Permalänk

Spåra stulen dator

Hej. Jag fick min dator stulen i går kväll. Finns det någon möjlighet att spåra datorns mac-adress eller något liknande om tjuven kopplar upp sig mot internet med den? Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

MAC syns bara i lokalt nätverk så nej.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det för sent, men inför nästa dator kan jag tipsa dig om:
Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FelixJ:

Tyvärr är det för sent, men inför nästa dator kan jag tipsa dig om:
Open source anti-theft solution for Mac, PCs & Phones – Prey

Det där verkade väldigt bra, har du (eller nån annan) någon erfarenhet av programmet?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

börja kolla blocket annonser, en hel del brukar dyka upp där rätt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det där verkade väldigt bra, har du (eller nån annan) någon erfarenhet av programmet?

Aldrig behövt använda det som tur är, men har testat det och det funkar superbt med min macbook air, kan inte hitta det på något sätt, så "förövaren" har ingen anledning till att avinstallera/formatera datorn.

Testat ta bilder med webcameran, screenshots och vilken IP datorn sitter på (det var ju min egna) och det funkade perfekt. Testade även att larma, göra pop up där det stod mitt telefonnummer samt höga ljudsignaler - perfekt om man sitter i biblioteket och blir av med datorn. Bara logga in på hemsidan med androidtelefonen och dra igång full lockdown med sirener och pratande robotröster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Aldrig behövt använda det som tur är, men har testat det och det funkar superbt med min macbook air, kan inte hitta det på något sätt, så "förövaren" har ingen anledning till att avinstallera/formatera datorn.

Testat ta bilder med webcameran, screenshots och vilken IP datorn sitter på (det var ju min egna) och det funkade perfekt. Testade även att larma, göra pop up där det stod mitt telefonnummer samt höga ljudsignaler - perfekt om man sitter i biblioteket och blir av med datorn. Bara logga in på hemsidan med androidtelefonen och dra igång full lockdown med sirener och pratande robotröster.

Nice!

Men problemet om man startar über-lockdown och personen inte är i närheten alt. stängt av datorn .. så fattar personen ju direkt att det finns någon övervakning och helt sonika formaterar hela skiten och du aldrig kan spåra personen igen

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MasteraCe:

Nice!

Men problemet om man startar über-lockdown och personen inte är i närheten alt. stängt av datorn .. så fattar personen ju direkt att det finns någon övervakning och helt sonika formaterar hela skiten och du aldrig kan spåra personen igen

Man behöver ju inte göra något som märks

Man kan kolla vart datorn befinner sig, ta kort av elakingen och ge dessa uppgifter till polisen?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gunnarsson93:

Hej. Jag fick min dator stulen i går kväll. Finns det någon möjlighet att spåra datorns mac-adress eller något liknande om tjuven kopplar upp sig mot internet med den? Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Måste bara fråga. Lyckades tjuven komma in i bostaden, koppla lös alla kontakter ur dator och bära ut den utan att någon märkte det? Och hade du inte datorn i något rum nära din säng eller något? eller var det bara en laptop?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Nice!

Om det är rätt program så går det inte att få bort genom att formatera disken

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Måste bara fråga. Lyckades tjuven komma in i bostaden, koppla lös alla kontakter ur dator och bära ut den utan att någon märkte det? Och hade du inte datorn i något rum nära din säng eller något? eller var det bara en laptop?

Forum > Datorer och system > Bärbara datorer > Bärbara datorer: Support och övriga trådar > Spåra stulen dator

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Om det är rätt program så går det inte att få bort genom att formatera disken

Går det? hur? en extra partition som programmet gömmer sig på?

Om man skulle formatera, även om programmet skulle ligga på en annan partition så kommer ju det inte finnas något i nya installationen som säger åt programmet att starta?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

På vissa av mina holkar har jag anti-theft technology jag kan tex skicka ett SMS till datorn via 3g-modemet och stänga av den så de inte ens går att boota från disken utan att ange lösenord, dessutom positionera via GPS:en... Och detta ligger i BIOS dvs inget du kan ta bort med en omformattering, inget jag provat dock.

Laptop Security - Intel® Anti-Theft Technology

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Går det? hur? en extra partition som programmet gömmer sig på?

Om man skulle formatera, även om programmet skulle ligga på en annan partition så kommer ju det inte finnas något i nya installationen som säger åt programmet att starta?

Lägger sig i bios eller chip så det är "svårt" o bli av med det

startas när datorn startas o märks inte när det är igång

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa