Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Istanbul
Registrerad
Apr 2008

PS3 + Datorskärm = ?

funderar på att köpa en ps3 och undrar vissa saker

har lg w2220p, 1680*1050, hdmi, dvi, vga och hörlursutgång.

går det bra att lira spel på datorskärmen? vad får man för upplösning då?

om jag ska ha ljud, det är väl bara att koppla ljudkabel från skärmen till datorn?

är det ngt jag bör tänka på?

EDIT: SKÄRMEN HAR INTE HÖGTALARE

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Du måste kolla upp så att skärmen klarar HDCP-källor för det första, vilket den bör göra. Det fungerar utmärkt att koppla ett PS3 till skärmen i så fall. Du får den upplösning du ställer in i din PS3, vilket bör bli 1280x720 i detta fall, eftersom skärmen inte klarar 1920x1080. Din skärm kommer att skala upp så att 720p visas i fullskärm med svarta kanter eftersom skärmen än 16:10.

Ljudet däremot kan jag inte svara på. Det låter märkligt att din skärm skulle ha möjlighet att ta emot ljud via HDMI och sedan skicka vidare det genom en ljudutgång till datorn.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Istanbul
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av widL:

Du måste kolla upp så att skärmen klarar HDCP-källor för det första, vilket den bör göra. Det fungerar utmärkt att koppla ett PS3 till skärmen i så fall. Du får den upplösning du ställer in i din PS3, vilket bör bli 1280x720 i detta fall, eftersom skärmen inte klarar 1920x1080. Din skärm kommer att skala upp så att 720p visas i fullskärm med svarta kanter eftersom skärmen än 16:10.

Ljudet däremot kan jag inte svara på. Det låter märkligt att din skärm skulle ha möjlighet att ta emot ljud via HDMI och sedan skicka vidare det genom en ljudutgång till datorn.

hur vet du att skärmen klarar av att fixa rätt pixelratio?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lund
Registrerad
Jan 2005

naked snake:

du menar väl från koppla från datorn till skärmen?

kör på min BenQ 24" atm på ps3an, skall iväg och köpa mig en tv idag men eftersom det finns hörlurs utgång och hdmi utgång så borde det väl tyda på att det funkar?

| Antec P182 | Corsair 520W | Intel Q6600 2,4 Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3v | Thermalright 120 Ultra Extreme w Nexus 120mm Fan |.........2x 2048mb OCZ Sli Nvidia | Gainward 8800GT 512mb | 320 Gb WD 500 Gb WD

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Naked-Snake:

hur vet du att skärmen klarar av att fixa rätt pixelratio?

Det var väl mer av en kvalificerad gissning faktiskt. Om en skärm har HDMI bör tillverkaren räkna med att man kopplar in andra bildkällor än en dator, vilket borde betyda att skärmen kan fixa en 720p-signal. Men om du googlar kan du säkert hitta info, beroende på hur populär skärmen är.

- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Jag kör PS3 på denna skärmen och spelen körs i 720p och sträcks ut, så det blir inga svarta kanter. Dashboarden körs i 1080p men av någon anledning så gör inte spelen det.

Angående ljud så kan du antingen använda ljuduttaget på skärmen eller använda adaptrar från PS3 direkt in i datorn (via RCA-kablarna).

Edit:
Förtydligande såhär i efterhand: Det var bara vissa spel som kördes i 720p eftersom de inte hade stöd för högre upplösning. Så det var spelet och inte skärmen som gjorde det.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Rabarber:

Jag kör PS3 på denna skärmen och spelen körs i 720p och sträcks ut, så det blir inga svarta kanter. Dashboarden körs i 1080p men av någon anledning så gör inte spelen det.

Är du helt säker på att det inte går att ändra så att den inte skalar sträcker ut bilden i inställningarna på skärmen? Det låter för dumt för att vara sant ärligt talat.

- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av widL:

Är du helt säker på att det inte går att ändra så att den inte skalar sträcker ut bilden i inställningarna på skärmen? Det låter för dumt för att vara sant ärligt talat.

Jag har inte provat, för mig är det inget problem att den sträcker ut.

Edit: Kikade runt i skärmens menyer och kunde inte hitta något som hade med det att göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Istanbul
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Rabarber:

Angående ljud så kan du antingen använda ljuduttaget på skärmen eller använda adaptrar från PS3 direkt in i datorn (via RCA-kablarna).

kan jag koppla ljudkabel från skärmen till datorns line in eller microphone uttag?

fan va dåligt att bilden strechar, blir ingen ps3 då (:(:(:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Naked-Snake:

kan jag koppla ljudkabel från skärmen till datorns line in eller microphone uttag?

fan va dåligt att bilden strechar, blir ingen ps3 då (:(:(:(

Ja du kan koppla från skärmen till datorn om du vill det - och helt ärligt är det inte så farligt att bilden sträcker ut sig. Det tycker inte jag i alla fall.