk er hur mycket potential till att se bättre ut i detta spel, herregud. Får hoppas det kanske kommer i nån senare uppdatering.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Att ställa in FOV kräver inte ens en mod. Det är bara en kvick ändring i en ini-fil. Antar att det blir likadant i Skyrim iaf. Men som sagt så brukar Bethesda vara bra på att porta sina spel. Dock så hade Fallout 3 en mycket klumpigare känsla vad gäller styrning, så vi får väl se.

I övrigt verkar det som att det dyker upp en Limited Edition också, iaf i vissa länder.

fYiSnw9aRe4

Det ryktas även om att något nytt material kommer släppas nästa vecka. Osäkert om det är system-kraven dom syftar på, men det hintas mycket på nytt film-material hos Gametrailers. Återstår att se!

Har hört att Limited Edition endast är för Austalien och Nya Zeeland.

Permalänk
Medlem

Bör dyka upp nya bilder/previews imorgon låter det som (http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/125692517529296896)

Tydligen ligger hela soundtracket på 4 skivor, tror det bara var en (kanske två) till Oblivion, så det är nog lite mer variation den här gången ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt galet taggad.
Oblivion, The Witcher 2 och Fallout New Vegas får agera surrogat tills 11/11/11

Visa signatur

Nej

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Bör dyka upp nya bilder/previews imorgon låter det som (http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/125692517529296896)

Tydligen ligger hela soundtracket på 4 skivor, tror det bara var en (kanske två) till Oblivion, så det är nog lite mer variation den här gången ^^

Mycket bra nyheter, men vad menar du med att soundtracket ligger på 4 skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Mycket bra nyheter, men vad menar du med att soundtracket ligger på 4 skivor?

Det var mest en grej Peter Hines nämnde (http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/125883280015892481), tänkte mest att det skulle ge en uppfattning i hur pass mycket mer varierad musiken (eventuellt) är i Skyrim. Tror inte det är nåt släpp av enbart soundtracket planerat än (officiellt åtminstone).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Skrivet av Steffe:

Det var mest en grej Peter Hines nämnde (http://twitter.com/#!/DCDeacon/status/125883280015892481), tänkte mest att det skulle ge en uppfattning i hur pass mycket mer varierad musiken (eventuellt) är i Skyrim. Tror inte det är nåt släpp av enbart soundtracket planerat än (officiellt åtminstone).

Okej, däremot så är man nog inte så intresserad av hela soundtracker. Själv tyckte jag bara huvudtemat på Morrowind and Oblivion var värt att lyssna på, alla andra små snuttar som ligger i spelet är inte direkt av intresse, men det återstår att se tills spelet kommer ut.

Permalänk
Skrivet av http://forums.electronicarts.co.uk/battlefield-3/1440999-firing-unsupressed-weapon-makes-u-show-minimap-dice-lalala.html:

So i just saw a video that people are reporting from nvidia that people who dont use a suppressed weapon show up on the minimap!

Låter lovande.......

Visa signatur

Moderkort: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4 | Proccesor: i5 12600K @ 3.6Ghz | Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2 | Ram: Corsair Vengeance LPX Black 32GB @ 3200Mhz | Chassi: Fractal Design Define Mini C | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 4070 DUAL OC 12GB | Nätagg: Corsair TX750M 80+ GOLD | Lagring: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB | Skärm: MSI 27" Optix MAG274QRF-QD IPS QHD @ 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Låter lovande.......

Fel tråd eller?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av korreWorre:

Låter lovande.......

HAHAHA:D det var roligt:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Förhandstitt av FZ http://www.fz.se/artiklar/forhandstitt/20111017/the-elder-scr... Inget direkt nytt dock, mer än att "konsollerna är inte huvudplatform"

Skrivet av Matthew Carrofano, AD:

– Vi har inte sagt att de är huvudplattformerna! Det finns ingen sådan, enda skillnaden är att pc:n får högre upplösning och att man se större avstånd. Annars är de samma spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Om det finns några gammla irc-rävar här så får ni gärna joina #Skyrim på Quakenet

Alltid kul att disskutera lite.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Kollade igenom demo filmerna på ign. Spelet verkar inte vara något för oss som inte gillade oblivion. Karaktärerna man möter verkar vara lika livlösa som i föregående spel. Karaktärerna saknar helt enkelt karaktär. Hade gärna sett att de jobbat med kameravinklar och historieberättande. De känns som de förbättrat sånt som fungerat halvdant, dvs strider mm. Men helt och hållet hoppat över det som ger spelet "liv". Kanske skulle krävas en mer linjär handling för att ge spelet liv iofs, vilket kanske många skulle ogilla. Men fortfarande går inte spelet hem i min värld om det inte ger ett mer filmiskt intryck. Gärna lite mer djup i handlingen som återfinns i vissa j-rpgs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

j-rpgs lol. Tycker detas "djup" tenderar att vara skrattretande och kliché.
Alla får vi tycka och tänka olika, men personligen tycker jag npc'erna verkar mer levande än någonsin. De utför vettiga sysslor, kommer reagera på hur man beter sig (draget vapen, välter omkull nåt o.s.v.). Jag bara hoppas att PC-versionen verkligen är snyggare än det som visats från konsoll. Jag räknar med högre spelupplösning + högre upplösning på texturer, normal maps m.m. Hade varit underbart om de dessutom hade en grafikinställning där allt är lite mer high poly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

j-rpgs lol. Tycker detas "djup" tenderar att vara skrattretande och kliché.
Alla får vi tycka och tänka olika, men personligen tycker jag npc'erna verkar mer levande än någonsin. De utför vettiga sysslor, kommer reagera på hur man beter sig (draget vapen, välter omkull nåt o.s.v.). Jag bara hoppas att PC-versionen verkligen är snyggare än det som visats från konsoll. Jag räknar med högre spelupplösning + högre upplösning på texturer, normal maps m.m. Hade varit underbart om de dessutom hade en grafikinställning där allt är lite mer high poly

Jo håller med om att de ofta är kliché och skrattretande i j-rpgs. Men de lämnar å andra sidan större avtryck än färglösa karaktärer som inte direkt bidrar till någon intressant handling. Ett spel som bygger på realism, så blir ofta just realismen dess fall. Har en känsla att spelet kommer sakna intressanta karaktärer som bidrar till en vettig story och som gör att man "inte kan slita sig". Föredrar "spel" framför skogssimulatorer. Men det är ofta en avvägning som spelutvecklarna får göra. Linjär story kontra "sandlåda". Hade gärna sett en linjär story, med intressanta karaktärer/dialog, och med en hel del sidequests.
En sak som skulle kunna lyfta spelet enormt dock är om de går ifrån det värdelösa systemet med att skatterna/vapnen man hittar är levelbaserade. Det gjorde att hela oblivion tillslut blev ointressant att utforska även om det fanns hur mycket grottor/dungeons som helst. Någon som vet om man gått ifrån detta?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvadriologic:

Är det bara jag som verkligen inte orkar vänta 1 månad till. Jag vill ha spelet nu, vill kunna leva i den vackra världen <3

Btw. Vet att systemkraven inte har släppts ännu. Men om någon, rent hypotetiskt, har en bra magkänsla och instinkt gissar på vad min dator klarar för FPS på en 60Hz 1920x1080 skärm skulle jag uppskatta ett seriöst svar.

Max inställningar ofc =P

OBS: Vid signaturen ser ni mina datorspecifikationer.

Gissar att fpsen kommer ligga runt 50-60. Har svårt att tro att pc versionen kommer bli mycket snyggare än konsollversionen, även om konsollversionen kanske motsvarar en blandning mellan medium-high. Kanske finns en ultra i pc versionen men för nya grafikkort lär det inte va så mycker mer krävande. Största skillnaden blir väl med kantutjämning. Men du lär inte behöva uppgradera burken iaf.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jo håller med om att de ofta är kliché och skrattretande i j-rpgs. Men de lämnar å andra sidan större avtryck än färglösa karaktärer som inte direkt bidrar till någon intressant handling. Ett spel som bygger på realism, så blir ofta just realismen dess fall. Har en känsla att spelet kommer sakna intressanta karaktärer som bidrar till en vettig story och som gör att man "inte kan slita sig". Föredrar "spel" framför skogssimulatorer. Men det är ofta en avvägning som spelutvecklarna får göra. Linjär story kontra "sandlåda". Hade gärna sett en linjär story, med intressanta karaktärer/dialog, och med en hel del sidequests.
En sak som skulle kunna lyfta spelet enormt dock är om de går ifrån det värdelösa systemet med att skatterna/vapnen man hittar är levelbaserade. Det gjorde att hela oblivion tillslut blev ointressant att utforska även om det fanns hur mycket grottor/dungeons som helst. Någon som vet om man gått ifrån detta?

Det är ju just den karga Nordisk inspirerade storyn och sättet spelet presenteras på som gör det tilldragande i min mening. Sen så är det svårt att uttala sig om storyn än eftersom vi inte spelat det än och vi inte vet så mycket i nuläget. Jag älskade Oblivion även om det hade sina (i vissa fall enorma) svagheter och att dom gått ifrån den tecknade färglada paletten som Oblivion använda till den karga i Skyrim älskar jag.

Jag måste säga som herrn ovan, J-rpgs L-O-L.

Nordiska vemodiga fabler och hjälte-epos drar betydligt mer än ett färgsprakande Japan-lir.