Gothic 1 hjälp en newbie

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
grästorp
Registrerad
Mar 2010

Gothic 1 hjälp en newbie

Hej jag har lite problem och behöver hjälp nu när jag har börjat spela gothic 1.

1. Hur dödar jag en gubbe som e unconsios (stavning?) , alltså han ligger nere på marken och reser sig sedan. vet hur man gör i gothic 3 men inte i ettan.

2. Har kollat på nätet och ibland står det att i olika ''chapters..'' osv men jag trodde att detta var ett freeroam spel som oblivion. hur funkar gothic ? freeroam eller så är det linjert?

3. Finns det ett sätt att ta sig till lägren på ett snabbare sätt än att gå?

MvH Tobbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

1. "Deathblow sequence" ska visas så fort du står bredvid en medvetslös person och försöker slå (Ctrl+PilUpp). Fungerar inte det kan du alltid skjuta en pil eller använda magi för att döda, dock får du ingen fin animation då. Precis som i 3an är det väldigt sällan som du verkligen vill döda vanliga NPCs.

2. Gothic är mycket freeroam, ja. Som alltid finns det dock en huvudstory. Övergångar mellan olika kapitel visar hur långt du kommit i just huvudstoryn, utan att direkt begränsa hur du vill spela. Efter ett kapitelbyte brukar ibland NPCs ha nya quests och en del merchants brukar sälja fler och nya saker.

3. Ja, det finns snabbare sätt som blir tillgängliga senare in i spelets huvudstory.

Måste givetvis rekommendera att du även lirar Gothic 2 senare. Tvåan tillsammans med expansionen (NotR) anses av många vara den bästa delen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
grästorp
Registrerad
Mar 2010

tack för svaret och utan ''spoilers'' också

har haft lite problem med ''deathblow'' grejen men jag får väll prova mig fram på han som heter Mud xP

Har blivit intresserad av själva gothic historien som är ytterst intressant, men det tar sådan tid att spela alla gothic spel x)