Permalänk
Medlem

Ny processor, Am2+.

Hejhej, jag hade tänkt köpa en ny processor

Just nu har jag ett moderkort som stödjer am2+ och vad jag fattat så ska am3 fungera på detta moderkort.

Min dator ser ut såhär just nu

XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

AMD Athlon 64 X2 6000+

GA-MA770-DS3 (am2+ ddr2 1066) 4GB Ram.

och jag har tänkt på dem här speciellt, AMD Phenom II X4 955 Black Edition(3.2ghz) eller AMD Phenom II X4 965 Black Edition(3.4ghz)

Tror ni det kommer flaska något med det grafikkortet? Grafikkortet är rätt nytt.

Vad tycker ni jag ska köpa för processor? Vill inte ha intel då jag inte vill köpa nytt moderkort i dagsläget, så vilken amd!

Tack på förhand

Visa signatur

hehe

Permalänk

Satsa på 965, det fungerar bra med ditt moderkort. Och nej, det blir verkligen ingen flaskhals

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Okej ;p du tycker inte jag ska satsa på nån bättre processor eller duger den? ;D Nästa skulle ju vara

"AMD Phenom II X4 970 Black Edition 3.5ghz" som kostar 400~ kr mer. Vad jag ser så är det ju bara 0.1ghz skillnad och inte mycket mer?

Visa signatur

hehe

Permalänk

Nej, det är ingen märkbar skillnad. Du kan ju också alltid klocka processorn för ytterligare prestanda. Kom ihåg bara att det kan krävas en BIOS uppdatering när du byter processorn.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Okej, blir nog 965an då

Bios uppdatering? okej!

Tack för svaren

Visa signatur

hehe

Permalänk
Medlem

Angående AM3 i AM2+ moderkort:

Jag ringde till Kompletts kundservice och frågade om det där. Det verkade på honom som om att man var tvungen att ha DDR3 minnen till en AM3 processor? Eller kan man ha DDR2 samtidigt som AM3 processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Angående AM3 i AM2+ moderkort:

Jag ringde till Kompletts kundservice och frågade om det där. Det verkade på honom som om att man var tvungen att ha DDR3 minnen till en AM3 processor? Eller kan man ha DDR2 samtidigt som AM3 processor?

------------------------
Okej, sakta i backarna här nu.
Har du ens kollat ifall ditt moderkort har stöd för 965/955:an?
Vad heter ditt moderkort, modell,märke och revision?
Innan du gör som så många andra gjort och sen kommer in här när du beställt din nya prolle och monterat och gör en "vafan startar det inte för????!!!!!!-tråd" så måste du kontrollera detta.

Har en god vän vars lillebror trots påtryckningar från min sida sa att han skulle lugna sig någar hekton och låta mig kolla ifall hans moderkort hade stöd för prollen (965:a) men han rusade ändå iväg och köpte en prolle utan att kolla..gissa vad han fick göra -jo, köpa ett nytt moderkort då hans inte hade stöd för processorn i fråga...600kr mindre i hans plånbok pga ren dumhet och brådska..hans stödde 955 utan problem men neeejdå, den köpte han ju inte såklart

SÅ, kolla först, köp sen!

Edit:
ser att en snubbe här säger att det funkar -jaha, okej, har du rev 1.0 så stöds ej am3 cpu alls...så du bör nog kolla noggrant innan du köper!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

[QUOTE="maaxi;10568973"]Okej, blir nog 965an då

Satsa på 965 den får du riktigt bra resultat med 970 är omotiverat dyr utan direkt skillnad på prestandan.

Skrivet av Gnawk:

Angående AM3 i AM2+ moderkort:

Jag ringde till Kompletts kundservice och frågade om det där. Det verkade på honom som om att man var tvungen att ha DDR3 minnen till en AM3 processor? Eller kan man ha DDR2 samtidigt som AM3 processor?

Moderkort som är am2+ och am3 kompitabel kan det bara vara ddr2 på, sålänge som moderkortet är byggt för båda kretsarna kan det bara vara ddr2 am2+ är inte kompitabel med ddr3.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Henka_871;10569029"]

Skrivet av maaxi:

Okej, blir nog 965an då

Satsa på 965 den får du riktigt bra resultat med 970 är omotiverat dyr utan direkt skillnad på prestandan.

Moderkort som är am2+ och am3 kompitabel kan det bara vara ddr2 på, sålänge som moderkortet är byggt för båda kretsarna kan det bara vara ddr2 am2+ är inte kompitabel med ddr3.

----------------
Är hans moderkort rev 1.0 så funkar ingen am3 prolle alls öht...att ingen kollar cpu supportlist öht i denna tråd...

TS:
Kolla din revision på moderkortet!

Eller ännu bättre kolla länken:

GIGABYTE TECHNOLOGY Socket AM2+ - AMD 770 - GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

Om nu AM3 funkar så köp 955 ist för 965 då det skiljer 200MHz vilket du inte kommer märka av, men det kostar mindre!

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------
Är hans moderkort rev 1.0 så funkar ingen am3 prolle alls öht...att ingen kollar cpu supportlist öht i denna tråd...

TS:
Kolla din revision på moderkortet!

Eller ännu bättre kolla länken:

GIGABYTE TECHNOLOGY Socket AM2+ - AMD 770 - GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)

Too bad. TS, kolla upp din revision.

Edit. Vid lite närmare research stöds tydligen inte 965 i rev.2. Om du TS nu har rev.2. så köp 955 ist. Den kommer passa.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Står Rev.00 i CPU-Z, om det är det som ni eftersöker. Modellen är PBGL00, från packard bell >.>

Btw, jag är inte TS så det inte sker någon ihopblandning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnawk:

Står Rev.00 i CPU-Z, om det är det som ni eftersöker. Modellen är PBGL00, från packard bell >.>

Btw, jag är inte TS så det inte sker någon ihopblandning

-------------------
Öh, var kom du in i TS fråga eg?
Plus, vad är det du egentligen frågar om, och vad har det med TS fråga att göra...kanske..bara kanske..borde skapa en egen tråd?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-------------------
Öh, var kom du in i TS fråga eg?
Plus, vad är det du egentligen frågar om, och vad har det med TS fråga att göra...kanske..bara kanske..borde skapa en egen tråd?

Började med att jag nämnde en grej angående hur AM3 passade i AM2+, vilket ledde till en liten diskussion

Permalänk
Medlem

Vad menar ni med att det blir flaskhals? Påverkar processorn grafikkortet eller tvärtom?

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Skrivet av niklaaws:

Vad menar ni med att det blir flaskhals? Påverkar processorn grafikkortet eller tvärtom?

Har du en allt för dålig processor kan du inte utnyttja grafikkortets fulla kraft. Processorn blir då en flaskhals.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Hej, har samma moderkort som du(rev. 1) och kan säga att AM3 fungerar utmärkt trots att gigabyte ljuger och säger motsatsen. Det enda du behöver göra är att flasha om till den senaste biosversionen(F8f) varvid det inte är några problem att plocka i en 965 eller vad du nu hade tänkt dig. Det kan också hända att du behöver cleara CMOS innan du startar med nya processorn. Utöver det har jag inga problem, den har tuggat glatt överklockad till 3.8ghz med en tidigare lyckad klockning till 4.0.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okejokej, men det finns ju rev.2 version av det moderkortet också? ska kolla upp detta.

står rev 00

och bios version F3 på CPU-z.

Visa signatur

hehe

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det fungerar bra också då rev 2 bara är en vidareutveckling av rev 1 med officiellt stöd för AM3. (edit) Verkar som att rev 2 dessutom ej behöver flashas om för att stöda AM3, men kan hända att det behövs för agesakoderna: GIGABYTE - Motherboard - Socket AM2+ - GA-MA770-DS3 (rev. 2.0)
ex här har du en kille som kör 965 på en rev 2: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

För att kolla vilken revision det är kan du också kolla på mobot självt, står tryckt(vänt upp och ner) längst ner till vänster under pinnarna där du kopplar in 1394. Tog ett foto med mobilen:

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, kollade och det står att jag har Rev 1.0.

Så vad ska jag göra nu då? ska jag satsa o köpa ett 955 ändå? eller tom 965?

Visa signatur

hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaxi:

Tack för svaret, kollade och det står att jag har Rev 1.0.

Så vad ska jag göra nu då? ska jag satsa o köpa ett 955 ändå? eller tom 965?

Ja, borde bara vara att installera F8F här: GIGABYTE - Motherboard - Socket AM2+ - GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)
Fungerar finfint för både mig och andra(googla) så...

Tips är ju att stockkylaren på 965 låter något helt förjävligt så kan vara klokt att byta ut den. Använder själv Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare och är riktigt nöjd.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Gör ett litet inhopp i tråden igen=p
Angående processor valet så tkr jag absolut du ska ta en 965 och göra som ovanstående rekomenderar "byta kylare" jag har 1090BE nu och jag tycker inte att den presterar mer än vad min 965 kunde göra lite sämre skulle jag hellre vilja påstå men det är bara gällande spel.

Permalänk
Medlem

Okej, har nästan nyligen köpt en CPUkylare o jag tror den passar på am3 också så ;D

Då blire alltså att köpa 965an o hoppas på det bästa ;D;D

Kan jag uppdatera biosen nu då? utan problem? inte så att den processorn jag har nu inte fungerar till det eller nåt?

Visa signatur

hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av maaxi:

Kan jag uppdatera biosen nu då? utan problem? inte så att den processorn jag har nu inte fungerar till det eller nåt?

Ja är bara att tuta och köra Körde min gamla 6000+ en dag på F8F innan jag hämtade ut min 965.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okej! Soft

eh, hur gör man när man ska uppdatera? tankade hem det där o extractade det, körde flashfilen men inget hände, provade autoexec filen också ;D

ska man starta om datorn eller nåt?

Visa signatur

hehe

Permalänk
Medlem

Som jag sade i PM är det lättast att använda deras @BIOS-utility:

@BIOS

Bara att följa instruktionerna på den sidan och antingen uppdatera från deras server eller genom att peka på .F8f-filen som du fick när du tankade det första självextraherande arkivet.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!