Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2006

AMD eller Intel

Jag tänkte köpa min en laptop och undrar om man ska ha intel eller AMD? Har hört att man inte ska använda sig av AMD i bärbara datorer och frågar därför er om vad som är bäst;)

MVH//Robin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Intel idag och AMD snart

Edit: Alltså mer information tack. Budget, spelande etc. Vad ska du ha den till och vad får det kosta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2002

Hej,

Jag skulle rekommendera Intel framför AMD av egna erfarenheter (har haft både och).
Många gånger ligger AMD laptops lite på underkant när det kommer till kylningen vilket ger effekten av att fläkten brukar gå igång väldigt ofta / alltid på. Detta beror ju såklart ofta på hur prestandaanpassad laptopen är. En AMD baserad gaming laptop brukar normalt ha lite mer kylning än en "vanlig" amd baserad surf-laptop. Intel-plattformar brukar generellt sett gå svalare och därmed tystare.

Intel har också en väldigt stabil och pålitlig certifiering (Centrino etc.) som är väldigt trevligt och bidrar till mindre strul.
AMD har troligtvis någonting liknande, men där är jag inte så kunnig.

Så, mina 2 cents lägger jag på Intel.

Hoppas detta hjälper.

Stationär:[i7 4790K @ 4.6GHz. Intel vattenkylare] [Asus Z97-A] [16gig Corsair Dominator @ 2400Mhz] [Asus DirectCU II GTX 780] Laptop: [MSI GX660-266NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2006

MacBook - Buy MacBook notebook computers - Apple Store (U.S.)

Funderar på att köpa denna datan, är det något ni rekomderar? Ska bara använda den för att surfa på inte spela spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

När det gäller bärbara datorer, visst intel för amd. Stationära, nej.

Beror på budget och användningsområde.

Du hänvisar till en MAC, den där fungerar utmärkt, men vad har du tänkt använda datorn till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2006

Hade bara tänkt och använda den till och surfa och kolla på film! Har en bra stationär data redan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Sallroth:

Hade bara tänkt och använda den till och surfa och kolla på film! Har en bra stationär data redan!

Om du bara tänkt surfa och kolla film på bärbara datorn är det bara skärmen som spelar roll

Skulle rekommendera minst 4gb i ram. 3gb är minimum.